Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje Śląskie: Klima dla motorniczego. Pasażer niech się poci

Michał Wroński
Letnie upały dla pasażerów oznaczają duchotę i zapach potu
Letnie upały dla pasażerów oznaczają duchotę i zapach potu Jan Hubrich
Już niebawem temperatura w naszym regionie ma przekroczyć 20 st. C, więc w komunikacji miejskiej zacznie się zaduch. Ale na klimatyzowane tramwaje w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej nie ma co liczyć.

Co prawda obsługujące ją Tramwaje Śląskie jeszcze nie ogłosiły przetargu na dostawę 30 nowych pojazdów (ma to nastąpić w ciągu 2-3 miesięcy), ale że specyfikacja zamówienia jest już gotowa, więc sprawę można uznać za przesądzoną. Przyznaje to Bolesław Knapik, dyrektor wykonawczy TŚ, i potwierdza, że na klimatyzację w dofinansowanych przez Unię Europejską wozach mogą liczyć tylko motorniczy.

- Nie planuje się instalacji urządzeń klimatyzacyjnych w przedziałach pasażerskich - mówi Knapik.

Takie stanowisko tramwajarzy nie jest zaskoczeniem. Już w sierpniu ubiegłego roku pisaliśmy o tej sprawie na łamach DZ - wówczas przedstawiciele TŚ przekonywali jednak, że wciąż trwają analizy i nic nie jest jeszcze przesądzone. Teraz już wiemy, że rachunek ekonomiczny zwyciężył - wóz z "klimą" w części pasażerskiej jest droższy, a KZK GOP nie płaci dodatkowo przewoźnikom za wyposażenia ich pojazdów w klimatyzację. Argument o wyższym komforcie podróży najwyraźniej uznano za zbyt błahy. Inaczej dzieje się np. w Warszawie, gdzie od 5 lat kupuje się wyłącznie w całości klimatyzowane wozy.

Decyzja zarządu TŚ oznacza, że prawdopodobnie przez następne 5-6 lat w aglomeracji nie będzie żadnego w pełni klimatyzowanego tramwaju. W naszych realiach jedyną szansę na zakup w pełni wyposażonego taboru daje unijna dotacja. Ale kolejna pula pieniędzy z Brukseli zostanie uruchomiona dopiero w ramach budżetu na lata 2014-2020, więc w praktyce zrealizowane dzięki nim inwestycje zobaczymy pod koniec dekady. Na to, że tramwajarze z własnych pieniędzy sfinansują klimatyzację wagonów nie ma co liczyć. W mającej 230 wagonów flocie TŚ tylko 59 ma "klimę" w kabinie motorniczego. Liczba ta wkrótce nieznacznie wzrośnie, bo z początkiem kwietnia rozstrzygnięto przetarg na dostawę 8 urządzeń klimatyzacyjnych. Trafią tramwajów kierowanych do modernizacji.

Autobusy z "klimą" to też rzadkość

Po ulicach Katowic jeździ 25 w pełni klimatyzowanych autobusów ("klimę" mają też pojazdy kursujące na lotnisko w Pyrzowicach) - to mniej niż 10 procent floty tutejszego PKM-u. Już w maju ten odsetek znacząco jednak wzrośnie, bo firma otrzyma 15 nowiutkich Solarisów, wyposażonych m.in. w klimatyzację przedziału pasażerskiego.

W Częstochowie klimatyzowane przedziały pasażerskie można spotkać w 7 niedawno kupionych tramwajach. W przypadku autobusów (nawet najnowszych mercedesów) takich udogodnień już nie ma.

Na ulice Rybnika pierwsze w pełni klimatyzowane autobusy wyjechały pod koniec grudnia. Co prawda były to ledwie trzy takie wozy, ale władze Zarządu Transportu Zbiorowego obiecały, że przy kolejnych zakupach taboru będą wymagały klimatyzowanych pojazdów.

W Bielsku Białej o zaletach "klimy" w autobusach tamtejszego MZK mogli na razie przekonać się wyłącznie kierowcy (takie urządzenie w kabinie ma ok. 80 proc. pojazdów) i nic się w tej mierze nie zmieni. - Nie mamy w planach zakupu autobusów z klimatyzacją dla pasażerów - mówi Krzysztof Knapik, dyrektor bielskiego MZK.

Podobnie wygląda sytuacja w Tychach, gdzie miasto kupiło niedawno 28 nowych autobusów z napędem gazowym i klimatyzacją w kabinie kierowcy. LOTA, JS, KUB, JAK, JP

W pociągach niestety nie lepiej

Klimatyzowane pociągi pojawiły się w ruchu lokalnym na terenie naszego regionu jesienią 2008 r., kiedy na trasie z Tychów do Katowic zadebiutowały 4 szwajcarskie Flirty. Obecnie można je spotkać na linii Częstochowa - Gliwice, a podczas weekendów także na trasie do Wisły. Na klimatyzowane wnętrza mogą również pasażerowie ośmiu rodzimej produkcji Elfów, które kursują między Gliwicami a Częstochową. Mające być wsparciem dla Elfów i Flirtów zmodernizowane (acz niemłode) składy EN-57 takich urządzeń już jednak nie posiadają. "Klimę" zabudowano natomiast w odnowionym składzie ED72 (zwanym przez kolejarzy "Edytą"), który kursuje z Katowic do Bielska-Białej i Zwardonia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!