Miejskie autobusy odjadą do lamusa. Trzeba przeprosić się z...

    Miejskie autobusy odjadą do lamusa. Trzeba przeprosić się z tramwajami [ZDJĘCIA]

    Michał Wroński

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    We Wrocławiu jeżdżą nowoczesne tramwaje wyprodukowane przez Skodę
    1/5
    przejdź do galerii

    We Wrocławiu jeżdżą nowoczesne tramwaje wyprodukowane przez Skodę ©Janusz Wójtowicz

    Co wspólnego mają ze sobą Wrocław, Poznań, Gdańsk i Warszawa? Odpowiedź jest oczywista: nowoczesne stadiony. Owszem, ale nie tylko. Wszystkie rozwinęły lub wręcz zbudowały od podstaw nowe linie tramwajowe.
    Renesans tramwaju widać jednak nie tylko w miastach, które przez kilka ostatnich lat przygotowywały się na inwazję fanów futbolu. Lada dzień rozpocznie się bowiem budowa nowej linii w Olsztynie. Od kilku już lat prace nad rozbudową sieci trwają w Bydgoszczy i Krakowie. Dość powiedzieć, że tylko w latach 2014-2020 pod Wawelem mają pojawić się cztery nowe linie. Do podobnych inwestycji przymierzają się też Szczecin i Toruń. 118 lat temu na obszarze obecnego GOP pojawił się pierwszy tramwaj - parowy.

    Kończą jedną linię i chcą budować następną


    Na naszym podwórku w rozbudowę sieci tramwajowej inwestuje tylko Częstochowa. Do końca listopada ma się zakończyć budowa linii, która obsługiwać będzie dzielnice Wrzosowiak oraz Błeszno. Położenie 4,5 km podwójnego toru kosztować będzie ok. 80 mln złotych - w ramach współfinansowanego przez Unię Europejską projektu gmina postawiła także 13 przystanków i kupiła 7 niskopodłogowych tramwajów. Włodzimierz Tutaj, rzecznik Urzędu Miejskiego w Częstochowie, zapowiada jednak, że na tym się nie skończy.

    - Zgłosiliśmy do Urzędu Marszałkowskiego propozycję dalszej rozbudowy infrastruktury i zakupów taboru w latach 2016-2018 - mówi Tutaj. - To na razie tylko pomysł, więc jeszcze konkretnie nie określiliśmy, gdzie te nowe linie miałyby prowadzić. W grę wchodzą trzy koncepcje, ale najbardziej prawdopodobna wydaje się ta, która zakłada przedłużenie linii do dzielnicy Parkitka.
    Unia nie da już pieniędzy na autobusy?

    Na tramwaje chcą postawić również w Jaworznie. Póki co w mieście nie ma żadnej linii i nie wiadomo, kiedy miałaby powstać. Wiadomo natomiast, że urzędnicy są poważnie zainteresowani realizacją takiego scenariusza.

    - Chcemy mieć przynajmniej jedną linię tramwajową. Trwają prace nad studium komunikacyjnym, które wskaże nam, jaki powinien być optymalny przebieg tej trasy - wyjaśnia Tomasz Tosza, główny specjalista ds. inwestycji kluczowych w Jaworznie. O swoich planach urzędnicy powiadomili już Ministerstwo Transportu. Liczą, że pomoże im to w zdobyciu unijnych pieniędzy na realizację inwestycji.

    - Na razie mieszkańcy dobrze oceniają komunikację autobusową, ale trzeba mieć świadomość, że w przyszłości skończą się unijne dotacje na zakup autobusów. Unia będzie promować komunikację "zeroemi-syjną" - zaznacza Tosza.
    Czy Unia chętnie będzie dotować tramwaje?

    - Faktycznie, można wyciągnąć takie wnioski czytając tekst unijnej "białej księgi transportu" z roku 2011 - przyznaje prof. Robert Tomanek z katedry transportu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. We wspomnianym przez niego dokumencie znajduje się bowiem zalecenie, aby do roku 2050 wycofywać się ze środków transportu emitującego CO2, a postawić na transport elektryczny. - Nie ma tam co prawda mowy o finansach, ale można domniemywać, że projekty tramwajowe będą mogły liczyć na duże wsparcie - dodaje profesor Tomanek.

    A tymczasem samorządy "tną" kolejne linie


    Podczas gdy w Częstochowie i Jaworznie, a także wielu metropoliach całej Polski tramwaj wyraźnie wraca do łask, to w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej wciąż traktowany jest po macoszemu. W ciągu ostatniej dekady zlikwidowano linie z Bytomia do Piekar Śląskich, z Chorzowa do Siemianowic oraz linie w Gliwicach. Jeszcze wcześniej, bo na początku lat 70. XX wieku tramwaje zniknęły z Bielska Białej. Powód za każdym razem był ten sam: pieniądze. Samorządowcy porównali sobie, ile kosztuje miejski budżet obsługa danej linii przez tramwaj, a ile kosztowałaby, gdyby na tę samą trasę wypuścić autobus. Prosta kalkulacja - nie obejmowała ona jednak trudno mierzalnych kosztów hałasu, zwiększonej emisji spalin i czasu straconego przez podróżnych na zakorkowanych ulicach, choć ich uwzględnienie zmieniłoby prawdopodobnie ów bilans - przemawiała na korzyść autobusów, więc prezydenci szybko przeszli od kalkulacji do czynów. 336 kilometrów liczy sobie cała sieć tramwajowa w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej.

    - Sentyment nie może blokować rozwoju miasta. Do tramwajów nikt nam nie dołoży - stwierdził w kwietniu 2009 r. na łamach DZ Zygmunt Fran-kiewicz, prezydent Gliwic, tłumacząc powody swej decyzji o likwidacji komunikacji tramwajowej.
    Przy takim nastawieniu samorządów (o cięciu linii mówiło się przecież również w Rudzie Śląskiej i Dąbrowie Górniczej) trudno się dziwić, że obsługujące trasy w 12 miastach aglomeracji Tramwaje Śląskie nie palą się do rozbudowy swojej sieci. W ramach rozpoczętego w tym roku programu modernizacji infrastruktury - największego i bodaj jedynego od wielu lat - spółka jedynie wyremontuje 46 kilometrów torowisk w Katowicach, Chorzowie, Bytomiu, Sosnowcu, Zabrzu i Rudzie Śląskiej. Czas ku temu już najwyższy - na zdezelowanych torach rozleci się każdy, nawet nowiutki tramwaj, którego - aby nie było wątpliwości - przewoźnik nie posiada i jeszcze co najmniej do przyszłego roku nie będzie miał w swym taborze.

    Władze miast powinny się spieszyć


    Piotr Wiśniewski, prezes Klubu Miłośników Transportu Miejskiego:
    Od dwudziestu lat słyszę co jakiś czas o pomysłach rozbudowy linii tramwajowych w aglomeracji. Przeważnie te głosy pojawiają się w okolicy wyborów samorządowych. I na tym się kończy. A tymczasem plany takich inwestycji leżą gdzieś w Tramwajach Śląskich. Najczęściej mówi się o przedłużeniu linii numer 15 do Zagórza w Sosnowcu. Swego czasu zapowiadano, że ta inwestycja znajdzie się nawet w programie unijnym. Przymierzano się również do przedłużenia kursowania linii 6 aż do Bytomia-Miechowic. Do wczesnych lat 80. XX wieku tramwaj dojeżdżał zresztą do tej dzielnicy. Dziś również nic nie stoi na przeszkodzie, aby tak się działo. Na wiadukcie prowadzącym w stronę Miechowic jest miejsce na tramwaj. Z kolei w Katowicach od lat mówi się o doprowadzeniu tramwaju do południowych dzielnic miasta. Jeśli nie za 10, to za 20 lat taka inwestycja stanie się po prostu koniecznością. Miejsca na nową drogę między centrum Katowic a Piotrowicami, czy Kostuchną już nie ma, a wciąż budują się tam nowe osiedla. Niezależnie zresztą od tego, ile pasów ruchu mieć będzie jakakolwiek nowa droga, to z czasem i tak okaże się ona zbyt wąska. A tramwaj - o ile tylko zapewni mu się priorytet w ruchu miejskim - będzie miał przewagę nad samochodem. W przypadku Katowic można by się też zastanowić nad poprowadzeniem krótkiego łącznika ulicą Grundmanna - przydałby się on w sytuacji, gdy zmieni się układ torowisk w rejonie rynku. Jeśli jednak którykolwiek z tych planów miałby się ziścić, to władze miast powinny się spieszyć, póki jeszcze jest szansa zdobyć unijne pieniądze na realizację takiej inwestycji. Za kilka lat może już być na to za późno. MIW

    Możesz dowiedzieć się więcej: Zarejestruj się w DZIENNIKZACHODNI.PL/PIANO


    *Marsz Autonomii 2012: ZDJĘCIA, WIDEO, OPINIE
    *Olimpiada w Londynie 2012: RELACJE, ZDJĘCIA, CIEKAWOSTKI
    *KONKURS FOTOLATO 2012: Przyślij zdjęcia, zgarnij nagrody!
    Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

    Czytaj także

      Komentarze (16)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Za tramwajami

      Gość (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 56 / 13

      Jestem za tramwajami w miescie a nie autobusami mniej kopcom i w niektóre miejsca nie docierają

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Transport i ska

      niegdysiejszy student (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 76 / 30

      Jeszcze w latach sześćdziesiątych w ramach przedmiotu Ekonomia Gospodarcza wykładano ranking kosztów
      transportu : najtańszy - wodny
      2 - kolejowy...rozwiń całość

      Jeszcze w latach sześćdziesiątych w ramach przedmiotu Ekonomia Gospodarcza wykładano ranking kosztów
      transportu : najtańszy - wodny
      2 - kolejowy
      3 - samochodowy
      4 - lotniczy

      Dziś w ramach preferowanych nauk : marketingu czy informatyki bądź socjologii czy psychologii wiedza taka się nie mieści .Na pierwszy punkt większość pyta a co to takiego
      punkt 2-gi przy intensywnej pomocy rządzących dogorywa. o dziwo pkt3 i 4- ry ma się dobrze .Widać w tym POlską POtęgę gospodarczą ,a ekonomiczną w szczególności .Wiwat POlska Ekonomio
      d. Polnische Wirtschaft
      22 - lipca d E.Wedell , obecnie Coca - Colazwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Częstochowa nasze podwórko? phi....

      MBTM (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 51 / 23

      "Na naszym podwórku w rozbudowę sieci tramwajowej inwestuje tylko Częstochowa."

      Częstochowa to takie nasze podwórko jak i Kraków.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Częstochowa jest piękna!

      MBTM (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 35 / 13

      Ja nie chciałem w żaden sposób obrazić Częstochowy czy Częstochowian. Częstochowa i Jasna Góra dla Polski to miejsce na podium tych najistotniejszych, ale z Górnym Śląskiem nie ma nic wspólnego, bo...rozwiń całość

      Ja nie chciałem w żaden sposób obrazić Częstochowy czy Częstochowian. Częstochowa i Jasna Góra dla Polski to miejsce na podium tych najistotniejszych, ale z Górnym Śląskiem nie ma nic wspólnego, bo w województwie tylko z nazwy śląskim jest 13 lat. Ja żyję dwukrotnie dłużej. Pozdrawiam Częstochowian, Wiyrchnoślónzok ze Bytomio.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      No właśnie

      medalik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 37 / 19

      No właśnie, nie życzymy sobie, żeby byliśmy jednym podwórkiem z brudnym Śląskiem i jego dupowatymi i nieudolnymi samorządowcami.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      medaliki

      ania (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 39 / 24

      a my sobie mozemy nie zyczyć żeby przyjeżdzały do nas osoby z waszego regionu i brały nam prace, bo jak do tej pory to do nas przyjeżdzają od was pełne pociągi i autobusy ludzi do pracy. stwórzcie...rozwiń całość

      a my sobie mozemy nie zyczyć żeby przyjeżdzały do nas osoby z waszego regionu i brały nam prace, bo jak do tej pory to do nas przyjeżdzają od was pełne pociągi i autobusy ludzi do pracy. stwórzcie sobie własne miejsca pracy-produkujcie z medalikizwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A my sobie nie życzymy

      medalik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 30 / 26

      A my sobie nie życzymy aby Ślązacy przyjeżdżali do naszych ośrodków wczasowych, w nasze piękne lasy, nad nasze jeziora, i zabierali nam miejsca wypoczynku. Dodatkowo, nie życzymy sobie, abyście...rozwiń całość

      A my sobie nie życzymy aby Ślązacy przyjeżdżali do naszych ośrodków wczasowych, w nasze piękne lasy, nad nasze jeziora, i zabierali nam miejsca wypoczynku. Dodatkowo, nie życzymy sobie, abyście zostawiali po sobie swoje śmieci. Z tego co wiem, reszta waszych sąsiadów ma o was takie samo zdanie. Wypoczywajcie sobie Ślązacy na waszych hałdach.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do medalika

      ania (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 27 / 19

      jescze medaliku do ciebie-wasza polska

      h******www.youtube.com/watch?v=ddv9RamVDG0

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      medalik

      ania (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 47 / 25

      a wiesz ze mam gdzies te wasze morze i góry! jak mam jechac w śmierdzacym i brudnym pociagu 12 h nad morze, na dodatek na stojąco bo PKP nie potrafi dostawić wagonów,to wole zagranice, jak mam być...rozwiń całość

      a wiesz ze mam gdzies te wasze morze i góry! jak mam jechac w śmierdzacym i brudnym pociagu 12 h nad morze, na dodatek na stojąco bo PKP nie potrafi dostawić wagonów,to wole zagranice, jak mam być nad morzem i płacić tyle co za wczasy w chorwacji czy Bułgarii to wole te panstwa- przynajmniej wiem ze nie zostane oszukanazwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tramwaje

      toms (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 35 / 19

      Powiedzmy sobie szczerze nie potrafimy dbac o to cośmy dostali od naszych przodków.Dopóki we władzach beda tacy ludzie jak Frankiewicz- który zlikwidował tramwaje, czy Kopel, nastepny likiwdator...rozwiń całość

      Powiedzmy sobie szczerze nie potrafimy dbac o to cośmy dostali od naszych przodków.Dopóki we władzach beda tacy ludzie jak Frankiewicz- który zlikwidował tramwaje, czy Kopel, nastepny likiwdator tramwaju, który notabene dostał prace w KZK GOP-firmie jak wiemy zjamującej się komunikacją, to daleko nie dojdziemy.Cały nowoczesny świat stawia na gdzie się da na nowowoczesny ekologiczny transport, a u nas? idźmy na przystanek KZK to zobaczymy czym jeździmy.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      mamy najgorszą komunikację

      enter (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 72 / 16

      Niestety to jest prawda, ostatnio byłem we Wrocławiu i są nowe linie, tabor, a przede wszystkim już samo wyjście z dworca daje wrażenie, że jakoś to wszystko dobrze tam wygląda. Powiem więcej...rozwiń całość

      Niestety to jest prawda, ostatnio byłem we Wrocławiu i są nowe linie, tabor, a przede wszystkim już samo wyjście z dworca daje wrażenie, że jakoś to wszystko dobrze tam wygląda. Powiem więcej jeżdżąc kilka dni również autobusami MPK mogę stwierdzić, że tam najgorszy autobus jest i tak lepszy niż większość tego co jeździ tutaj. I ostatnia kwestia - tam się sprząta przystanki. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Sezon ogórkowy w pełni

      pasażer (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 32 / 17

      Jeżeli za likwidację linii tramwajowej dostaje sie etat w KZK ,to informacje o prawdopodobnym rozwoju linii tramwajowych na Śląsku , zawarte w artykule nalezy między bajki wsadzić (vide...rozwiń całość

      Jeżeli za likwidację linii tramwajowej dostaje sie etat w KZK ,to informacje o prawdopodobnym rozwoju linii tramwajowych na Śląsku , zawarte w artykule nalezy między bajki wsadzić (vide M.Kopel & itd) .
      Tramwajem swego czasu ,p rz e j e ż dż a j ą c przez Miechowice ale i Helenkę ,można było dojechać
      aż do WIESZOWEJ !
      SIÓDEMKĄ jeszcze niedawno ,przejazdem przez Świętochłowice i Łagiewniki dojeżdżano do Bytomia - dziś
      to niemożliwe . Onegdaj z tegoż Bytomia tramwaje jeździły do Piekar i Dąbrówki Wlk , a Będzin łaczył się linią tramwajową poprzez Grodziec z Wojkowicami . Oby dalszy taki "rozwój linii tramwajowych " na Śląsku został radykalnie przykrócony .A dziennikarze różnej maści niech tak nahalnie nie "informują" resztek czytelników przeżutymi plewami .zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      :)

      Gość (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 53 / 43

      Pan Wisniewski ma zaledwie 22 lata, wiec bez przesady ze slyszy 'od dwudziestu lat' ;) Ale racja, tramwaje na Slasku sa traktowasne po macoszemu a kazdy powod by zlikwidowac/nie doplacic do remontu...rozwiń całość

      Pan Wisniewski ma zaledwie 22 lata, wiec bez przesady ze slyszy 'od dwudziestu lat' ;) Ale racja, tramwaje na Slasku sa traktowasne po macoszemu a kazdy powod by zlikwidowac/nie doplacic do remontu linii jest dobry. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Re: :)

      PW (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 13

      Racja, to jest pomyłka autora artykułu. Oczywiście użyłem sformułowania "od 20 lat słyszy się" lub "mówi się" ;)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      :)

      GOŚĆ (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 51 / 13

      To wstyd, ze KZK GOP kaze sobie placic za przejazdy w takich warunkach. Bilety mamy drozsze nawet od krakowskich a standard nieporownywalny z krakowskim. Wstyd i hanba. Rownie dobrze zamiast tego...rozwiń całość

      To wstyd, ze KZK GOP kaze sobie placic za przejazdy w takich warunkach. Bilety mamy drozsze nawet od krakowskich a standard nieporownywalny z krakowskim. Wstyd i hanba. Rownie dobrze zamiast tego jednego wagoniku na liniach z Bytomia do Katowic w godzinach szczytu(!) mogliby puscic i samego motorniczego na resorach. Ludzie tez by jezdzili i mandaty dostawali. Bezczelnosc tego zwiazku nie zna granic. Ale co mozna powiedziec o spolce, ktora do niedawna miala siedzibe w Warszaffie?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Beton z kzkgop

      jo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 65 / 40

      Wszystko jest oczywiste i konieczne, a beton z kzkgop i tak wie, że najlepsze są stojące w korkach autobusy. Mamy chyba najnędzniejszą komunikację w Polsce i największy odsetek ludzi korzystających...rozwiń całość

      Wszystko jest oczywiste i konieczne, a beton z kzkgop i tak wie, że najlepsze są stojące w korkach autobusy. Mamy chyba najnędzniejszą komunikację w Polsce i największy odsetek ludzi korzystających z własnych aut zamiast komunikacji. Możemy za podziękować kzkgop-owi i ludziom takim jak Frankiewicz, Urbańczyk itp., którzy planują wszystko tylko na najbliższe 5 minut i zajmują się wyłącznie coraz lepszym przyspawaniem się do stołków.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama