Stołeczne euro-ślady

    Stołeczne euro-ślady

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Blisko 19 miliardów przeznaczonych na 254 projekty: Mazowsze dobrze korzysta z unijnych środków
    Stołeczne euro-ślady

    ©mat. prasowe

    Centrum Nauki Kopernik oraz Muzeum biograficzne Fryderyka Chopina w Warszawie to dwie flagowe stołeczne inwestycje, które dowodzą, że finansowany z Funduszy Europejskich program Infrastruktura i Środowisko to nie tylko inwestycje w drogi czy sortownie odpadów, ale także w kulturę i naukę. O tym, że w tym wypadku były to dobrze wydane pieniądze, świadczy entuzjastyczne przejęcie obu inwestycji przed odbiorców - zwiedzających z kraju i zagranicy. Warszawa zyskała atrakcje turystyczne na światowym poziomie, na miarę XXI wieku. Interaktywne centrum nauki oraz multimedialne muzeum to miejsca, którymi Warszawa słusznie się dziś chwali.

    Oblicze Warszawy i całego Mazowsza zmieniają jednak nie tylko tak spektakularne projekty.
    W całym województwie mazowieckim do końca czerwca 2012 r. finansowanie w ramach programu Infrastruktura i Środowisko uzyskały aż 254 projekty. Łączna ich wartość to ponad 36 mld zł, a ponad połowa tej kwoty, bo prawie 18,6 mld pochodzi z budżetu unijnego.

    Wiele mazowieckich gmin zyskało nowe oczyszczalnie ścieków, sieci kanalizacyjne, nowe drogi. Wdrożono także liczne projekty służące ochronie przyrody, np. w Kampinoskim Parku Narodowym. Liczne szpitale i oddziały ratunkowe otrzymały nowy sprzęt medyczny bądź nowoczesne ambulanse. Dofinansowano także inicjatywy z dziedziny kultury i nauki, jak te wspomniane we wstępie, czy np. będące jeszcze w budowie Muzeum warszawskiej Pragi lub nowy gmach Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.

    Do najważniejszych inwestycji w infrastrukturę drogową i transport miejski, które znacznie usprawnią poruszanie się po Warszawie, należy budowa Mostu Północnego oraz budowa drugiej linii metra. Ta pierwsza inwestycja pomogła już rozładować cześć warszawskich korków. Trasa mostu Marii Skłodowskiej-Curie, bo taką oficjalną nazwę nosi, liczy 4,3 km. Ten ogromny projekt, którego wartość całkowita przekracza 1,15 mld, to oprócz samej przeprawy także estakady drogowe, wielopoziomowe węzły i skrzyżowania, kładki dla pieszych, ścieżki rowerowe oraz ekrany akustyczne.

    Na połączenie nowym mostem Białołęki z lewobrzeżną częścią Warszawy i odciążenie mostu Grota-Roweckiego warszawiacy czekali 33 miesiące, ale opłacało się. Natężenie ruchu na moście Grota-Roweckiego zmniejszyło się od chwili otwarcia Mostu Północnego o około 20 tys. pojazdów na dobę.

    Na otwarcie drugiej linii warszawskiego metra warszawiacy będą musieli jeszcze chwilę poczekać. Połączenie lewobrzeżnej i prawobrzeżnej Warszawy powinna byc gotowe w styczniu 2014 r. Prace na budowie przyspieszają, a ich tempo jest zdecydowanie szybsze od tempa budowy pierwszej linii metra. Dziś tarcza drążąca tunele posuwa się o 15 metrów na dobę, podczas gdy pierwsza linia była budowana w tempie 1 metra na dzień.

    Z funduszy unijnych sfinansowane zostaną koszty zaprojektowania i budowy siedmiu stacji odcinka centralnego II linii metra (od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński) o długości 6,7 km, przebudowy infrastruktury Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty, a także zakup 35 ultranowoczesnych pociągów (210 wagonów) do obsługi obydwu linii metra.

    Środki unijne wesprą także prace projektowe kolejnych stacji II linii metra: na odcinku zachodnim (od Ronda Daszyńskiego) i na odcinku wschodnim-północnym (od Pl. Wileńskiego). Trasa odcinka centralnego przebiegać będzie od stacji ,,Rondo Daszyńskiego" na wschód pod ulicami Prostą i Świętokrzyską, przecinając ulice: Towarową, Aleję Jana Pawła II, Marszałkowską, Nowy Świat. Dalej prowadzić będzie pod Powiślem - rejon ulicy Zajęczej i ulicy Tamka, przetnie ulicę Dobrą, ulicę Wybrzeże Kościuszkowskie, a następnie - pod dnem Wisły - na południe od Mostu Świętokrzyskiego. Dalej, pod ulicą Sokolą, przetnie ulicę Jana Zamoyskiego i skręci na północ w ulicę Targową do stacji ,,Dworzec Wileński" (skrzyżowanie ulic Targowej z Aleją Solidarności).

    Nie trzeba przekonywać chyba żadnego mieszkańca stolicy, że zakończenie tej inwestycji będzie prawdziwą rewolucją. Dzięki nowej linii metra zdecydowanie zmniejszy się liczba samochodów na warszawskich ulicach i komfort przemieszczania się po nim. Użytkownicy metra szybciej dojadą do pracy, do domu, czy na zakupy. Szacuje się, że rocznie z obydwu linii metra korzystać będzie prawie 180 mln osób.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama