Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa A1: Projekt mostu w Mszanie da się poprawić. Czy trzeba?

Redakcja
Tragifarsa w odcinkach, czyli przygoda Alpine Bau z A1Odcinek 1: KontraktUmowa między Alpine Bau a GDDKiA została podpisana 18 października 2007 roku. Zgodnie z planem, wycenione na 273 miliony euro prace, miały zakończyć się w sierpniu 2010 roku. Trwają, z przerwami, do dziś.
Tragifarsa w odcinkach, czyli przygoda Alpine Bau z A1Odcinek 1: KontraktUmowa między Alpine Bau a GDDKiA została podpisana 18 października 2007 roku. Zgodnie z planem, wycenione na 273 miliony euro prace, miały zakończyć się w sierpniu 2010 roku. Trwają, z przerwami, do dziś. arc.
Od czwartku trwa wymiana ciosów między austriackim konsorcjum Alpine Bau a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Pod względem ilości wydanych oświadczeń dla mediów 3:1 prowadzą polscy drogowcy. Nie zmienia to jednak faktu, że prace na moście w Mszanie - kluczowym obiekcie wciąż jeszcze budowanej autostrady A1 między Gorzyczkami a Świerklanami - ustały i trudno powiedzieć, kiedy zostaną wznowione. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego dał GDDKiA 30 dni na przedstawienie ekspertyzy wyjaśniającej, czy dotychczas wykonane prace gwarantują bezpieczeństwo obiektu i czy konieczna będzie zmiana projektu budowlanego tej konstrukcji.

Drogowcy nie chcieli jednak czekać. Odpowiedź przedstawili już wczoraj na swojej stronie internetowej. Odpowiedzialnością za dwie usterki, jakie na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy wystąpiły na wiadukcie, obarczyli Austriaków.

- Podtrzymujemy stanowisko, że projekt budowlany mostu w Mszanie nie zawiera błędów - powiedziała DZ Urszula Nelken, rzeczniczka GDDKiA.

W piśmie przesłanym do nadzoru budowlanego drogowcy informują o wdrożonym już programie naprawczym. Powołują się na opinię dr. inż. Zbigniewa Skoplaka, potwierdzającą możliwość bezpiecznego kontynuowania robót. Zgoła inną tezę lansuje Alpine Bau, przywołując opinie prof. inż. Jana Biliszczuka (projektanta Mostu Rędzińskiego we Wrocławiu), prof. Alfreda Pausera, czy dr. Michela Virlogueux.

ZOBACZ, JAK WYGLĄDA MOST W MSZANIE I CZYTAJ WIĘCEJ O SPRAWIE

- Ten most zagraża życiu kierowców - taką opinię prof. Pausera można przeczytać na stronie internetowej Alpine Bau.
Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa przypomina, że zastrzeżenia co do projektu budowlanego mostu pojawiły się już w roku 2010. - O ile sama koncepcja tego rozwiązania jest dobra, to sam projekt jest wadliwy - ocenia Malusi.

Budowa A1 do granicy z Czechami z poślizgiem CZYTAJ SZCZEGÓŁY
Opóźnienie na budowie autostrady jest krytyczne!

Z taką diagnozą nie zgadza się prof. Kazimierz Kłosek, kierownik Katedry Dróg i Mostów Politechniki Śląskiej. Jego zdaniem nie ma powodów do obaw, że kierowcy zostaną wpuszczeni na konstrukcję, co do jakości której istnieją zastrzeżenia. - Zanim most zostanie oddany do ruchu, będzie musiał przejść tzw. próbne obciążenie - mówi prof. Kłosek. Jak dodaje, przymiarka do takiego testu już się odbyła i most przeszedł ją pomyślnie.

Czy autostrady A1 i A4 w woj. śląskim się zapadną? CZYTAJ

A zatem, co ekspert, to inna opinia w tej sprawie. Przyjmując jednak czarny scenariusz, to czy na obecnym etapie prac, kiedy most jest już niemal gotowy, można by było jeszcze poprawić jego projekt? Tomasz Latawiec, prezes zarządu Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców zapewnia, że od strony technicznej nic nie stoi na przeszkodzie, by tak właśnie zrobić.

- To jednak wymaga czasu i współpracy projektanta z ekspertami i rzeczoznawcami oraz z inwestorem. To do projektanta należą prawa autorskie względem projektu i bez jego zgody nie można w nim niczego zmieniać - mówi Latawiec. I dodaje, że ewentualne zmiany w projekcie mogą jednak skutkować koniecznością zmiany pozwolenia na budowę.

- Nie można również wykluczyć aneksu do umowy z wykonawcą, gdyż w takim razie zmieniłby się przedmiot zamówienia - dodaje Tomasz Latawiec.

ZOBACZ, JAK WYGLĄDA BUDOWA WĘZŁÓW AUTOSTRADOWYCH NA ŚLĄSKU [ZDJĘCIA I WIDEO]

Gdyby tak właśnie się stało, to wyznaczony na 26 lipca termin ukończenia odcinka Świerklany - Gorzyczki stałby się nierealny. Nie brakuje zresztą opinii, że sprawa już dziś jest przegrana. Stąd Wojciech Malusi nie wyklucza, że zgłaszanie przez wykonawcę usterek to "ucieczka" przed terminem ukończenia inwestycji. - Moim zdaniem nie było szans, by ukończyć budowę w tym terminie - mówi Malusi.

Michał Wroński

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*Nowy taryfikator mandatów SPRAWDŹ, ZA CO GROŻĄ WYŻSZE KARY
*Sprawa Madzi z Sosnowca - ustalenia prokuratorów, zeznania rodziców, wielka ucieczka Katarzyny W.

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


* BUDYNEK JAK TITANIC? JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH ZABRZAŃSKICH TAJEMNIC ODKRYTA [ZDJĘCIA + FILM]
* OSTATNI CASTING MISS ZAGŁĘBIA 2012 [ZOBACZ ZDJĘCIA!]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Budowa A1: Projekt mostu w Mszanie da się poprawić. Czy trzeba? - Dziennik Zachodni