Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dżem, Tyskie, Żywiec, Michałki, Bytom... [NAJLEPSZE MARKI ŚLĄSKIE]

Dorota Niećko
W ciągu tygodnia z browaru w Tychach wyjeżdża 200 tys. hektolitrów piwa
W ciągu tygodnia z browaru w Tychach wyjeżdża 200 tys. hektolitrów piwa Władysław Morawski
Wydaje Wam się, że wszyscy znają Tyskie albo Żywiec i wiedzą, że czekoladowe Michałki z Hanki były z Siemianowic? Wcale nie. O tym, jaki produkt kojarzy się z woj. śląskim pisze Dorota Niećko. ZOBACZ NAJLEPSZE MARKI ŚLĄSKIE

Jest piątek, godzina ósma rano, 18 stopni Celsjusza. Urzędnik albo menadżer szykuje się do pracy. Wkłada garnitur, wsiada do swojego opla albo fiata. Przydałaby się kawa na drogę, na przykład mocna Lavazza. No i coś do przegryzienia. Prince Polo? Może być. Po południu spotkanie ze znajomymi. Napiją się Żywca albo Tyskiego. 30 lat temu urzędnik wsiadałby do malucha, samochodu, który zmotoryzował Polskę (przez ponad 30 lat wyprodukowano grubo ponad 3 mln tych samochodów, milion w Bielsku-Białej i dwa miliony w Tychach) z butelką wody Czantoria. Albo do tramwaju, wyprodukowanego w Chorzowie. Jak dziś, korzystałby z produktów, które powstają w naszym regionie.

- Nie ma mody na Śląsk - powiedział nam przed tygodniem dr Bohdan Dzieciuchowicz, specjalista od public relations. - Nie ma mody, bo nie ma produktów, wokół których mogłaby powstać. Taki produkt, zdaniem Dzieciuchowicza, to powinna być na przykład jakość życia.

Bo my produkty, owszem, mamy, tyle że niekoniecznie kojarzone ze Śląskiem.

Tyskie to Małopolska

- Piwo Tyskie? Myślałem, że produkują je w Małopolsce - zdziwił się warszawiak zapytany o to, jakie marki kojarzy ze Śląskiem. Inny przypomina sobie: wytwórnia Silesia Records.

- Moje skojarzenia z Górnym Śląskiem? To węgiel, Gierek i Górnik Zabrze - wylicza wrocławianin. No a Żywiec, garnitury Bytom? - Nie, zupełnie nie. Może jeszcze katowicki Spodek.

To o tyle dziwne, że w badaniach znajomości marki, przeprowadzonych przez Krajową Izbę Gospodarczą z Ministerstwem Gospodarki, Żywiec zajął trzecie miejsce w rankingu polskich marek tzw. narodowych, takich, które konsumenci uznają za silne i wartościowe.

Warszawiak numer trzy wymienia z kolei MTK, fabrykę Opla i Bumar. Warszawiak numer cztery - zespół Dżem.

- Tak, Rysiek Riedel z uwagi na nieprawdopodobny, samorodny talent, jest produktem muzycznym wszech czasów - śmieje się Magdalena Lubińska, obecnie katowiczanka, która zajmuje się designem. To też nasza marka. Jej najsłynniejsze dzieło to dywan, który wygląda jak wycinanka. Zrobił karierę, trafiając na witrynę słynnego londyńskiego magazynu Selfridges.
Czy Śląsk stanie się regionem kreowania współczesnej polskiej mody i designu? - Bardzo bym tego chciała - przyznaje w rozmowie z DZ Ilona Kanclerz, projektantka i specjalistka ds. kreowania wizerunku, autorka projektu Modny Śląsk. Chce zacząć od mody.

- Nasz region to kopalnia inspiracji dla projektantów. Zresztą zdolnych ludzi tu nie brakuje - ocenia.

- Ze Śląska pochodzi wiele produktów, które się wprawdzie z tym regionem nie kojarzą, ale zostały tutaj zaprojektowane - przypomina Lubińska. - Na przykład pracownia Code i piekarnik ZEN dla Amiki, nagrodzony Red Dot Best of the Best 2012.

Ta nagroda to taki dizajnerski Oscar. A słynny piekarnik ma tylko dwa pokrętła.

No więc co z tą modą? Przypomnijcie sobie garnitury z Bytomia. Co ciekawe, firma, wbrew nazwie, obecnie szyje je w Tarnowskich Górach. Przez lata, a powstała w roku 1945,miała opinię marki solidnej, ale nudnej, a modele szyte były dla panów z brzuszkiem (tzw. typ sylwetki B). Dzisiaj jest inaczej, po odmłodzeniu wizerunku marki w 2011 (rok wcześniej prezesem firmy został Michał Wójcik, przez lata związany z Vistulą). Rok temu firma była na czwartym miejscu w tzw. rankingu mocy marek, organizowanym przez "Rzeczpospolitą". Mr Vintage, autor słynnego bloga o modzie mr-vintage.blogspot.com lokuje dzisiaj garnitury Bytom między Vistulą a Hugo Bossem.

- Nowy Bytom to marka, która uderza w dość niszową grupę odbiorców - dojrzałych facetów, 40- i 50-latków, którzy cenią wysoką jakość i klasykę, ale jednocześnie chcą wyglądać nowocześnie i stylowo - pisze.

Prince Polo robi karierę w Islandii

Kawa na wynos i wafelki też są nasze. Kojarzycie marki? Kawa Lavazza jest... z Ustronia. A Prince Polo powstaje w cieszyńskiej Olzie. Ten niepozorny wafelek podbił serca i podniebienia nie tylko naszych rodaków i sąsiadów.

- Całe pokolenie Islandczyków wyrosło na dwóch rzeczach - amerykańskiej coca-coli i polskim Prince Polo - powiedział w marcu 1999 roku prezydent Islandii Ólafur Ragnar Grímsson, kiedy przyjechał do Polski. Olza eksportuje tam Prince Polo od 50 lat, rocznie ponad 100 ton. A w Polsce jest drugą uznawaną marką słodyczy, po Wedlu. Mieszko, który produkuje swoje słodycze także w Raciborzu, jest na miejscu ósmym. Jak wysoko byłyby czekoladowe Michałki, przez lata produkowane w siemianowickich zakładach Hanka? Prawa do używania marki "Michałki z Hanki" w 2008 roku kupiła firma z Dolnego Śląska, Śnieżka. A już od 1992 do nich należy znak towarowy. Amatorzy tych orzechowych czekoladek niekoniecznie są zadowoleni.

- Obecny smak Michałków ze Śnieżki wcale nie przypomina tych z lat 70. czy 80. Co dostawa, to inny smak, raz lepszy raz gorszy, niestety nigdy taki jak dawniej - napisał internauta o nicku Michałkowy Smakosz na jednym z internetowych forów.

A Lavazza i Ustroń? Tak, choć firma Mokate kojarzona jest raczej z cappuccino, to od ponad półtora roku jest też oficjalnym dystrybutorem Lavazzy w Polsce. Prócz tego pijemy stąd herbaty i kakao. W maju tego roku Mokate znalazła się wśród 57 wyróżnionych przez międzynarodową organizację The Superbrands Ltd marek.

Z naszego regionu w tym gronie znalazł się jeszcze Żywiec, który był w 2011 na drugim miejscu w rankingu marek "Rzeczpospolitej". Jak chwali się firma na swojej stronie, co trzecia butelka piwa kupowana w naszym kraju jest produkowana przez Grupę Żywiec. Nie wszystkie w naszym regionie, bo tu są dwa ich browary - Żywiec i Cieszyn. Ale, bagatela, obecnie tylko z tego pierwszego browaru wyjeżdża rocznie ponad trzy miliony hektolitrów piwa! Z browaru w Tychach (część Kompanii Piwowarskiej, w 2011 pierwsze miejsce w rankingu marek) 200 tysięcy hektolitrów tygodniowo.

Jeśli pijecie je w plastikowych albo papierowych kubkach, na 100 procent powstały w Siemianowicach Śląskich, w zakładzie Huhtamaki. Firma ma w swoim portfolio współpracę z takimi firmami jak McDonald's, Danone, Bakoma czy Coca-Cola. Być może kupujecie też jajka albo gotowe sałatki w ich opakowaniach.

Szansę ma tylko rolada?

Moda na lokalne i regionalne produkty sprzyja gospodarce?

- Oczywiście, a na dodatek pokazuje siłę regionu - nie ma wątpliwości ekonomista prof. Andrzej Barczak. - Ale szczególnie sprzyja małym i średnim przedsiębiorstwom.

Jako przykład profesor podaje Włochów, którzy najchętniej kupują "swoje" produkty.

- Ja właśnie jestem w Perugii - przyznaje. - Tu każdy region ma swoje produkty. I choć one nie różnią się specjalnie między sobą, jak szynka, to tutaj ludzie na pewno kupią szynkę z Umbrii, a nie z Północy. A samochody? Podczas naszej rozmowy ulicą przejechało jakieś piętnaście aut. Niemal same fiaty i alfy romeo.

Jednak jego zdaniem, produktem, który powinien zostać ikoną naszego regionu jest...

- Wołowa rolada z kapustą i śląskimi kluskami - typuje.
- I to warto zarejestrować.
Wsp. OW


Moda zmieni wizerunek regionu

Za kilka dni (23-25.08) katowicka ulica Mariacka w Katowicach stanie się centrum modowego wzornictwa.

- Projekt "Modny Śląsk" powstał jako inicjatywa społeczna, służąca promocji oraz integracji środowisk modowych na Śląsku. Służy pozytywnym zmianom w budowaniu wizerunku nowoczesnego Śląska - twierdzi pomysłodawczyni Ilona Kanclerz. Motywem przewodnim modowo-muzycznych pokazów będzie inspiracja folkiem. Temu służyć ma m.in. konkurs modowych blogerek pod hasłem "Silesia Street Look". Patronat nad imprezą objął "Dziennik Zachodni".

Możesz dowiedzieć się więcej: Zarejestruj się w DZIENNIKZACHODNI.PL/PIANO



*Pamietacie zabawki z PRL? ZOBACZCIE ZDJĘCIA
*Gdzie jeździliśmy kiedyś na weekend? ZOBACZ ZDJĘCIA ARCHIWALNE
*KONKURS FOTOLATO 2012: Przyślij zdjęcia, zgarnij nagrody!

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dżem, Tyskie, Żywiec, Michałki, Bytom... [NAJLEPSZE MARKI ŚLĄSKIE] - Dziennik Zachodni