Katowice: Samorząd zwiększy środki na rozwój lokalnych...

    Katowice: Samorząd zwiększy środki na rozwój lokalnych lotnisk

    Zdjęcie autora materiału

    Dziennik Zachodni

    W kolejnych latach samorząd woj. śląskiego przeznaczy większe niż dotąd środki na rozwój infrastruktury związanej z lokalnymi lotniskami w regionie - zadeklarował w środę marszałek województwa Adam Matusiewicz.
    W tym roku w konkursie pod nazwą "Lotniska lokalne 2012" zarząd województwa zapewnił na ten cel milion złotych. Podczas odbywającej się w środę w Katowicach ogólnopolskiej konferencji na temat rozwoju takich lotnisk marszałek zapewnił, że w następnych latach ta kwota będzie zwiększana. O ile - to będzie zależało od zapisów w kolejnych regionalnych budżetach.

    - Lotniska lokalne to oczywiste i konieczne uzupełnienie sieci dużych portów, przeznaczonych dla masowego pasażera. Przykłady z USA i krajów europejskich, w tym sąsiednich Czech, wskazują, że transport z wykorzystaniem lokalnych lotnisk jest przyszłościowy i będzie się rozwijał - podkreślił marszałek.

    Województwo śląskie było pierwszym w Polsce, które opracowało własny program rozwoju lokalnych lotnisk i systematycznie - w tym roku po raz drugi - przeznacza określone środki na ich wsparcie. Celem jest zwiększenie dostępności transportu lotniczego i zapewnienie szybkiego dostępu do innych miast i krajów europejskich.

    Pieniądze samorządu województwa można przeznaczyć np. na parkingi przy lotniskach czy drogi łączące porty z siecią transportu kołowego i szynowego regionu, a także na infrastrukturę lotniskową, jeżeli gmina lub powiat są współwłaścicielami lotniska.

    Obecnie w rejestrach Urzędu Lotnictwa Cywilnego z terenu woj. śląskiego, poza portem w Pyrzowicach, widnieją lotniska: Aleksandrowice k. Bielska-Białej, Gliwice, Gotartowice k. Rybnika, Katowice-Muchowiec, Żar w Międzybrodziu Żywieckim, Rudniki k. Częstochowy oraz Kaniów k. Czechowic-Dziedzic.

    Dla kilku lotnisk - w Aleksandrowicach, Kaniowie, Rudnikach i Rybniku - opracowane zostały plany lub koncepcje modernizacji i rozwoju. Zrobiono to w ramach międzynarodowego projektu "Via Regia Plus", w którym uczestniczyła m.in. Górnośląska Agencja Promocji Przedsiębiorczości w Katowicach.

    Powierzchnia śląskich lotnisk jest bardzo zróżnicowana - od 12 ha lotniska Żar, przez 88 ha Katowic-Muchowca i 90 ha lotniska w Gliwicach, do 250 ha w przypadku Częstochowy-Rudnik. Wszystkie lotniska są dogodnie położone względem centrów miast, w pobliżu których są zlokalizowane. Szacowany maksymalny czas dojścia lub dojazdu do centrów miast to 10-15 minut.

    W rozwoju lokalnych lotnisk ma pomóc znowelizowane w ubiegłym roku prawo lotnicze, znoszące wiele barier administracyjnych dla takich portów. Wkrótce opublikowane będą projekty rozporządzeń do tej ustawy, dotyczące tzw. lotnisk użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji, jakimi w świetle nowych przepisów będzie większość lotnisk lokalnych.

    Obecnie w Polsce jest 11 dużych lotnisk użytku publicznego, 42 mniejsze lotniska lokalne (w tym 33 zarządzane przez aerokluby) oraz 70 lądowisk. PAP

    * CZYTAJ KONIECZNIE:

    *Nowy taryfikator mandatów SPRAWDŹ, ZA CO GROŻĄ WYŻSZE KARY
    *Sprawa Madzi z Sosnowca - ustalenia prokuratorów, zeznania rodziców, wielka ucieczka Katarzyny W.

    Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


    * BUDYNEK JAK TITANIC? JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH ZABRZAŃSKICH TAJEMNIC ODKRYTA [ZDJĘCIA + FILM]
    * OSTATNI CASTING MISS ZAGŁĘBIA 2012 [ZOBACZ ZDJĘCIA!]

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama