Nasza Czytelniczka codziennie śledzi wiadomości w internecie. Pewnego dnia na jednej ze stron przeczytała komunikat: "Gratulujemy! Wygrałeś! Kliknij >tutaj< i sprawdź swoją nagrodę". - Zrobiłam tak i zostałam poproszona o wpisanie numeru mojego telefonu, na który miał zostać przesłany kod nagrody - relacjonuje pani Barbara. - Rzeczywi- ście, za chwilę otrzymałam SMS z kodem, sprawdziłam go, ale nagrody nie było. Opuściłam stronę i nigdy więcej na nią już nie weszłam - dodaje.
Nie minęło jednak wiele czasu, gdy pani Barbara otrzymała od organizatora konkursu kolejne wiadomości. - To były krótkie komunikaty z numeru 73905 o tym, że za chwilę otrzymam kod. Kasowałam te wiadomości, ale komórka co chwilę dźwięczała, że przyszedł kolejny SMS. W ciągu godziny wyświetliła się informacja: masz 4 wiadomości. Widziałam, kto jest nadawcą i wszystko usuwałam nie czytając, bo mnie żaden konkurs nie interesował. Właściwie każdy dzień zaczynałam od usuwania niechcianych wiadomości od nadawcy - mówi.
Gdy przyszedł termin zapłaty za telefon, nasza Czytelniczka otrzymała fakturę w podwójnej wysokości niż zwykle. - Zadzwoniłam do operatora z pytaniem, co się stało. Dowiedziałam się, że nadawcą SMS-ów była firma Mobiltek SA z Krakowa. Poprosiłam konsultanta o natychmiastową blokadę nadawcy. Powiedziałam też, że żadnych SMS-ów nie wysyłałam i będę reklamować fakturę. I co wówczas usłyszałam? Że nie jest to obciążenie za wysyłanie SMS-u, ale za otrzymanie - denerwuje się.
Jak się okazało, każdy SMS kosztował 3,69 zł.
- Podobno kruczek tkwi w regulaminie konkursu - podkreśla pani Barbara. - Tylko dlaczego po opuszczeniu strony moje koszty rosną w tempie licznika Balcerowicza, a ja nie jestem tego świadoma, bo nie kontynuuję udziału w konkursie?
Zdaniem firmy
Marcin Kępa z Centrum Technologii Mobilnych Mobiltek SA w Krakowie
Opisywana usługa promowana jest na stronie internetowej: http://www.loteriakuponowa.pl, a regulamin dostępny jest na każdym etapie korzystania z tego serwisu. MOKR
Cena musi być
Prawo telekomunikacyjne nakłada na dostawców usług o podwyższonej opłacie - w tym usług polegających na wysyłaniu lub odbieraniu wiadomości SMS-owych o podwyższonej opłacie (tzw. SMS Premium Rate) - określone obowiązki w zak-resie reklamy oferowanych usług.
Juwenalia Śląskie 2012: program, wydarzenia, zdjęcia, filmy
Kanon książek śląskich: Debata Dziennika Zachodniego
* WEŹ UDZIAŁ W PLEBISCYTACH:
CHUDNIESZ - WYGRYWASZ ZDROWIE
NAJSYMPATYCZNIEJSZY ZWIERZAK ŚLĄSKIEGO ZOO
* BUDYNEK JAK TITANIC? JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH ZABRZAŃSKICH TAJEMNIC ODKRYTA [ZDJĘCIA + FILM]
* OSTATNI CASTING MISS ZAGŁĘBIA 2012 [ZOBACZ ZDJĘCIA!]
Zgodnie z przepisami tej ustawy, podmiot realizujący daną usługę obowiązany jest podać - wraz z numerem usługi - cenę brutto oraz nazwę przedsiębiorstwa, które jest dostarczycielem usługi.
Jeżeli informacja o usłudze podawana jest do publicznej wiadomości w formie graficznej, wówczas tło informacji nie może utrudniać lub uniemożliwiać zapoznania się z ceną, a rozmiar czcionki ceny nie mo-że być mniejszy niż 60 procent rozmiaru czcionki numeru tej usługi, natomiast czas prezentacji ceny nie może być krótszy niż czas prezentacji numeru tej usługi.
Ponadto - jeżeli usługa o podwyższonej opłacie świadczona jest w sposób powtarzalny - na podstawie uprzedniego oświadczenia woli abonenta, jej dostawca jest obowiązany do podania informacji o zasadzie korzystania z usługi w sposób przejrzysty i czytelny dla abonenta.
Przepisy ustawy Prawo te-lekomunikacyjne nie regulują samej treści reklam usług o podwyższonej opłacie. MOKR
Można zablokować połączenia o podwyższonej opłacie
W maju tego roku weszła w życie nowelizacja prawa telekomunikacyjnego. Ustawodawca przewidział możliwość nieodpłatnego blokowania na żądanie abonenta wszystkich połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów lub wybranych połączeń wychodzących na numery poszczególnych rodzajów usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów.
Oznacza to, iż abonent może zablokować wybrane usługi o podwyższonej opłacie, zachowując możliwość wysyłania wiadomości na numery na przykład związane z akcjami charytatywnymi. W tym miejscu podkreślenia wymaga zapis, który wskazuje, że obowiązek blokowania nie dotyczy tych numerów, które po stronie abonenta nie powodują kosztów. Innymi słowy, nie ma możliwości zablokowania otrzymywania lub wysyłania bezpłatnych wiadomości SMS, które mogą być wykorzystywane przez dostawców usług o po-dwyższonej opłacie do przeprowadzenia procesu logowa-nia/zapisu na daną usługę.
Poza tym, na żądanie abonenta operator telekomunikacyjny ma obowiązek umożliwienia abonentowi określenie maksymalnej ceny za jednostkę rozliczeniową usługi albo ceny za połączenie, w przypadku usługi taryfikowanej za całe połączenie, i nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie, których cena przekracza cenę maksymalną określoną przez abonenta w żądaniu, oraz połączeń przychodzących z takich numerów. MOKR
Zwykle mniejszą czcionką jest napisane, że trzeba się zalogować
Piotr Dziubak, rzecznik prasowy Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Dostarczyciele usług o podwyższonej opłacie, reklamując te usługi, bardzo często stosują różnego rodzaju wybiegi. Przykładowo, w treści reklamy informują o darmo-wym pobieraniu plików, co jest wyraźnie wyeksponowane. Zdecydowanie mniejszą czcionką napisane jest, że w celu uzyskania dostępu do nieograniczonego (wielokrotnego) darmowego pobierania, konieczne jest jednorazowe zalogowanie się do serwisu, co wiąże się z wysłaniem wiadomości SMS na numer o podwyższonej opłacie.
Juwenalia Śląskie 2012: program, wydarzenia, zdjęcia, filmy
Kanon książek śląskich: Debata Dziennika Zachodniego
* WEŹ UDZIAŁ W PLEBISCYTACH:
CHUDNIESZ - WYGRYWASZ ZDROWIE
NAJSYMPATYCZNIEJSZY ZWIERZAK ŚLĄSKIEGO ZOO
* BUDYNEK JAK TITANIC? JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH ZABRZAŃSKICH TAJEMNIC ODKRYTA [ZDJĘCIA + FILM]
* OSTATNI CASTING MISS ZAGŁĘBIA 2012 [ZOBACZ ZDJĘCIA!]
Należy tu rozróżnić dwie osobne czynności, czyli darmowe pobieranie i płatne założenie konta w serwisie. Niestety, konsumenci - skuszeni wprost bijącym w oczy sloganem "darmowe" - nie doczytują pozostałych informacji na stronie.
Innym przykładem tego typu reklam i zachęt do skorzystania z usługi jest sugerowanie wygranej. Jednocześnie, ale już mniejszym drukiem, od-syła się konsumenta do regulaminu usługi, w którym wskazane są warunki, jakie trzeba spełnić, aby faktycznie wygrać nagrodę. Ponadto uczestnictwo - w grze, loterii i tym podobnych usługach - często wiąże się z subskrypcją, czyli otrzymywaniem płatnych wiadomości SMS-owych.
Wszystkie informacje doty-czące opłat, zasad działania usługi - w tym jej aktywacji i dezaktywacji oraz ewentualnych subskrypcji - zamiesz-czone są w regulaminach, których konsumenci najczę-ściej nie czytają.
Urząd Komunikacji Elektronicznej dostaje skargi dotyczą-ce różnego rodzaju gier, loterii, konkursów oraz serwisów informacyjnych, których organizatorami są różne podmioty.
UKE pomaga osobom, które padły ofiarą nieuczciwych praktyk stosowanych na rynku u-sług Premium Rate. Kontaktujemy się z dostawcą usługi o podwyższonej opłacie w celu uzyskania wyjaśnień. Należy pamiętać, że wysyłając SMS na numer o podwyższonej o-płacie, użytkownik jednocześ-nie oświadcza, że zapoznał się z regulaminem i akceptuje jego postanowienia. MOKR
Juwenalia Śląskie 2012: program, wydarzenia, zdjęcia, filmy
Kanon książek śląskich: Debata Dziennika Zachodniego
* WEŹ UDZIAŁ W PLEBISCYTACH:
CHUDNIESZ - WYGRYWASZ ZDROWIE
NAJSYMPATYCZNIEJSZY ZWIERZAK ŚLĄSKIEGO ZOO
* BUDYNEK JAK TITANIC? JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH ZABRZAŃSKICH TAJEMNIC ODKRYTA [ZDJĘCIA + FILM]
* OSTATNI CASTING MISS ZAGŁĘBIA 2012 [ZOBACZ ZDJĘCIA!]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?