Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chorzów: W maju pierwszy przetarg na modernizację torów tramwajowych

Redakcja
W maju ma ruszyć pierwszy przetarg budowlany w ramach projektu modernizacji komunikacji tramwajowej, obejmującego 6 miast aglomeracji katowickiej. Wart 800 mln zł projekt przewiduje m.in. remonty 46 km torów, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych.

Inwestycję pierwotnie przygotowywano pod kątem poprawy komunikacji w potencjalnych miastach Euro 2012. Resort rozwoju regionalnego jeszcze w 2006 r. przeznaczył na ten cel ok. 100 mln euro unijnych środków dla aglomeracji katowickiej. Mimo że mecze Euro 2012 w regionie nie odbędą się, projekt kontynuowano. Z końcem ub. roku w Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano umowę o jego dofinansowanie.

Jak poinformowali w czwartek w Chorzowie przedstawiciele koordynującej projekt samorządowej spółki Tramwaje Śląskie, w ostatnich tygodniach spółka przygotowywała specyfikacje przetargowe na roboty związane z przebudową torowisk i przystanków (łącznie 27 zadań), a także na modernizacje używanego i zakupy nowego, częściowo niskopodłogowego taboru.

W kwietniu spółka ogłosiła już przetargi na modernizację 45 wagonów tramwajowych typu 105N (z łącznie 75 przewidzianych do modernizacji), a także na inżyniera kontraktu, który będzie koordynował przebudowy torowisk. Pierwszy przetarg, na modernizację ok. 2 km torowiska w ścisłym centrum Katowic, na ul. 3 Maja, powinien ruszyć jeszcze w maju. Także tam - w drugim półroczu - powinny rozpocząć się pierwsze prace, by zdążyć z zakończeniem jeszcze w 2013 r.

Prócz tego sukcesywnie - po kolejnych przetargach - przebudowywane będą fragmenty torowisk w Katowicach: przy osiedlu Tysiąclecia, w dzielnicy Szopienice oraz wzdłuż ul. Kościuszki i Al. Korfantego; w Zabrzu: wzdłuż ul. 3 Maja; w Chorzowie: wzdłuż ul. Katowickiej, Wolności i Armii Krajowej; w Rudzie Śląskiej wzdłuż ul. Zabrzańskiej; w Sosnowcu - na ul. 3 Maja, Małachowskiego, Piłsudskiego i Sobieskiego oraz w śródmieściu Bytomia. Powstanie też drugi tor między Katowicami a Sosnowcem oraz jednotorowe torowisko w Bytomiu od dzielnicy Łagiewniki do centrum miasta - w miejsce zdemontowanego kilka lat temu. Projekt zakłada też modernizację 61 przystanków.

Większość prac torowych ma być prowadzona z zachowaniem ruchu co najmniej po jednym torze. W tym celu spółka kupiła już za własne środki m.in. używane dwukierunkowe wagony typu PT-8. Wszystkie modernizacje (w sumie ok. 15 proc. torów tramwajowych w aglomeracji) mają zakończyć się do końca 2014 r. i kosztować szacunkowo ok. 328 mln zł netto.

Kolejne 255 mln zł netto przewidziano na modernizacje 75 wagonów typu 105N oraz zakup 30 nowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów (obecnie Tramwaje mają w ruchu ok. 320 wozów). Pierwszy przetarg na modernizację starych wozów już ruszył, spółka szacuje, że pierwsze odnowione wozy dostanie najpóźniej za rok. Przetarg na zakup nowych tramwajów planowany jest na przełom maja i czerwca, a pierwsze ich dostawy - na pierwszy kwartał 2014 r.

Przedsięwzięcie zakłada - prócz modernizacji komunikacji tramwajowej - inwestycje w infrastrukturę trolejbusową w Tychach. Miasto to, jako partner projektu, zmodernizuje u siebie 15 km sieci trakcji trolejbusowej i kupi 15 nowych trolejbusów. Powstaną też dwa piętrowe parkingi typu P+R na ok. 400 samochodów każdy - przy dworcu kolejowym Tychy i przystanku Tychy Lodowisko. Miasto zamierza ogłosić wszystkie przetargi w tym roku. W tym roku spodziewa się też kilku pierwszych nowych trolejbusów. Tyska część projektu jest warta ok. 60 mln zł netto.

Planowana wartość całego projektu to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Unijne dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. całości kosztów). Dofinansowanie musi jeszcze zaakceptować Komisja Europejska, trwają obecnie procedury związane z przygotowaniem wniosku.

Spółka najprawdopodobniej zmieni sposób finansowania wkładu własnego. Do ok. 12 mln zł środków własnych Tramwaje pierwotnie planowały dobrać 231 mln zł kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Jak jednak mówili przedstawiciele spółki, ze względu na stawiane przez EBI warunki udzielenia kredytu, równolegle rozpoczęli rozmowy nad pozyskaniem alternatywnego źródła środków - z emisji obligacji.

W ostatnich tygodniach zgromadzenie akcjonariuszy Tramwajów wyraziło zgodę na emisję obligacji do kwoty 320 mln zł - z terminem wykupu do 2030 r. Ostateczna wartość emisji ma być dopasowywana do bieżących potrzeb wynikających z realizacji inwestycji, m.in. ostatecznych wartości kontraktów.

Do obsługi tej operacji w przetargu wybrano już Bank Pekao SA. Obecnie uzgadniane są szczegóły umowy emisyjnej oraz zabezpieczenia finansowania. Według wcześniejszych założeń ma to być długoterminowa umowa na usługi komunikacyjne w regionie oraz majątek wytworzony w ramach projektu. Niezależnie Tramwaje rozmawiają z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nt. pożyczki w wysokości ok. 40 mln zł. PAP

* TO MUSISZ ZOBACZYĆ:

MATURA 2012 - ZOBACZ CZEGO SIĘ SPODZIEWAĆ, SPRAWDŹ ARKUSZE i ODPOWIEDZI. PRZECZYTAJ O PRZECIEKACH
* WEŹ UDZIAŁ W PLEBISCYTACH:
NAJLEPSZY NAUCZYCIEL 2012
CHUDNIESZ - WYGRYWASZ ZDROWIE
NAJSYMPATYCZNIEJSZY ZWIERZAK ŚLĄSKIEGO ZOO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


* BUDYNEK JAK TITANIC? JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH ZABRZAŃSKICH TAJEMNIC ODKRYTA [ZDJĘCIA + FILM]
* OSTATNI CASTING MISS ZAGŁĘBIA 2012 [ZOBACZ ZDJĘCIA!]

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera