Lepiej mieć bogatych sąsiadów

    Lepiej mieć bogatych sąsiadów

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Wielkopolskie ślady w unijnych programach przeznaczonych dla innych regionów Polski i Europy
    Na rozwoju Polski wschodniej Wielkopolska może tylko zyskać

    Na rozwoju Polski wschodniej Wielkopolska może tylko zyskać ©fot.123rf

    Fundusze unijne to nie tylko wiele programów realizowanych na szczeblu centralnym, o których pisaliśmy dotąd w naszym cyklu. To także specyficzne programy pomocowe, które swoim zasięgiem obejmują tylko wybrane regiony kraju. Są to programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej, ale także program Rozwój Polski Wschodniej.

    Mimo że projekty w tym ostatnim programie nie są realizowane w naszym województwie, to także mieszkańcy Wielkopolski odczują ich efekty - choćby poprzez bardziej atrakcyjną ofertę turystyczną czy poprawę infrastruktury drogowej. Rozwój Polski Wschodniej tworzy także nowe możliwości inwestycji czy współpracy biznesowej z innymi regionami naszego kraju.
    Program, który jest szansą na zacieranie nadal widocznych różnic między Polską A i B, obejmuje pięć województw: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie. Dofinansowanie wyniosło 2,38 mld euro i pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Do końca czerwca podpisano już 161 umów o dofinansowanie, a ich wartość przekroczyła 6,55 mld zł. Pieniądze zyskały przede wszystkim inwestycje w infrastrukturę dla działalności naukowo-badawczej, modernizacja komunikacji publicznej, a także wszelkie inicjatywy mające szansę przyciągnąć do Polski wschodniej turystów i inwestorów.

    W województwach wschodnich powstają więc liczne parki naukowo-technologiczne i inkubatory przedsiębiorczości. Do największych projektów tego typu należy budowa Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego, która otrzymała dofinansowanie unijne w wysokości prawie 119 mln zł. W Puławach tamtejszy Puławski Park Naukowo-Technologiczny otrzymał dofinansowanie w wysokości ponad 65 mln zł. Podobne przedsięwzięcia realizowane są także w Kielcach, Olsztynie, Elblągu czy Rzeszowie.

    Dla rozwoju gospodarczego i turystyki w Polsce wschodniej kluczowa jest także poprawa infrastruktury transportowej, a zwłaszcza sieci połączeń drogowych. Dzięki środkom z programu RPW powstają takie inwestycje, jak: obwodnice Przemyśla, Jarosławia, Mrągowa, Ełku czy Olecka, przebudowa licznych ulic w Białymstoku, modernizacja dróg wojewódzkich w Biłgoraju i Tarnobrzegu. Około 800 mln zł z budżetu unijnego zainwestowano także w poprawę jakości transportu publicznego w Kielcach, Białymstoku i Lublinie.

    U źródeł programu Europejskiej Współpracy Terytorialnej leży z kolei dość oczywiste założenie, że granice administracyjne nie powinny stanowić barier dla rozwoju jakiegoś regionu, a wspólnie realizowane projekty dadzą korzyść wszystkim zaangażowanym w nie stronom. Jeżeli np. dzięki budowie oczyszczalni w mieście po jednej stronie granicznej rzeki zmniejszy się jej zanieczyszczenie, skorzystają na tym lokalne społeczności z dwóch państw. Takie wzajemne korzyści można uzyskać także na wielką skalę, realizując wspólne projekty w kilku regionach należących do różnych państw europejskich.
    O tym, że współpraca terytorialna jest istotnym elementem pomysłu na wspólną Europę świadczy to, że na projekty tego typu na lata 2007-2013 przeznaczono kwotę 7,75 mld euro. Polska otrzymała na ten cel 557,8 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

    Współpraca transgraniczna obejmuje obszary oddalone od siebie najwyżej o 150 km. Polska bierze udział w siedmiu programach takiej współpracy, a zarządza trzema z nich: są to Polska - Republika Słowacka, Polska (Województwo Lubuskie) - Niemcy (Brandenburgia), Południowy Bałtyk (Polska - Szwecja - Dania - Litwa - Niemcy). Najczęściej wsparcie unijne przeznaczone jest w tych programach na rozwój na terenach przygranicznych przedsiębiorczości, handlu, kultury, turystyki i na ochronę środowiska.

    Polska uczestniczy także w dwóch programach unijnych poświęconych współpracy transnarodowej. W programie Regionu Morza Bałtyckiego wspólnie ze wszystkimi państwami nadbałtyckimi, także spoza Unii, oraz w Programie dla Europy Środkowej wspólnie z Austrią, Czechami, Niemcami, Słowacją, Słowenią, Węgrami, Włochami i Ukrainą.
    I właśnie w realizacji różnych projektów z tego ostatniego programu uczestniczą także partnerzy z Wielkopolski. Przykładem może być poznański Instytut Logistyki i Magazynowania, który współpracuje przy trzech projektach: FLAVIA, EMPIRIC I KASSETTS. Wszystkie dotyczą wprowadzania takich usprawnień w dziedzinie logistyki i transportu, które mogą przyczynić się do rozwoju gospodarczego w regionie.

    Innym przykładem jest poświęcony innowacjom w sektorze małych i średnich firm projekt PROINCOR, w którym uczestniczą Fundacja Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Poznański Park Naukowo-Technologiczny. W realizację kolejnych projektów w Programie dla Europy Środkowej zaangażowane są także m.in. Konińska Izba Handlowa czy Port Lotniczy Poznań-Ławica.

    Projekt realizowany w ramach konkursu dotacji organizowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama