Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa dworca w Katowicach: Peron piąty pozostaje na miejscu! [ZDJĘCIA]

Justyna Przybytek
Peron piąty
Peron piąty Mikołaj Suchan
Legendarny peron 5 katowickiego dworca, który niecałe dwa lata temu nadwyrężył i tak kiepski wizerunek kolei, a także doprowadził do wymiany kierownictwa w śląskim Zakładzie Linii Kolejowych, pozostanie zmorą pasażerów po zakończeniu przebudowy głównej stacji w Katowicach. Informację tę potwierdził Dziennikowi Zachodniemu Maciej Dutkiewicz z Centrum Realizacji Inwestycji PLK.

- Będzie pełnił tak jak teraz rolę peronu zapasowego, do wykorzystania w sytuacjach nadzwyczajnych, zapewnia bowiem możliwość szybkiego zwiększenia przepustowości stacji i liczby odprawianych pociągów - tłumaczy. Przypomnijmy: piąty peron zasłynął tym, że... choć nie istniał, znalazł się w nowych rozkładach jazdy kolei w grudniu 2010 roku.

Pasażerowie łapali się za głowę i złorzeczyli kolejarzom. A śląski Zakład Linii Kolejowych zaklinał się, że peron jednak jest. Owszem był, ale remontowany. Peron pełnił bowiem wcześniej funkcję technicznego, a z ruchu był wyłączony od dziesięcioleci, od kiedy przestał funkcjonować stary dworzec w Katowicach. Peron miał zostać uruchomiony jako tymczasowy na czas przebudowy czterech platform katowickiego dworca. Te modernizowane są od 2010 roku (obecnie gotowe są dwie), każda z nich kolejno, tak aby nie sparaliżować ruchu pociągów.

I tak "5" trafiła do rozkładu, choć była jeszcze w remoncie. Drwinom nie było końca: peron okrzyknięto stacją z Hogwartu (stacja z powieści o Harrym Potterze) i stacją widmem, z której kpiła cała Polska. A podróżni szukali peronu po całym katowickim dworcu. Najczęściej - wedle logiki - za peronem czwartym i tu pojawiał się zgrzyt, bo za peronem czwartym... pusto. Peron tymczasem spokojnie był na swoim miejscu, czyli kilkaset metrów dalej od pozostałych. Należało go szukać nie od strony pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej, czy ul. Curie-Skłodowskiej, ale przy ulicy Wojewódzkiej, tuż za Kinoteatrem Rialto.

WSZYSTKO, CO CHCIAŁBYŚ WIEDZIEĆ O BUDOWIE NOWEGO DWORCA W KATOWICACH - NEWSY, FILMY, ZDJĘCIA, KALENDARIUM. ZOBACZ KONIECZNIE

Bieganie po centrum Katowic było jednak bezowocne, bo nawet jeśli ktoś na peron dotarł, bardzo się rozczarował: dopiero dwa miesiące po tym, jak peron trafił do rozkładu jazdy, został udostępniony pasażerom i zatrzymały się tu pierwsze pociągi.
A pierwszym pociągiem był Intercity do Warszawy. Odjechał 14 lutego 2011 roku, spóźniony o kilkanaście minut. I wtedy, mimo że peron był już słynny, spowodował sporo zamieszania. Ci, którzy trafili na "5" - a wówczas też tam byliśmy - w większości byli zdyszani. Kolej bowiem zapomniała na dworcu i w jego okolicach umieścić wskazówki, jak do peronu dojść. Szukanie przypominało grę w chowanego, część podróżnych do ostatniej chwili myślała, że to żart albo pomyłka kolei i na pociąg najspokojniej czekała na peronie czwartym.

Do dziś "5" ma niewielu zwolenników. Na peronie jest wiata, ale brakuje kas. Po bilet trzeba więc iść do hali dworca. - Ostatnio spóźniłem się na pociąg, bo nie zdążyłem przejść z dworca głównego. Na następny czekałem trzy godziny - relacjonuje czytelnik z Bytomia.


*Śtowarzyszenie Ślązaków legalne. Sąd uznał narodowość śląską? CZYTAJ TUTAJ
*Gwarki 2012, czyli bez pochodu nie ma zabawy ZOBACZ ZDJĘCIA
*KONKURS MŁODA PARA: Przyślij zdjęcia, zgarnij nagrody!

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Budowa dworca w Katowicach: Peron piąty pozostaje na miejscu! [ZDJĘCIA] - Dziennik Zachodni