Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont linii Kraków - Katowice zagrożony

Arkadiusz Maciejowski
fot. archiwum Polskapresse
Modernizacja linii kolejowej z Krakowa do Katowic jest poważnie zagrożona. Do warszawskiego sądu wpłynął wniosek o ogłoszenie upadłości Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury (PNI), wykonującego dużą część prac na tym odcinku. Jednocześnie ekonomiści ostrzegają, że może to być dopiero początek bankructw firm zajmujących się remontami torów.

Przypomnijmy, że gruntowny remont torowiska z Krakowa do Katowic, dzięki któremu pociągi będą mogły pokonywać trasę z prędkością 160 km/godz., zgodnie z pierwotnymi założeniami miał zakończyć się w 2014 roku. Jednak już w maju tego roku Sławomir Nowak, minister transportu, przyznał, że data ta nie będzie dotrzymana ze względu na zmiany wprowadzone do projektu. Zakończenie modernizacji zaczęto szacować więc na czerwiec 2015 r. Teraz jednak i to może okazać się nierealne do spełnienia.

W ogromnych kłopotach finansowych jest bowiem firma PNI, której właścicielem do niedawna były PKP, a potem przejął ją Budimex. Nieoficjalnie wiadomo, że PNI w kilku przetargach zaoferowało bardzo niskie ceny, mając nadzieję, że ewentualne straty nadrobi w przyszłości. Plan firmy jednak nie wypalił.

Dobrą minę do złej gry robią także kolejarze z PKP PLK. - Robimy wszystko, aby inwestycje realizowane przez PNI zostały ukończone w terminie. Firma nadal realizuje podpisane umowy - zapewnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Jeśli sytuacji nie uda się rozwiązać i prace zostaną zatrzymane, kolejarze mogą stracić część dofinansowania unijnego. To z kolei może skutkować tym, że w przyszłości trudniej będzie ubiegać się o kolejne pieniądze z budżetu UE.

Jednocześnie, zdaniem Ireneusza Jabłońskiego z Centrum im. Adama Smitha, upadek PNI może być tylko początkiem fali bankructw w branży kolejowej, podobnie jak miało to miejsce w przypadku firm zajmujących się budową i remontami dróg.

- Mechanizm ich działania jest bardzo podobny. Weźmy pod uwagę, że cały czas problemem jest to, iż w przetargach głównym kryterium jest cena wykonania inwestycji. Firmy godzą się na nierentowne zadania tylko po to, aby cokolwiek robić. Tymczasem niestabilność np. cen paliw czy innych komponentów powoduje, że zaczynają tracić zdolność finansową i upadają - uważa Jabłoński.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Zbuntowany jezuita. Przed Natankiem był ksiądz Kiersztyn

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Remont linii Kraków - Katowice zagrożony - Gazeta Krakowska