Budowa A1: Projekt mostu w Mszanie da się poprawić. Czy...

    Budowa A1: Projekt mostu w Mszanie da się poprawić. Czy trzeba?

    Zdjęcie autora materiału

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Tragifarsa w odcinkach, czyli przygoda Alpine Bau z A1Odcinek 1: KontraktUmowa między Alpine Bau a GDDKiA została podpisana 18 października 2007 roku.
    1/7
    przejdź do galerii

    Tragifarsa w odcinkach, czyli przygoda Alpine Bau z A1

    Odcinek 1: Kontrakt

    Umowa między Alpine Bau a GDDKiA została podpisana 18 października 2007 roku. Zgodnie z planem, wycenione na 273 miliony euro prace, miały zakończyć się w sierpniu 2010 roku. Trwają, z przerwami, do dziś. ©arc.

    Od czwartku trwa wymiana ciosów między austriackim konsorcjum Alpine Bau a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Pod względem ilości wydanych oświadczeń dla mediów 3:1 prowadzą polscy drogowcy. Nie zmienia to jednak faktu, że prace na moście w Mszanie - kluczowym obiekcie wciąż jeszcze budowanej autostrady A1 między Gorzyczkami a Świerklanami - ustały i trudno powiedzieć, kiedy zostaną wznowione. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego dał GDDKiA 30 dni na przedstawienie ekspertyzy wyjaśniającej, czy dotychczas wykonane prace gwarantują bezpieczeństwo obiektu i czy konieczna będzie zmiana projektu budowlanego tej konstrukcji.
    Drogowcy nie chcieli jednak czekać. Odpowiedź przedstawili już wczoraj na swojej stronie internetowej. Odpowiedzialnością za dwie usterki, jakie na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy wystąpiły na wiadukcie, obarczyli Austriaków.

    - Podtrzymujemy stanowisko, że projekt budowlany mostu w Mszanie nie zawiera błędów - powiedziała DZ Urszula Nelken, rzeczniczka GDDKiA.

    W piśmie przesłanym do nadzoru budowlanego drogowcy informują o wdrożonym już programie naprawczym.
    Powołują się na opinię dr. inż. Zbigniewa Skoplaka, potwierdzającą możliwość bezpiecznego kontynuowania robót. Zgoła inną tezę lansuje Alpine Bau, przywołując opinie prof. inż. Jana Biliszczuka (projektanta Mostu Rędzińskiego we Wrocławiu), prof. Alfreda Pausera, czy dr. Michela Virlogueux.

    ZOBACZ, JAK WYGLĄDA MOST W MSZANIE I CZYTAJ WIĘCEJ O SPRAWIE

    - Ten most zagraża życiu kierowców - taką opinię prof. Pausera można przeczytać na stronie internetowej Alpine Bau.
    Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa przypomina, że zastrzeżenia co do projektu budowlanego mostu pojawiły się już w roku 2010. - O ile sama koncepcja tego rozwiązania jest dobra, to sam projekt jest wadliwy - ocenia Malusi.

    Budowa A1 do granicy z Czechami z poślizgiem CZYTAJ SZCZEGÓŁY
    Opóźnienie na budowie autostrady jest krytyczne!

    Z taką diagnozą nie zgadza się prof. Kazimierz Kłosek, kierownik Katedry Dróg i Mostów Politechniki Śląskiej. Jego zdaniem nie ma powodów do obaw, że kierowcy zostaną wpuszczeni na konstrukcję, co do jakości której istnieją zastrzeżenia. - Zanim most zostanie oddany do ruchu, będzie musiał przejść tzw. próbne obciążenie - mówi prof. Kłosek. Jak dodaje, przymiarka do takiego testu już się odbyła i most przeszedł ją pomyślnie.

    Czy autostrady A1 i A4 w woj. śląskim się zapadną? CZYTAJ

    A zatem, co ekspert, to inna opinia w tej sprawie. Przyjmując jednak czarny scenariusz, to czy na obecnym etapie prac, kiedy most jest już niemal gotowy, można by było jeszcze poprawić jego projekt? Tomasz Latawiec, prezes zarządu Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców zapewnia, że od strony technicznej nic nie stoi na przeszkodzie, by tak właśnie zrobić.

    - To jednak wymaga czasu i współpracy projektanta z ekspertami i rzeczoznawcami oraz z inwestorem. To do projektanta należą prawa autorskie względem projektu i bez jego zgody nie można w nim niczego zmieniać - mówi Latawiec. I dodaje, że ewentualne zmiany w projekcie mogą jednak skutkować koniecznością zmiany pozwolenia na budowę.

    - Nie można również wykluczyć aneksu do umowy z wykonawcą, gdyż w takim razie zmieniłby się przedmiot zamówienia - dodaje Tomasz Latawiec.

    ZOBACZ, JAK WYGLĄDA BUDOWA WĘZŁÓW AUTOSTRADOWYCH NA ŚLĄSKU [ZDJĘCIA I WIDEO]

    Gdyby tak właśnie się stało, to wyznaczony na 26 lipca termin ukończenia odcinka Świerklany - Gorzyczki stałby się nierealny. Nie brakuje zresztą opinii, że sprawa już dziś jest przegrana. Stąd Wojciech Malusi nie wyklucza, że zgłaszanie przez wykonawcę usterek to "ucieczka" przed terminem ukończenia inwestycji. - Moim zdaniem nie było szans, by ukończyć budowę w tym terminie - mówi Malusi.

    Michał Wroński

    * CZYTAJ KONIECZNIE:

    *Nowy taryfikator mandatów SPRAWDŹ, ZA CO GROŻĄ WYŻSZE KARY
    *Sprawa Madzi z Sosnowca - ustalenia prokuratorów, zeznania rodziców, wielka ucieczka Katarzyny W.

    Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


    * BUDYNEK JAK TITANIC? JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH ZABRZAŃSKICH TAJEMNIC ODKRYTA [ZDJĘCIA + FILM]
    * OSTATNI CASTING MISS ZAGŁĘBIA 2012 [ZOBACZ ZDJĘCIA!]

    Czytaj także

      Komentarze (18)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Titanic

      Jenzynier (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 4

      Projekt jest na moje oko zbyt wyidealizowany. Ten most to taki Titanic - przynajmniej w założeniach, że nic mu się nigdy nie stanie. To błąd. Duży błąd.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      MA 532

      Robert (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

      Nie wierzę że obciążenie próbne kiedykolwiek zostanie tam przeprowadzone, a jeśli tak to Jędrzejek z całą pewnoącią nie będzie w tym mógł uczestniczyć. Staruszek nie dożyje tej chwili może to i...rozwiń całość

      Nie wierzę że obciążenie próbne kiedykolwiek zostanie tam przeprowadzone, a jeśli tak to Jędrzejek z całą pewnoącią nie będzie w tym mógł uczestniczyć. Staruszek nie dożyje tej chwili może to i lepiej dla niego...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      GDAKA sama potwierdza że Alpine może mieć rację

      Hercules (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 29 / 28

      Sprawa tego projektu ciągnie się już 4 lata. I od początku Alpine krytykowała projekt. Czy słusznie? Skoro projekt poprawiano tyle razy - to chyba słusznie. I jeżeli projektant Viaduct Millau (3 km...rozwiń całość

      Sprawa tego projektu ciągnie się już 4 lata. I od początku Alpine krytykowała projekt. Czy słusznie? Skoro projekt poprawiano tyle razy - to chyba słusznie. I jeżeli projektant Viaduct Millau (3 km wiaduktu 300 m nad dnem doliny) twierdzi, że projekt ma błędy i jest (może być) groźny - to wierzę mu bardziej niż polskim profesorom. Z całym szacunkiem dla nich.
      http://gddkia.gov.pl/pl/a/10749/Bledy-wykonawcy-a-nie-projekt-przyczyna-awarii-na-moscie-w-Mszanie-na-A1-Most-mozna-budowac-dalej
      Było tam szczegółowe zdjęcie odspojenia wiaduktu - zbrojenia było tam nabite tyle, że .... po prostu BARDZO dużo. Tak się nie projektuje. Być może faktycznie wykonawca mógł zrobić do lepiej - ułożyć zbrojenie z dokładnością do setnych milimetra, poprowadzic kable z dokladnością do dziesiątek i zabetonować co do ćwierci milimetra. Ale to jest możliwe tylko na ekranie urzędnika i - być może - w laboratorium. Ale nie na budowie (odchyłki samego zbrojenia idą w milimetry).
      Niech Panowie de Jendrzejek i prof. Flaga wraz z biurokratami z GDDKiA powiedzą, że podczas prób staną pod wiaduktem. I niech to zrobią.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wyczyn francuza

      projektant mostów (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 70 / 35

      co do tego wysokiego mostu, był realizowany jako nasuwanie podłużne, więc czy 10m nad ziemią czy 200m to prócz wpływu wiatru niewiele się to różni od realizacji w Polsce, a największą trudność w...rozwiń całość

      co do tego wysokiego mostu, był realizowany jako nasuwanie podłużne, więc czy 10m nad ziemią czy 200m to prócz wpływu wiatru niewiele się to różni od realizacji w Polsce, a największą trudność w nasuwaniu podłużnym stanowi to (niezależnie od wysokości nad terenem) że dany przekrój raz jest wspornikiem a raz przęsłem (więc dane włókna raz są rozciągane a raz ściskane) w porównaniu z tym wiaduktem we francji nasza polska mszana do dzieło sztuki,
      pzdrzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dokładność budowania

      Projektant mostów (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 24

      Dopuszczalną ilość zbrojenia określają normy, można by się przyczepić do otuliny osłonek, ale prowadzenie kabli z odchyłką do 12 cm to spory błąd, na siły wprowadzone do płyty dolnej nawet...rozwiń całość

      Dopuszczalną ilość zbrojenia określają normy, można by się przyczepić do otuliny osłonek, ale prowadzenie kabli z odchyłką do 12 cm to spory błąd, na siły wprowadzone do płyty dolnej nawet pogrubienie płyty o 20-30% nic by w tym przypadku nie pomogło (o tych siłach ale w innym kontekście pisze francuz). Projektant dopuścił odchyłki (czytałem o 0,5cm). Zresztą czas wszystko ureguluje, moim zdaniem na jesień będziemy jeździli po tym moście. pzdrzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Austryjacy strzelili sobie w kolano

      Projektant mostów (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 42 / 28

      Jestem świeżo po lekturze dokumentów na stronie gddkia i alpine (straciłem 3,5 godziny) moje skromne zdanie:
      1. Wykonawca (wynajęci profesorowie) miał kilka słusznych uwag, jednak moim zdaniem...rozwiń całość

      Jestem świeżo po lekturze dokumentów na stronie gddkia i alpine (straciłem 3,5 godziny) moje skromne zdanie:
      1. Wykonawca (wynajęci profesorowie) miał kilka słusznych uwag, jednak moim zdaniem nie wpływających na generalne założenia (zmiana głowicy pylonu z betonowego na stalowy), być może zbyt mama otulina osłonek z czym się wiąże za mała grubość płyty dolnej skrzynki w przęśle.
      2. Niewątpliwie projekt jest innowacyjny na kalę światową i jeśli przejdzie próbne obciążenia, będzie się czym chwalić a Pan projektant (dr Jędrzejek) odejdzie w chwale na emeryturę
      3. Alpine po usterce z marca br- chcąć ją wykorzystać (przesunięcie terminu oraz wskazanie żę to ONI mieli rację) błyskawicznie wezwalii Policję Budowlaną, przekonani że charakter usterki jest po stronie projektanta (ich profesorowie wskazywali na możliwość wystąpienia awarii w tym miejscu) i tu się nacięli, bo później okazało się że źle położyli osłonki kabli sprężających co spowodowału DUŻE dodatkowe siły które odłupały kawał betonu (przyczyna awarii jest po stronie WYKONAWCY), TERAZ MUSZĄ IŚĆ W ZAPARTE I KONSEKWENTNIE ZWALIĆ WSZYSTKO NA PROJEKTANTA.
      4. Policja Budowlana musi chuchać na zimne i oczywiście wstrzymała roboty na 1 miesiąc, oczekuje na dodatkowe wyjaśnienia - oczywiście sprawa zakończy się tym że roboty zostaną odblokowane.
      5. WSZYSTKO SKOŃCZY SIĘ OK A Najemnicy Aline BAU (prof Bliszczuk z polski, prof. francuz i prof. austryjak) odejdą NIEPYSZNI - oczywiście będą do końca twierdzili że most może się zawalić i to że stoi to fuks.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      MA532 - bubel

      tylko inż. :) (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 35 / 30

      to Kolega słabo coś czytał jak na te 3.5h.
      jak można zaprojektować płytę i jej zbrojenie bez powiązania go ze zbrojeniem środników. Nazdjęciu zamieszczonym na stronie GDAKI widać że zbrojenie...rozwiń całość

      to Kolega słabo coś czytał jak na te 3.5h.
      jak można zaprojektować płytę i jej zbrojenie bez powiązania go ze zbrojeniem środników. Nazdjęciu zamieszczonym na stronie GDAKI widać że zbrojenie siatka dolna i górna urywają się na skraju płyty i nie są powiązane ze śrdonikami. To jest podstawowy bład w sztuce projektowej i dr Jendrzejek tego nie wiedziął ani niektórzy z Was koledzy projektanci !!!!
      po drugie czemu nikt ni mówi o awarii grudniwej jako ewidentenj wady projektu i wyrwaniu kapelusza!!!
      Czytajcie z uwagą ekspertyzy Flagi (wykonanej dla GDAKI) - nie jest wcale taka dla nich dobra prof. wskazuje wyraźnie na wady konstrukcyjne w kilku miejscach.
      Najciekawsze w konstrukcji jeszcze przed nami tj. scalenie MA532 z MD532.1 to wtedy będą największe jaja i uciąglenie tego sprężeniem :))) oj będzie się działozwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      primo

      Projektant mostów (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 8

      Zakładając duże odchyłki sprężenia (duże odchyłki w prowadzeniu sprężenia) płyta nie jest w stanie przenieść tak dużych dodatkowych wzbudzonych momentów zginających.
      Zbrojenie płyty "wchodzi" w...rozwiń całość

      Zakładając duże odchyłki sprężenia (duże odchyłki w prowadzeniu sprężenia) płyta nie jest w stanie przenieść tak dużych dodatkowych wzbudzonych momentów zginających.
      Zbrojenie płyty "wchodzi" w żebro skrzynki,
      pzdrzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Austriacy od początku grali w bambuko

      horacy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 71 / 20

      Juz raz ich wyrzucono za pozorowane działania,teraz kiedy groza im kary za nieterminowe przekazanie inwestycji czepiają się znowu wad projektowych.Wad w konstrukcji już gotowej!Szkoda że Polskie...rozwiń całość

      Juz raz ich wyrzucono za pozorowane działania,teraz kiedy groza im kary za nieterminowe przekazanie inwestycji czepiają się znowu wad projektowych.Wad w konstrukcji już gotowej!Szkoda że Polskie firmy bały się podejmować takich zadań bo milionowe zarobki poszły na leserów z np.Austrii.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jak zwykle

      J23 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 76 / 20

      proste jak drut znów POkazało się Polnische wirtschaft

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      to niesamowite

      gości (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 56 / 33

      burzyć, burzyć, burzyć burzyc. Przecież my nie umiemy zarządzać , to wychodzi właśnie w takich sytuacjach. GDDkIA nie umie zarzazać, i nie powinno im sie powierzać pieniędzy. A nasi inzynierowie...rozwiń całość

      burzyć, burzyć, burzyć burzyc. Przecież my nie umiemy zarządzać , to wychodzi właśnie w takich sytuacjach. GDDkIA nie umie zarzazać, i nie powinno im sie powierzać pieniędzy. A nasi inzynierowie nie mają pojęcia o budowaniu, bo jedyne co wcześniej budowlai to stajenki, stróżówki lub pracowali jako najemni na budowach zagraniacznych, zarządzanych przez Niemieckich inżynierów. Skoro teraz ich brak w to co chwila pojawiają się takie kwiatki jak ten z mostem , pęknięciami, wczesniej 10 wiaduktów było źle zaprojektowanych etc.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ktoś łże

      Jokel (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 76 / 42

      A mnie jakoś racje GDDkiA nie przekonują. Popieram Austriaków, bo polskie super dziadostwo i ich pokrętne, śliskie wybiegi znam

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jeżeli GDDKiA zarzeka się, że most jest bezpieczny...

      Piotrek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 67 / 67

      ...to oczekujemy, że w trakcie prób obciążeniowych dyrekcja GDDKiA razem projektantem zorganizują sobie piknik pod tym mostem. Taka już jest tradycja, że projektant swoim życiem gwarantuje...rozwiń całość

      ...to oczekujemy, że w trakcie prób obciążeniowych dyrekcja GDDKiA razem projektantem zorganizują sobie piknik pod tym mostem. Taka już jest tradycja, że projektant swoim życiem gwarantuje bezpieczeństwo osób, które mostem przejadą.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A1 most MA532 - kto winny

      MarekG (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 73 / 32

      wszystkich zainteresowanych prawdziwymi przyczynami problemów na 532 oraz chronologią wydarzeń, która daje pojęcie kto tu kręci (patrz GDAKA) na stronie...rozwiń całość

      wszystkich zainteresowanych prawdziwymi przyczynami problemów na 532 oraz chronologią wydarzeń, która daje pojęcie kto tu kręci (patrz GDAKA) na stronie
      http://www.alpine.pl/autostrada-a1-swierklany-gorzyczki-problemy-projektowe/zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      to nie pełne onfo

      projektant mostów (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 30 / 38

      Reszta dokumentów jest na stronie gddkia


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      532

      widz :) (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 23

      a co tam jest takiego ciekawego na stronce Genialnej?

      pseudo ekspertyza 2 zdaniowa podpisane przez jakiegos dr :))
      oświadczenie inwestora, projektanta, inzyniera kontraktu że jest OK :)))
      no...rozwiń całość

      a co tam jest takiego ciekawego na stronce Genialnej?

      pseudo ekspertyza 2 zdaniowa podpisane przez jakiegos dr :))
      oświadczenie inwestora, projektanta, inzyniera kontraktu że jest OK :)))
      no na siebie chyba raczej źle nie napiszą !!!!

      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A ty co?

      Jaś (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 80 / 49

      Rzecznikiem Alpine jesteś? Jak sie nie umie przegrywac to sie nie gra. Projekt wiaduktu jest wzorowy bo sam sprawdziłem całość. Niestety jeśli ktos nie stosuje sie do prawidlowej chronologii prac...rozwiń całość

      Rzecznikiem Alpine jesteś? Jak sie nie umie przegrywac to sie nie gra. Projekt wiaduktu jest wzorowy bo sam sprawdziłem całość. Niestety jeśli ktos nie stosuje sie do prawidlowej chronologii prac to mu zawsze coś nie wyjdzie. To tak jak z ciastem. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do Jaś

      tylko inż. :) (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 29

      Jaś a jak sprawdziłeś ten projekt?:) policzyłeś go?!? ile Ci to zajęło pół godziny?!!!
      nie rozśmieszaj mnie człowieku żeby policzyć ten post to trzeba 3 miesięcy najpierw go zamodelować apotem...rozwiń całość

      Jaś a jak sprawdziłeś ten projekt?:) policzyłeś go?!? ile Ci to zajęło pół godziny?!!!
      nie rozśmieszaj mnie człowieku żeby policzyć ten post to trzeba 3 miesięcy najpierw go zamodelować apotem policzyć - pewnie jestes projektantem Jendrzejka i bronisz swojej du..
      skąd się wzięła awaria grudniowa?
      Powinieneś się zastanowić dlaczego nawet ekspert GDAKI prof. Flaga nie ocenił pozytywnie tego projektu i wskazał na konieczność jego wzmocnienia i to nie jak próbują to sprzedawać niektórzy z winy wykonawcstwa ale z winy projektowej.
      nie mam zamiaru nikogo bronić ale analiza dokumentów i ekspretyz daje jasną odpowiedz - Projektanta popiera jedynie GDAKA z wiadomych powodówzwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama