Specjaliści z DEKRA Polska, filii niemieckiej niezależnej firmy badającej m.in. awaryjność aut przebadali w ramach akcji SafetyCheck 1000 aut kierowców w wieku 18- 25 lat w 100 stacjach diagnostycznych na terenie całego kraju. Kontroli poddano: układy zawieszenia, podwozia, układy kierownicze, hamulcowe oraz kwestie związane z oświetleniem i widocznością. To pierwsze takie badanie w Polsce, którego wyniki właśnie przedstawiono.
Wynika z niego, że przeciętny wiek pojazdu prowadzonego przez polskiego kierowcę w wieku 18-25 lat wynosi 11 lat. Taki pojazd poprzez szereg usterek i zmęczenie materiałów stwarza potencjalnie trzykrotnie większe zagrożenie dla pasażerów, niż samochód w wieku do trzech lat.
W badanej grupie aut tylko 27 proc. nie miało żadnej usterki, pozostałe 73 proc. miało co najmniej jedną i to w systemach odpowiadających za bezpieczeństwo. Średnio na auto przypadło 1,6 usterki. Najwięcej pojazdów - prawie 50 proc. miało usterki zawieszenia i układu kierowniczego a ponad 25 proc. usterek było związanych z układem hamulcowym. W ponad 30 proc. zbadanych samochodów nie działało poprawnie oświetlenie.
Wraz z wiekiem pojazdów odsetek wykrytych usterek wzrastał. W samochodach 13-15-letnich dochodził już do blisko 80 proc.
Ponad połowa z pierwszej dziesiątki aut uczestniczących w akcji DEKRA SafetyCheck została wyprodukowana w Niemczech.
- Nie jest dla mnie zaskoczeniem, że młodzi Polacy preferują marki niemieckie. Funkcjonuje bowiem obiegowa opinia o ich niezawodności, czego jak widać wśród wiekowych aut badania nie potwierdzają - mówi mechanik Krzysztof Woźnicki z Sosnowca. Dodaje jednak, że duża podaż części powoduje znaczną obniżkę cen i możliwość serwisowania auta nawet przez młodych, których portfel jest dość chudy.
Najstarszym przebadanym autem był Fiat 126p z 1984 roku, zaś pojazdem o największym przebiegu - passat, który przejechał blisko 500 tys. km.
Średni wiek kierowców wyniósł 23 lata a średni przebieg - pojazdów według wskazań liczników - 165 tys. km. Kierowcami badanych aut byli w przeważającej większości mężczyźni. Młode kobiety stanowiły zaledwie 24 proc. kierowców.
Pierwsze tego rodzaju badania zostały przeprowadzone w 2007 roku w Niemczech. W ciągu 5 lat sprawdzono tam ponad 100 tys. pojazdów, w których wykryto blisko 200 tys. usterek co oznacza, że stan techniczny aut w posiadaniu młodych ludzi w Polsce wcale nie odbiega od "niemieckich standardów" w tym zakresie tyle, że młodych Niemców przed najcięższymi wypadkami ratuje często lepszy stan infrastruktury drogowej.
*Marsz Autonomii 2012 ZDJĘCIA, WIDEO, OPINIE
*Wielki koncert Guns N'Roses w Rybniku ZOBACZ ZDJĘCIA, WIDEO
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?