Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W jaki sposób można reklamować towary kupione przez internet

Monika Krężel
123rf
Internetowe zakupy nie są już żadną nowością. W wirtualnych sklepach kupujemy książki, sprzęt RTV i AGD, odzież i kosmetyki, wybieramy prezenty, a na aukcjach internetowych licytujemy nietypowe przedmioty. Problem pojawia się wtedy, gdy kurier przywozi nam uszkodzony produkt. Czy można go zareklamować? Jak to zrobić? I czy w ogóle można oddać nietrafiony prezent kupiony w sieci?

Jeden z naszych czytelników poprosił o przedstawienie przepisów prawnych regulujących sprzedaż przez internet.
- Nie wiem, czy kupując książkę w internecie, mogę ją normalnie zwrócić, jeśli okaże się, że jest mocno uszkodzona - mówi nasz Czytelnik. - Czasami biorę też udział w aukcjach internetowych, na których licytuję cenę. I też nie wiem, jak postąpić wtedy z wybrakowanym towarem - dodaje.

Niektórzy kupujący skuszeni atrakcyjnymi zdjęciami towaru, dają się namówić na jego kupno. Dopiero po otrzymaniu przesył-ki widzą, że przedmiot zdecydowanie różni się od wersji zachwalanej w internecie. Okazuje się, że nie ma przepisów regulujących sposób prezentowania towaru w sieci (jakość zdjęć), jednak prezentacja czy reklama nie mogą nas wprowadzać w błąd.
Są przepisy regulujące jedynie to, w jaki sposób można korzystać - bez zgody autora - ze zdjęć w internecie.

Jak jest na aukcji

Katarzyna Kielar, rzecznik prasowy Inspekcji Handlowej w Katowicach
Zakupy w internecie stały się niemal codzienną formą nabywania towarów. Kupując towary w sieci, zawieramy umowę na odległość, czyli bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, np. elektronicznego formularza.
Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, uprawnia konsumenta - który zawarł umowę na odległość - do odstąpienia od niej bez podania przyczyny.
W tym celu należy przesłać przedsiębiorcy (najlepiej listem poleconym) stosowne oświadczenie na piśmie - w ciągu 10 dni od dnia wydania rzeczy.
Sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam pieniądze w ciągu 14 dni od daty otrzymania naszego oświadczenia, a my w tym samym terminie odsyłamy na własny koszt towar.
Są jednak pewne wyjątki. Nie możemy m.in. zrezygnować z produktu, który ulega szybkiemu zepsuciu, albo z kaset video, audio czy programów komputerowych po usunięciu ich oryginalnego opakowania. MOKR

Oto zasady kupowania na aukcjach internetowych, gdzie sprzedają zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby fizyczne. Gdy zawieramy umowę z profesjonalistą, mamy podobne prawa, jak przy zakupie w sklepie internetowym - jednak nie możemy odstąpić od umowy, jeśli licytowaliśmy cenę. Kupując na aukcji internetowej od osoby fizycznej, która nie jest przedsiębiorcą, pamiętajmy, że nie przysługuje nam prawo zrezygnowania z zakupionego towaru, a reklamacji możemy dokonywać w terminie 1 roku od daty wydania rzeczy na za-sadach rękojmi uregulowanej w Kodeksie cywilnym. MOKR

Sprzedawca przez dwa lata odpowiada za produkt

Pamiętaj, że towary zakupione w sklepach internetowych można reklamować na takich samych zasadach, jak te zakupione w zwykłym sklepie, czyli na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.

O niezgodności towaru z umową należy powiadomić sprzedawcę (najlepiej pisemnie), który przez 2 lata odpowiada za sprzedany produkt. Jednak trzeba to zrobić przed upływem 2 miesięcy od dnia, kiedy została stwierdzona niezgodność towaru z umową - w przeciwnym razie sprze-dawca nie będzie ponosił odpowiedzialności.

Wadliwy towar dostarczamy do sklepu wraz z dowodem zakupu, np. paragonem, który jest podstawą każdej reklamacji.

Zgłaszając roszczenie reklamacyjne, należy pamiętać o pewnych zasadach:

W pierwszej kolejności konsument ma prawo żądać nie-odpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy. Wybór należy do konsumenta. Kiedy to okaże się niemożliwe lub wymaga nadmiernych kosztów, wówczas może on żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy.

Sprzedawca powinien w terminie 14 dni od dnia otrzymania ustosunkować się do prze-dstawionych żądań. Jeśli tego nie zrobi, uważa się, że roszczenia uznał za uzasadnione. Na-tomiast czas naprawy lub wy-miany towaru na nowy należy określić z uwzględnieniem jego rodzaju i celu nabycia. MOKR

Gdzie po pomoc

Pamiętajmy, że jest wiele instytucji, które służą nam pomocą w sprawach konsumenckich. Są to powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów (w zależności od miejsca zamieszkania konsumenta), Inspekcja Handlowa, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Europejskie Centrum Konsumenckie. MOKR

Euro 2012 w Dzienniku Zachodnim SPORT, ZABAWA i...
SERWISY SPECJALNE DZIENNIKA ZACHODNIEGO
* WEŹ UDZIAŁ W PLEBISCYTACH:
CHUDNIESZ - WYGRYWASZ ZDROWIE
NAJSYMPATYCZNIEJSZY ZWIERZAK ŚLĄSKIEGO ZOO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


* BUDYNEK JAK TITANIC? JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH ZABRZAŃSKICH TAJEMNIC ODKRYTA [ZDJĘCIA + FILM]
* OSTATNI CASTING MISS ZAGŁĘBIA 2012 [ZOBACZ ZDJĘCIA!]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty