Choć trudno w to uwierzyć, to budowa tej kluczowej dla naszego regionu drogi trwa już 27 lat! I potrwa co najmniej do 2015 roku, więc średnicówce stuknie 30-tka. A to oznacza, że budujemy niespełna kilometr drogi na rok!
- Główną przyczyną długiej realizacji DTŚ są problemy z pozyskiwaniem pieniędzy i finansowaniem jej budowy - tłumaczy Marian Hacuś, prezes zarządu DTŚ SA. - Pierwszy kredyt udało się dostać w 1997 roku. Wcześniej na przełomie lat 80. i 90. realizowano tyle budowy, na ile wystarczało z bieżących funduszy, a było ich bardzo niewiele.
Wypełnij ankietę i wygraj nowego iPada
Przypomnijmy, że pierwsze prace przygotowawcze pod budowę DTŚ ruszyły w grudniu... 1985 roku. - Ten symboliczny moment bez przesady można nazwać chwilą historyczną - pisał wtedy "Dziennik Zachodni". - Po latach oczekiwań rozpoczyna się budowa tej ogromnej i unikatowej inwestycji.
Pierwotnie zakładano, że prace nad trasą prowadzącą z Katowic do Gliwic zakończą się w 2002 roku i kosztować będą w sumie 10 mln obecnych złotych. Pierwszym oddanym do użytku odcinkiem była trasa między ul. Bracką w Katowicach a Rudą Śląską-Chebziem, na granicy ze Święto-chłowicami. Nie ukrywajmy, widać już na nim odciśnięty ząb czasu.
Łatwo policzyć, że średnicówka ma 10-letnie opóźnienie. Co gorsza, na jej ukończenie trzeba będzie poczekać kolejne trzy lata. Pocieszeniem może być fakt, że na sierpień zaplanowano rozpoczęcie prac na gliwickich odcinkach. To oznacza, że roboty w Zabrzu na odcinku od węzła na de Gaulle'a do rogatek Gliwic i połączenia z autostradą A1 oraz od zabrzańsko-gliwickiej granicy do centrum Gliwic będą prowadzone równocześnie. W śródmieściu Gliwic średnicówka ominie ulice Zwycięstwa i Dworcową, ale za to przetnie piękny park Chopina, dlatego drogowcy będą musieli wybudować tam tunel - podobny do tego, którym jeździmy w Katowicach.
Tu dobre wiadomości się kończą, bowiem docelowo DTŚ ma się połączyć z DK 88 w Gliwicach. Tymczasem na wykonanie drugiej części DTŚ w tym mieście (z centrum do DK88) nie ogłoszono nawet przetargu.
Jeszcze miesiąc temu spółka DTŚ SA zapewniała, że cała trasa będzie gotowa w 2014 roku. Teraz przesunęła termin na 2015 rok.
*Euro 2012 w DZ: eksperci typują wyniki meczów, wywiady z gwiazdami, strefa kibica
*Nowy podział Śląska: koniec woj. opolskiego i śląskiego, wspólne górnośląskie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?