Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testy gimnazjalne błąd w teście z polskiego to Zemsta Fredry

Małgorzata Węgiel
ARKADIUSZ GOLA
Pytanie nr 6 w teście z języka polskiego na egzaminie gimnazjalnym 2012 to wielki błąd! Ponad 45 tysięcy uczniów trzecich klas gimnazjów z województwa śląskiego poradziło sobie z egzaminem gimnazjalnym z języka polskiego, ale autorzy testu - nie!

We wtorek w czasie pierwszego dnia egzaminu gimnazjalnego 2012 na pierwszy ogień poszedł język polski, historia i wiedza o społeczeństwie.

Autorzy pytań z języka polskiego do egzaminu gimnazjalnego pomylili bohatera, mówiącego zdanie "tych dwóch ludzi - ogień, woda". W pytaniu nr 6 dotyczącym Zemsty wyraźnie jest napisane, że słowami tymi Papkin charakteryzuje Cześnika i Rejenta. Ale prawda jest taka, że słowa te w Zemście wypowiada Wacław, a nie Papkin!

O błędzie w teście poinformował serwis natablicy.pl

Zadanie polega na tym, aby rozstrzygnąć, która z czterech informacji na temat komedii jest fałszywa. Dla każdego, który chociaż raz przeczytał zakończenie, jest oczywiste, że błędna odpowiedź to: "Utwór kończy się sceną pojedynku Cześnika z Rejentem".

Jednak niezamierzony błąd dotyczący autora cytatu powoduje, że aż dwie informacje w zadaniu są błędne - a, według instrukcji, uczeń miał wybrać tylko jedną.

Jakie jest stanowisko Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, która daje klucz odpowiedzi do egzaminu dla sprawdzających testy nauczycieli. CZYTAJ TUTAJ

CZYTAJ TAKŻE:
Egzamin gimnazjalny 2012 z matematyki: Przecieki
Poznaj zasady egzaminu gimnazjalnego 2012 i nie daj się zaskoczyć

Gimnazjaliści podeszli do egzaminu z mieszanymi uczuciami. Patryk Rzeszutek z Bytomia przeczuwa, że z językiem polskim dał sobie świetnie radę, gorzej może być z historią.

- Egzamin nie był zbyt trudny. Zwłaszcza część z języka polskiego oparta o lekturę "Zemsty" Aleksandra Fredry. Wystarczyło uważnie przeczytać pytania, a lektura też jest ogólnie znana - powiedział nam po egzaminie Patryk. - Trochę trudniej było z historią. Trzeba było dopasować ważne postacie do wydarzeń. Niby nie było dat, ale trzeba było się w nich orientować, aby ułożyć pewne fakty chronologicznie - podkreśla Patryk. Podobnego zdania jest jego kolega z Częstochowy.

- Egzamin był o wiele trudniejszy niż poprzednie, mamy nową podstawę programową - przyznaje Jakub Głowacki, uczeń Gimnazjum nr 5 w Częstochowie. - Wszystko okaże się dopiero, kiedy otrzymamy wyniki - mówi.

Podczas testu z historii uczniowie udzielali odpowiedzi m.in. na pytania o rolnictwo Mezopotamii, analizowali "Kronikę polską" Galla Anonima, mieli wskazać władcę z dynastii Jagiellonów, którego ród przedstawiono na drzewie genealogicznym. Część z języka polskiego zaskoczyła uczniów pytaniami o gramatykę, typu: czy forma "bogi" w zdaniu "gniewał się wędrujący i przeklinał bogi" jest zgodna z obowiązującą normą językową. Umiejętność argumentacji gimnazjaliści sprawdzali, pisząc rozprawkę na temat "Literatura pozwala lepiej poznać i zrozumieć minione wieki". Dzisiaj o godz. 9 gimnazjaliści napiszą część matematyczno-przyrodniczą.

Wszystkie pytania i odpowiedzi z egzaminu gimnazjalnego 2012 sprawdzisz TUTAJ

Wsp. MANO, BR

Test ma być wiarygodny
Rozmowa z Hanną Wylężek, koordynatorem części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego z OKE Jaworzno
Z jakimi zadaniami zmagali się uczniowie podczas humanistycznej części egzaminu gimnazjalnego?
Na część humanistyczną złożył się test z języka polskiego oraz po raz pierwszy test z historii i wiedzy o społeczeństwie. Uczniowie interpretowali źródła historyczne - teksty, zdjęcia i mapy, wskazywali chronologię zdarzeń, rozwiązywali zadania sprawdzające ich wiedzę historyczną. Pięć ostatnich pytań testu z historii sprawdzało znajomość zagadnień związanych z ustrojem Rzeczpospolitej Polskiej i zasadami funkcjonowania gospodarki rynkowej. W teście z polskiego uczniowie musieli wykazać się m.in. znajomością "Zemsty" Aleksandra Fredry, umiejętnością analizy bajek Ignacego Krasickiego. Poza tym, pojawiły się zadania sprawdzające świadomość językową uczniów.

Czy test należał do trudnych? Czy słabsi uczniowie też dali sobie z nim radę?
Test został ułożony, by był wiarygodny i podzielił populację uczniów na tych o większej lub mniejszej wiedzy. Uczniowie byli przygotowani do napisania nowego typu testu. O efektach będzie można mówić w czerwcu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!