Każdy z nas jest konsumentem kupującym towary. Pamiętajmy, że na wadliwy produkt mamy prawo złożyć reklamację. Można to zrobić u sprzedawcy, który przez dwa lata odpowiada za sprzedany towar, lub skorzystać z gwarancji - jeśli została dołączona do produktu.
Najważniejsze są terminy. U sprzedawcy reklamację możemy składać w ciągu dwóch lat od zakupu towaru, żądając jego wymiany lub naprawy, a gdy to okaże się niemożliwe lub bardzo kosztowne, można domagać się obniżenia ceny lub zwrotu gotówki.
Sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć na naszą reklamację w ciągu 14 dni, jeśli tego nie zrobi - przyjmuje się, że ją uznał.
Gwarancja z kolei jest udzielana dobrowolnie i nieodpłatnie. To, co proponuje nam gwarant, znajdziemy w dokumencie gwarancyjnym odnoszącym się do towaru. Ten dokument powinien zawierać obowiązki gwaranta i prawa kupującego, których może on dochodzić, gdy właściwości kupionego towaru nie odpowiadają właściwościom wskazanym w oświadczeniu gwarancyjnym.
Jeśli pojawią się problemy w dochodzeniu roszczeń reklamacyjnych - zawsze można zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów lub do Inspekcji Handlowej. Pomocą służy także Stały Polubowny Sąd Konsumencki (SPSK) działający przy Inspekcji Handlowej, który rozstrzyga spory majątkowe między konsumentami i przedsiębiorcami powstałe w wyniku umowy kupna-sprzedaży lub świadczenia usług.
Trzeba wtedy złożyć pozew, którego wzór dostępny jest w siedzibie sądu, a także na stronie internetowej Inspekcji Handlowej w Katowicach: www.ih.katowice.pl
Ważne adresy
Stały Polubowny Sąd Konsumencki przy ŚWIH
w Katowicach
ul. Brata Alberta 4
40-951 Katowice
tel. 32 356 81 25
Ośrodki zamiejscowe:
Bielsko-Biała
ul. Piastowska 40
43-300 Bielsko-Biała
tel. 33 818 24 41
Częstochowa
ul. Sobieskiego 7
42-200 Częstochowa
tel. 34 324 70 49
Informacje w internecie: www.ih.katowice.pl
Pamiętaj, że najważniejsza jest zgoda obu stron
Stały Polubowny Sąd Konsumencki rozpatruje spory o prawa majątkowe, wynikłe z umów sprzedaży produktów lub świadczenia usług pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami (sklepy, zakłady usługowe). Należy pamiętać, że - w świetle przepisów prawa - konsumentem jest osoba, która zawarła umowę z przedsiębiorcą w celu niezwiązanym z działalnością gospodarczą.
Zaletą postępowania przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim jest jego szybkość postępowania w porównaniu z sądem powszechnym, a poza tym uproszczona procedura oraz brak kosztów.
Obie strony - zarówno przedsiębiorca, jak i konsument - podpisują umowę. Jest to tzw. zapis na Stały Polubowny Sąd Konsumencki, zgoda na poddanie sporu pod rozstrzygniecie sądu polubownego.
Jeżeli jedna strona (np. właściciel firmy lub sklepu) nie podpisze zapisu, jest to jednoznaczne z niewyrażeniem zgody na rozpatrzenie sporu przed SPSK. Wówczas konsumentowi nie pozostaje nic innego, jak skierowanie sprawy z powództwa cywilnego do sądu powszechnego (pomocy wwypełnieniu pozwu udzielą federacja konsumentów lub miejski rzecznik konsumentów).
Skierowanie wniosku do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego nie wiąże się z żadnymi opłatami. Ewentualne koszty powstają w przypadku, kiedy do rozstrzygnięcia sporu konieczne będzie powołanie świadków lub biegłego w celu wydania przez niego niezależnej opinii. Wtedy sąd wezwie stronę, która wnosiła o podjęcie czynności, do złożenia zaliczki na pokrycie wydatków. Ostatecznie wszelkie koszty poniesie strona przegrana.
Krok po kroku, czyli droga do zgody
Po wpłynięciu wniosku przewodniczący sądu wysyła pis-mo do pozwanego, nakłaniając go do polubownego zakończenia sporu. Jeśli do takiej ugody przedsądowej nie dojdzie - a zostanie podpisany zapis na polubowny sąd konsumencki, czyli zgoda obu stron na rozstrzygnięcie sporu - dochodzi do rozprawy.
Termin rozprawy wyznacza się tak, aby od daty złożenia oświadczenia nie upłynął więcej niż miesiąc. Podczas postępowania każda ze stron przedstawia swoje racje, stanowisko oraz dowody na ich poparcie. W razie potrzeby sąd przesłuchuje świadków, bada dokumenty i powołuje biegłych. W toku rozprawy przewodniczący powinien skłaniać strony do pojednania - oznacza to, że w przypadku kiedy dochodzi do ugody, strony rezygnują z części swoich roszczeń. Rozprawa odbywa się bez względu na niestawiennictwo jednej lub obu stron, chyba że przed rozpoczęciem rozprawy strona wniosła o jej nieprzeprowadzenie i wykazała, iż z przyczyn od niej niezależnych nie może się stawić.
Gwarancją obiektywności orzeczeń sądu jest 3-osobowy skład orzekający, składający się z przewodniczącego sądu, tzw. superarbitra, oraz dwóch arbitrów - jeden z nich reprezentuje organizacje konsumenckie, a drugi organizacje przedsiębiorców. Arbitrzy orzekają bezstronnie, zgodnie z prawem i zasadami współżycia społecznego. Powołuje ich przewodniczący, ale każda strona może ich wybrać sama z listy stałych arbitrów. Lista jest udostępniana do wglądu na żądanie stron w Inspekcji Handlowej.
Jakie wnioski może rozpatrzyć sąd
Katarzyna Kielar, rzecznik prasowy Inspekcji Handlowej w Katowicach
Polubowny sąd rozstrzyga sprawy do wartości sporu nieprzekraczającej 10 tys. zł, dotyczące między innymi złej jakości towarów lub usług.
Zgodnie z art. 4 ustawy o Inspekcji Handlowej, Sąd nie rozpatruje wniosków dotyczących usług medycznych, telekomunikacyjnych, edukacyjnych, pocztowych, ubezpieczeniowych oraz usług pośrednictwa finansowego i bankowego.
Warunkiem rozpoznania sprawy przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim jest zgoda obu stron na rozstrzygnięcie sporu.
Wyrok sądu polubownego ma taką samą moc prawną jak wyrok sądu powszechnego. Oznacza to, że może być przymusowo wykonany przez komornika - po uprzednim stwierdzeniu jego wykonalności przez sąd państwowy. Jedyną różnicą jest to, że od decyzji sądu polubownego nie przysługuje odwołanie.
Istnieje natomiast prawo do wniesienia skargi o uchylenie wyroku do sądu powszechnego w terminie jednego miesiąca od doręczenia wyroku.
Sąd powszechny może uchylić wyrok sądu polubownego tylko wówczas, gdy uzna, że sąd polubowny naruszył przepisy prawa, w tym przepisy proceduralne.
*Euro 2012 w DZ: eksperci typują wyniki meczów, wywiady z gwiazdami, strefa kibica
*Nowy podział Śląska: koniec woj. opolskiego i śląskiego, wspólne górnośląskie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?