Rynek w Katowicach dla rowerzystów? Pracują nad tym

    Rynek w Katowicach dla rowerzystów? Pracują nad tym

    Wioleta Niziołek/Echo Miasta

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Zakazy jazdy na rowerze w centrum Katowic są wszędzie, od ul. 3 Maja, przez Stawową, Staromiejską, Dyrekcyjną, aż po całą płytę rynku. Zniesienie zakazu jazdy na rowerze ulicą Mariacką to pierwszy krok do zmian. Kolejny to uwolnienie dla rowerów rynku. Pracuje nad tym od niedawna zespół ds. polityki rowerowej Rowerowe Katowice.
    Na razie zakaz jazdy na rowerach zniknął z ul. Mariackiej

    Na razie zakaz jazdy na rowerach zniknął z ul. Mariackiej ©OPG

    - Chcemy wszystkie przestrzenie w mieście otwierać dla rowerzystów, żeby z każdej dzielnicy móc dojechać na rowerze do centrum. Rynek jest tu niejako węzłem komunikacyjnym, dlatego się o niego spieramy - mówi Paweł Wyszomirski z Fundacji Napraw Sobie Miasto. Społecznicy rozmawiają z urzędnikami, policją i Tramwajami Śląskimi.

    Pod uwagę brane są trzy warianty. - Wariant najbardziej oczywisty, żeby przedłużyć ścieżkę rowerową po torach tramwajowych, spotkał się z opozycją Tramwajów Śląskich. Musimy się z nimi spotkać i dowiedzieć, dlaczego tak się sprzeciwiają, skoro takie rozwiązania są np. w Krakowie na Szewskiej i wokół plant, nie mówiąc o rozwiązaniach europejskich - mówi Wyszomirski.
    Dwa, to rozwiązanie niemieckie: trasy czasowe, dostępne w godzinach, kiedy ludzie jeżdżą do i z pracy. To w ramach promocji roweru jako środka transportu, a nie tylko rekreacji. Trzecia opcja zakłada udostępnienie całego rynku rowerzystom bez ograniczeń wzorem np. ul. Mariackiej.

    - Miasto raczej nie chce budowy ścieżek rowerowych przez rynek, bo relacji jest tak wiele, że mielibyśmy tu wielkie skrzyżowanie - mówi Daniel Muc, rzecznik przebudowy rynku. Centrum ma być docelowo przestrzenią pieszych, rowerzyści przekonują jednak, że są o wiele mniejszym zagrożeniem niż np. tramwaj, który tu zostaje. - Może na początek pozwolimy im jeździć i będziemy obserwować - zastanawia się Muc. Na razie projektowane są stojaki na sto rowerów, które staną na rynku i w jego najbliższej okolicy. Kolejne spotkanie zespołu w sierpniu, tym razem z przedstawicielami Tramwajów Śląskich.


    *Marsz Autonomii 2012 ZDJĘCIA, WIDEO, OPINIE
    *Wielki koncert Guns N'Roses w Rybniku ZOBACZ ZDJĘCIA, WIDEO
    Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wątpliwości

      s (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 27 / 20

      1. Przebieg trasy tramwajowej jest dla pieszego oczywisty ze względu na położenie torowisk. Rowerzysta porusza się "dowolną" trasą. Z tego wynika że argument o większym zagrożeniu ze strony...rozwiń całość

      1. Przebieg trasy tramwajowej jest dla pieszego oczywisty ze względu na położenie torowisk. Rowerzysta porusza się "dowolną" trasą. Z tego wynika że argument o większym zagrożeniu ze strony tramwaju jest niemądry. Wystarczy patrzeć gdzie i jak się idzie.
      2. Tramwaje po modernizacji mają jeździć SZYBKO, natomiast przeciętny rowerzysta pojedzie max. 20-30km/h. Tramwaj będzie mógł osiągać wyższe prędkości, więc po co go spowalniać?
      Na chwilę obecną torowiska w Zabrzu w deptaku mają Vmax 40km/h, a minęło ok. 10lat od remontu.
      Torowiska w Katowicach będą miały na pewno wyższe Vmax, chyba że prędkość maksymalna zostanie zmniejszona dla bezpieczeństwa pieszych.
      3. Nierozważni rowerzyści mogą powodować wypadki, po co wpuszczać ich na torowiska?
      Czy ktoś widział aby torowisko ciężkiej kolei przebiegało przez drogę miejską dla samochodów?
      (Pomijam kilka wyjątków tego, niegdyś popularnego, rozwiązania).
      4. Dużo lepsze byłyby centra przesiadkowe z parkingami dla rowerów i samochodów (P&R) w poszczególnych dzielnicach i szybki transport tramwajem (na wydzielonym torowisku i z IST!) do centrum.

      zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama