Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wirus, czyli lekki pojazd uderzeniowy z Bielska w polskiej armii [FILM, ZDJĘCIA]

Jacek Drost
www.team-concept.pl
Czy wiecie co to jest LPU-1? To skrót od słów Lekki Pojazd Uderzeniowy. Projekt takiego wozu powstał w bielskiej firmie Concept i jest szansa, że znajdzie się na wyposażeniu wojsk lądowych polskiej armii.

- Wszystko zaczęło się od tego, że polski Inspektorat Uzbrojenia, czyli instytucja zajmująca się planowaniem zakupów sprzętu dla sił zbrojnych w imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej, ogłosiła w maju na swojej stronie, że jest zainteresowana pojazdem lekkiego typu dla wojsk lądowych - mówi "DZ" Jarosław Wójcik, kierownik ds. handlowych bielskiej firmie Concept.



Firmy mogły zgłaszać swoje propozycje. Bielski Concept przeanalizował, jakiego pojazdu Inspektorat Uzbrojenia potrzebuje, jakie powinien spełniać on parametry, po czym opracował koncepcję i przygotował wstępny projekt takiego wozu. Projekt trafiło do Inspektoratu. W sumie swoje projekty zgłosiło 12 firm, ale tylko trzy spełniały wymagania stawiane przez Inspektorat. Bielszczanie byli najbliżsi jego oczekiwań. Dlatego firma wykonała prototyp takiego pojazdu, by pokazać, że koncepcja jest możliwa do zrealizowania. Nieoficjalnie pojazd został nazwany Wirusem i został zaprezentowany podczas odbywającego się niedawno Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.



- To demonstrator, czyli taki przedprototyp, który chcemy poddać badaniom w instytucjach, które się takimi rzeczami zajmują i będziemy chcieli Inspektorat zainteresować przebadanym produktem - dodaje Wójcik.



LPU-1 ma 2 metry szerokość, 4 m długości i 2 wysokości. Jego masa własna 1650 kg, dopuszczalna masa całkowita 2690 kg, maksymalna ładowność 1040 kg. Zasięg przy wykorzystaniu dwóch 60-litrowych zbiorników na drodze utwardzonej wynosi 1200 km, w terenie 800 km .

- LPU-1 stworzono przy wykorzystaniu elementów popularnego samochodu terenowego Toyota Hilux. Twórcy opracowali pojazd na bazie własnych doświadczeń i współpracy z żołnierzami - w tym weteranami misji w Iraku i Afganistanie. Konstrukcyjnie LPU-1 oparto na bazie ramy przestrzennej, połączonej z elementami nadwozia, zawieszenia i układu jezdnego. Wykonano ją ze stali węglowej i jest w dużej mierze odwzorowaniem ramy nośnej Toyoty Hilux. Dziwić może niewykorzystanie tej części samochodu-dawcy, jednak ze względu na ograniczenia masowe nie zdecydowano się na użycie 400-kg ramy Hiluxa - podaje portal Agencji Lotniczej.

Praca nad wozem trwała dość krótko, praktycznie powstał on w dwa miesiące. Pracowało nad tym kilkanaście osób. Wójcik podkreśla, że gdyby Inspektorat Uzbrojenia zdecydował się na zakup LPU (chodzi o 118 sztuk), to są w stanie go wyprodukować.

Spółka Concept działa w branży motoryzacyjnej od 1993 roku. Jest autoryzowanym dealerem Toyoty oraz producentem pojazdów specjalnych i ich podzespołów. Produkcja specjalna odbywa się w nowo wybudowanym zakładzie o powierzchni użytkowej ok. 4500 m2, z nowoczesnym zapleczem produkcyjnym i maszynowym, umożliwiając zarówno produkcję seryjną jaki i budowę konstrukcji prototypowych.

- Mamy maszyny, ludzi i doświadczenie. Poradzimy sobie - zapewnia Wójcik.


*Śtowarzyszenie Ślązaków legalne. Sąd uznał narodowość śląską? CZYTAJ TUTAJ
*Gwarki 2012, czyli bez pochodu nie ma zabawy ZOBACZ ZDJĘCIA
*KONKURS MŁODA PARA: Przyślij zdjęcia, zgarnij nagrody!

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!