"Śląskie. Sukces w genach". Kontrowersyjna kampania [ZA i...

    "Śląskie. Sukces w genach". Kontrowersyjna kampania [ZA i PRZECIW]

    Karol Świerkot

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    "Śląskie. Sukces w genach". Kontrowersyjna kampania [ZA i PRZECIW]
    1/5
    przejdź do galerii
    Jesteśmy skazani na sukces? Przynajmniej taki przekaz niesie nowa kampania reklamowa naszego województwa "Śląskie. Sukces w genach". Ma ona zachęcić przedsiębiorców do zainwestowania swoich pieniędzy właśnie tutaj. I skończyć ze stereotypami, bo Śląsk wciąż w kraju postrzegany jest jako region ciężkiego przemysłu, gdzie poza górnictwem inne branże do wiodących nie należą.
    - W tej kampanii chcemy odejść od schematycznego myślenia o Śląsku i przyciągnąć dużych i średnich inwestorów - mówi Daria Kosmala z wydziału promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. - Kapitałem tego regionu są jego mieszkańcy, ich pracowitość, kreatywność, solidność - stwierdza. - Mamy je w genach. Stąd pomysł na hasło. Te cechy są w nas głęboko zakorzenione - dodaje Kosmala.

    Kampania "Śląskie. Sukces w genach" ma zasięg ogólnopolski. W kampanii wykorzystano internet, a materiały promocyjne znajdują się m.in. w czasopismach branżowych i na billboardach. - Wykorzystujemy też infokioski - uzupełnia Kosmala. - Akcja trafia także do Niemiec, bo chcemy pozyskać również inwestorów od naszych zachodnich sąsiadów - mówi Kosmala. W Polsce kampania skupia się na Wrocławiu, Krakowie i Warszawie.

    Czy jedna kampania może zmienić wizerunek Śląska w oczach reszty Polski? Zapytaliśmy naszych kolegów z innych redakcji - jaka jest ich pierwsza myśl na temat naszego województwa i czy kampania to szansa na sukces.

    - W Krakowie jest całkiem sporo billboardów tej kampanii, ale wydaje mi się, że to trochę za szeroki celownik. Inwestorów nie pozyskuje się przez plakaty - mówi Wojciech Harpula z "Gazety Krakowskiej". - Tym bardziej że Śląsk nadal kojarzy się z kopalniami, węglem, górnikami - dodaje. Zaznacza, że nie widzi w Krakowie inwestorów, którzy mogliby przenieść działalność na Śląsk. - Kraków to głównie IT (technologia informacyjna) i usługi finansowe, te branże mają tutaj dobre zaplecze kadrowe. Wątpię, żeby chciały się przenosić - wyjaśnia.

    Nie inaczej jest w innych regionach. - Województwo śląskie kojarzy mi się z przemysłem i rozwojem gospodarczym. To był zawsze prężny region, który odbudowywał Polskę. Przychodzi mi na myśl też Gierek, ale to też w kontekście rozwoju przemysłu - mówi Dariusz Kotlarz, redaktor naczelny "Kuriera Lubelskiego".

    - Katowice i węgiel, to pierwsze, co przychodzi mi do głowy. Myśląc o województwie śląskim, raczej mało kto ma na myśli Beskidy czy Jurę - zauważa Krzysztof Bester z "Gazety Wrocławskiej".

    Nieco inny obraz Śląska znaleźliśmy w Łodzi i na Pomorzu.

    - Śląskie to dla mnie głównie przemysł ciężki i wydobywczy. Ale region nie jest w tym zamknięty. To duży ośrodek przemysłowy otoczony górami i zielenią, lasami - mówi Grzegorz Popławski z "Dziennika Bałtyckiego".

    Anna Kulik z "Dziennika Łódzkiego" dodaje, że obraz Śląska się zmienił. - Dalej jest to przemysł ciężki, ale wydaje mi się, że jest też coraz więcej inwestycji w nowe technologie. Prawdą jest, że o Beskidach w pierwszej chwili nikt nie pomyśli jako o miejscu charakterystycznym dla waszego województwa. Mnie województwo śląskie kojarzy się z dobrą infrastrukturą i kreatywnością ludzi - dodaje Anna Kulik.

    No właśnie, jak koledzy po piórze oceniają mieszkańców regionu?

    - Są otwarci, przychylni, pomysłowi i kreatywni - wymienia Anna Kulik. Do tego dochodzi solidność i pracowitość.

    - Odpowiedzialni i poważni ludzie. Na Ślązaku można polegać - dodaje Harpula.

    Jednak to, co może do nas przyciągać biznesmenów, to infrastruktura. Bo tak rozbudowanej sieci dróg w Polsce próżno szukać. - Macie np. dwie autostrady, przez wasze województwo można normalnie przejechać - mówi Krzysztof Bester. Wtóruje mu Dariusz Kotlarz. - Byłem dwa lata temu w Chorzowie, infrastruktura robi wrażenie. Dla kogoś, kto jest np. ze wschodniej Polski, to się rzuca w oczy.

    Mimo atutów, trudno jednak nie zauważyć wad naszego regionu, który jako miejsce do zamieszkania wciąż nie wydaje się atrakcyjny. - Niestety Śląskie ciągle kojarzy się z brudem i degradacją środowiska - zauważa Kotlarz.

    W samej aglomeracji osobom przyjezdnym brakuje też zieleni, która ocieplałaby klimat betonowych placów, bloków i ulic.
    - Jest park chorzowski, ale trochę schowany. Brakuje zieleni. Tutaj właściwie miasto zaczyna się w Sosnowcu, a kończy w Rybniku - mówi Bester.

    Zatem powtarzając za specem od reklamy Bohdanem Dzieciuchowiczem, najpierw trzeba zmienić stereotypowy wizerunek regionu.


    Nowy Jork. "Get More NYC: Lower Manhattan" to akcja, jaką przed rokiem re-klamował się Dolny Manhattan. Kampania miała przyciągnąć turystów z centrum wyspy również do innych jej dzielnic. Turyści, którzy odwiedzili Dolny Manhattan znany głównie z Wall Street, mogli przekonać się, że w tej części jest też sporo innych atrakcji, jak kawiarnie, restauracje czy butiki znanych projektantów. Były rozdawane m.in. darmowe karty rabatowe.

    Berlin. Stolica Niemiec przed kilkoma laty postawiła na slogan "Be Berlin", czyli "Bądź Berlinem". W czasie kampanii mieszkańcy opowiadali swoje historie związane z miastem, tym samym stając się jego wizytówkami. Kampania była finansowana przez władze miasta, co spotkało się z falą krytyki. Samo hasło "Be Berlin" również berlińczykom nie przypadło do gustu, tak samo jak niektóre z opowiadanych historii.

    Wiedeń. "Chopin kontra Strauss - wiedeński odlot w trójwymiarze" to projekt promocji Wiednia, który zaprezentowano w sierpniu w Warszawie. Dzięki nowinkom technologicznym obaj kompozytorzy mogli uścisnąć sobie ręce na Krakowskim Przedmieściu, a także rozmawiać z publicznością zgromadzoną przed tele-bimem. Jakie efekty dała kampania, trudno jeszcze ocenić, ale na pewno była pomysłowa.




    *Śtowarzyszenie Ślązaków legalne. Sąd uznał narodowość śląską? CZYTAJ TUTAJ
    *Gwarki 2012, czyli bez pochodu nie ma zabawy ZOBACZ ZDJĘCIA
    *KONKURS MŁODA PARA: Przyślij zdjęcia, zgarnij nagrody!

    Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jak się nazywa ta kobitka?

      suchy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 60 / 10

      Fajno ta laleczka z plakatu, jo!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ŚLĄSK TO NIE WOJ. ŚLĄSKIE !!!!!

      Górnoślązak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 20

      Śląsk to nie woj. śląskie!!! Śląsk to kraina historyczna (choć Górny Śląsk - ze stolicą w Opolu już się dawno od niej wyemancypował) od Świebodzina i Zielonej Górny po Cieszyn, a śląskie to dziwne...rozwiń całość

      Śląsk to nie woj. śląskie!!! Śląsk to kraina historyczna (choć Górny Śląsk - ze stolicą w Opolu już się dawno od niej wyemancypował) od Świebodzina i Zielonej Górny po Cieszyn, a śląskie to dziwne województwo które ma problem z tożsamością i jedyne co je razem łączy to prymitywny przemysł ciężki. Nie łączyć tego koślawego województwa ze Śląskiem. I piszę to ja, Katowiczanin.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Śląsk się pnie do góry

      add (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 43 / 38

      Śląsk górą !

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Sukces w wyciaganiu kasy, za bzdurne reklamy

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 57 / 19

      .

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama