Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przewoźnik musi zaopiekować się pasażerami, gdy samolot nie leci

Monika Krężel
Podróż samolotem staje się czasem wielką niewiadomą
Podróż samolotem staje się czasem wielką niewiadomą Lucyna Nenow
Plajta linii lotniczych OLT Express dla wielu Polaków, którzy mieli lecieć samolotem np. na wczasy lub w ważnych interesach, oznacza nie tylko potworny stres i nerwy, ale także wymierne straty. Wczoraj aż 360 klientów biura podróży Sun&Fun nie odleciało do Egiptu i nie rozpoczęło wakacji, bo OLT Express odwołał wszystkie loty czarterowe.

Warto wiedzieć, że przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom opiekę zawsze, gdy czekają oni na opóźniony lot lub połączenie zostało odwołane. Opie-ka oznacza nie tylko informowanie na bieżąco o stanie opóźnienia, ale też zapewnienie bezpłatnych posiłków i napojów (np. kanapek, wody). Jeśli czas oczekiwania wymagałby spędzenia nocy na lotnisku, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom darmowe zakwaterowanie w hotelu.

- Gdy linie lotnicze zaniedbają pasażerów na lotnisku, jest to podstawa do reklamacji. Warto do niej załączyć rachunek, np. za posiłek z baru na lotnisku z żądaniem zwrotu poniesionych kosztów, jeśli przewoźnik przez kilka godzin oczekiwania na opóźniony lot nie dostarczył choćby kanapki - radzi Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

Gdzie po pomoc

Jeśli przewoźnik z innego kraju UE nie zapewni pasażerowi opieki, np. gdy lot jest opóźniony lub dojdzie do zagubienia czy zniszczenia bagażu, bezpłatną pomocą w dochodzeniu praw pasażerów służy Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce
tel. 22 55 60 118.

Skargę można złożyć poprzez formularz na stronie internetowej: www.konsument.gov.pl.

W przypadku problemów z odmową przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu, należy skontaktować się z Komisją Ochrony Praw Pasażerów działającą przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego
tel. 22 520 74 84, lub e-mail:
[email protected]

Jak wysokie są odszkodowania za odwołany lot

Jeśli Twoje plany urlopowe pokrzyżowało odwołanie lotu, możesz domagać się odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro. Dodatkową możliwość daje orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE (wy-rok z 19 XI 2009 r. w sprawach połączonych C-402/07 i C-432/07), w którym Trybunał orzekł, że pasażerów lotów opóźnionych należy traktować jak pasażerów lotów odwołanych, oraz że mogą oni powoływać się na prawo do odszkodowania. Wysokość kwoty zależy od zasięgu podróży, np. za odwołanie lotu na trasie Warszawa-Madryt pasażer może otrzymać 400 euro.

Warto wiedzieć że:
Linie lotnicze nie będą zobowiązane do wypłaty rekompensaty, jeśli odwołanie lub o-późnienie lotu było spowodowane tzw. siłą wyższą, np. strajkiem na lotnisku.

- Reklamację warto złożyć bez względu na to, o jakich problemach informowały linie lotnicze. Mogły odwołać lot, powołując się na złe warunki pogodowe, a w rzeczywistości nie był to prawdziwy powód - wyjaśnia Elżbieta Seredyńska.

Przepisy rozporządzenia, na podstawie którego pasażerowie mogą domagać się odszkodowania za duże opóźnienie czy odwołanie lotu, będą miały zastosowanie w sytuacji:

  • odlotu z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego UE/Europejskiego Obszaru Gospodarczego (UE + Liechtenstein, Norwegia i Islandia) albo Szwajcarii,
  • odlotu z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku znajdują-cym się na terytorium państwa członkowskiego UE/EOG lub Szwajcarii, jeżeli przewoźnik obsługujący dany lot jest przewoźnikiem z państwa członkowskiego UE/EOG/ lub ze Szwajcarii.

Pamiętaj!

"Zwrot kosztów" i "odszkodowanie" nie oznacza tego samego. W okolicznościach nadzwyczajnych, takich jak strajk w porcie lotniczym, zamieszki czy katastrofa naturalna, klient ma prawo do 100 proc. zwrotu kosztów niewykorzystanego biletu. Natomiast nie przysługuje mu w takich okolicznościach prawo do odszkodowania, czyli dodatkowej rekompensaty finansowej, np. za opóźnienie lotu, stracony urlop itp.

Jeśli opóźnienie lotu wynosi ponad 5 godzin, pasażer ma prawo wyboru między uzyskaniem zwrotu kosztu biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu, jaki zaproponuje przewoźnik.

Rekompensata za zniszczenie, zgubienie, opóźnienie bagażu

W przypadku, gdy linie lotnicze zagubią bagaż lub podczas przeładunku dojdzie do jego uszkodzenia, pasażer ma prawo żądać odszkodowania w wysokości do 1131 SDR, czyli ok. 5700 zł powołując się na Konwencję Montrealską (SDR to międzynarodowa jednostka rozrachunkowa, umowna jednostka monetarna mająca charakter pieniądza bezgotówkowego, czyli istniejącego wyłącznie w postaci zapisów księgowych na bankowych rachunkach depozytowych).

Jest to górna granica odpowiedzialności przewoźnika, a nie ryczałt za problemy z bagażem. Pasażer musi udowodnić i wycenić poniesioną szkodę. W tym celu konieczne jest przedstawienie kopii PIR, czyli protokołu nieprawidłowości bagażowej, który należy wypełnić będąc jeszcze na lotnisku. Do wy-ceny wartości zagubionej czy zniszczonej walizki niezbędne są rachunki za przedmioty, które znajdowały się w środku, np. odzież, kosmetyki itp. Gdy pasażer ich nie posiada, wartość szkody zostanie oszacowana na podstawie wagi zarejestrowanego bagażu, a to jest zawsze mniej korzystne.

- Wiele osób nie wie, że w regulaminach wielu przewoźników są zapisy, które wyłączają odpowiedzialność linii lotniczych za cenne rzeczy wkładane do bagażu, jak biżuteria, sprzęt fotograficzny czy sportowy. Tego rodzaju przedmioty lepiej przewozić w torbie podręcznej albo dodatkowo ubezpieczyć. W przeciwnym razie uzyskanie odszkodowania za cenne przedmioty - w razie zaginięcia walizki - będzie bardzo trudne - doradza Elżbieta Seredyńska.
To warto wiedzieć! Gdy po wylądowaniu okaże się, że walizka nie dotarła na miejsce, można zgłosić się do przewoźnika z wnioskiem o wypłatę dziennej diety na kupno rzeczy pierwszej potrzeby: środków higieny osobistej oraz podstawowej odzieży. W razie odmowy, można zrobić zakupy na własny koszt, a następnie przedstawić rachunki z żądaniem zwrotu pieniędzy.

Reklamacja do linii lotniczych

Jeśli reklamację kierujemy do zagranicznego przewoźnika, pismo powinno być przygotowane w języku dla niego zrozumiałym. Najczęściej jest to język angielski. Gotowy wzór formularza znajduje się na stronie:
www.konsument.gov.pl w zakładce "Złóż skargę".

Zagubienie, uszkodzenie, opóźnienie bagażu: należy opisać rodzaj szkody oraz dokonać jej wyceny, najlepiej na podstawie rachunków za rzeczy, które znajdowały się w walizce (np. kosmetyki, odzież). Do reklamacji trzeba załączyć kwit bagażowy, a także kopię dokumentu PIR (protokołu nieprawidłowości bagażowej, wypełnionego na lotnisku przy zgłoszeniu problemu).

Podstawą prawną, o której warto wspomnieć, domagając się odszkodowania za problemy bagażowe, jest Konwencja Montrealska z 1999 roku. Reklamację trzeba złożyć w ciągu 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu.

Opóźnienie, odwołanie lotu: w piśmie do przewoźnika należy określić rodzaj niedogodności i załączyć kopię rezerwacji biletu. By uzyskać należną rekompensatę, np. za odwoła-nie lotu, trzeba wskazać kwotę, której się domagamy. Warto powołać się na podstawę prawną roszczeń - w tym przypadku - rozporządzenie WE 261/2004.

Możesz dowiedzieć się więcej: Zarejestruj się w DZIENNIKZACHODNI.PL/PIANO


*Marsz Autonomii 2012: ZDJĘCIA, WIDEO, OPINIE
*Olimpiada w Londynie 2012: RELACJE, ZDJĘCIA, CIEKAWOSTKI
*KONKURS FOTOLATO 2012:
Przyślij zdjęcia, zgarnij nagrody!

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera