Ważne
    Cyfrowa magia wielkiego ekranu

    Cyfrowa magia wielkiego ekranu

    Polska

    Polska

    Osiemnaście rewolucji w Małopolskiej Sieci Kin Cyfrowych dzięki Funduszom Europejskim
    Tradycyjne projektory muszą ustąpić cyfrowej jakości

    Tradycyjne projektory muszą ustąpić cyfrowej jakości ©Leszek Pniak

    O filmie "Avatar" Jamesa Camerona zwykło się mówić, że odmienił oblicze współczesnego kina. Jego polska premiera odbyła się w grudniu 2009 r., zaledwie tydzień po pierwszym pokazie światowym. Filmowa bajka Camerona nakręcona w technologii 3D to rzeczywiście była rewolucja w kinie światowym. Dla kina polskiego nie mniejszą rewolucją było jednak to, że zaledwie sześć tygodni później "Avatara" w tej samej technologii i cyfrowej jakości mogło obejrzeć 444 widzów kina Wisła w Brzeszczach w powiecie oświęcimskim.

    - Ludzie nie dowierzali, że w Brzeszczach ruszyło kino cyfrowe. Pytali, czy to przypadkiem nie są papierowe okulary. Wciąż dzwonią, pytają i rezerwują bilety - śmiała się wtedy w rozmowie z naszym dziennikarzem szefowa kina Aneta Wądrzyk.
    - To dla nas przełomowa chwila - tłumaczyła z kolei w "Dzienniku Polskim" Małgorzata Wójcik , dyrektor Ośrodka Kultury w Brzeszczach. - Jesteśmy niewielką gminą na obrzeżach Małopolski. Mam nadzieję, że nowoczesny sprzęt zachęci do przyjazdu mieszkańców z okolic. Dzięki temu przybliżamy się do wielkiego świata - dodawała.

    Pierwszym kinem cyfrowym w Polsce było warszawskie Nove Kino Praha, które otwarto w 2007 r. Od tego czasu kinowy krajobraz Polski bardzo się zmienił: według danych Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (PISF) już prawie 600 sal kinowych w całym kraju wyposażono w nowoczesne projektory cyfrowe. Prawie 500 z nich znajduje się jednak w multipleksach w dużych miastach, a kina lokalne i studyjne są w zdecydowanie gorszej sytuacji. A mają one ogromny potencjał, bo jest ich w kraju około 500. W walce o widza przegrywają jednak z multipleksami gorszą jakością projekcji i mniej komfortowymi salami. Ich jedyną bronią jest repertuar oraz kameralny klimat, który ma wielu zwolenników, zwłaszcza wśród odbiorców kina ambitniejszego. Jednak bez inwestycji w nowoczesny sprzęt kina te powoli będą tracić rację bytu. Ich właściciele przeważnie nie mogą pozwolić sobie na zakup profesjonalnego sprzętu cyfrowego za 300-400 tys. zł.

    A kino cyfrowe w małej miejscowości to rzeczywiście może być prawdziwa rewolucja. Technologia cyfrowa zapewnia najlepszą ostrość i stabilność obrazu, lepszy i bardziej czysty dźwięk, i umożliwia pokazy w technologii 3D. Pozwala również przeprowadzać transmisje satelitarne np. koncertów czy imprez sportowych ze świata. Wyposażenie cyfrowe kin to jednak nie tylko rozrywka w dobrej jakości, ale też łatwiejszy dostęp do kina niekomercyjnego - filmów offowych, niskobudżetowych, dokumentów czy krótkometrażowych. Dotychczas kinomani w całym kraju musieli czekać nawet kilkanaście tygodni na to, by obejrzeć filmowe nowości, które były dostępne jedynie w niewielkiej liczbie kopii i w pierwszej kolejności były wyświetlane w dużych miastach. Część obrazów, zwłaszcza ambitniejszych pozycji kinematografii europejskich czy filmów polskich, w ogóle nie docierała do mniejszych kin. Dzięki nowoczesnemu wyposażeniu kina lokalne i studyjne mogą wyświetlać filmy nawet w dniu ich międzynarodowej premiery, bo projekcja filmu może się odbywać równocześnie we wszystkich kinach cyfrowych.

    Inwestycja w sprzęt cyfrowy to także mniejsze koszty obsługi w przyszłości. Kina otrzymują bowiem kopie filmów w formie plików wysyłanych przez internet. Placówki, które nie są wyposażone w łącze szerokopasmowe, kupują filmy zapisane na specjalnych dyskach, których kopiowanie z oryginału jest niemal 10 razy tańsze od kopii na tradycyjnej taśmie 35 mm.

    Dobrze i wcześnie korzyści z doposażenia małych kin zrozumieli autorzy pionierskiego projektu Małopolska Sieć Kin Cyfrowych, współfinansowanego z Funduszy Europejskich. Jego realizacja rozpoczęła się jeszcze w 2009 roku. Projekt został podzielony na trzy części: inwestycyjną, która polegała na zakupie i instalacji sprzętu, szkoleniową, w trakcie której zadbano o przygotowanie pracowników kin do wykorzystania nowych technologii, oraz na tzw. rozwój sieci. Pod tym hasłem kryły się działania promujące kulturę filmową w małych miejscowościach i program edukacyjny wykorzystujący projekcje 3D.

    Do projektu przystąpiło początkowo 10 kin z całej Małopolski. Pierwszym, które zaprosiło mieszkańców na cyfrową projekcję, było właśnie kino Wisła z Brzeszcz z premierą "Avatara". Obecnie w sieci MSKC zrzeszonych jest 18 kin z całej Małopolski.

    Projekt realizowany w ramach konkursu dotacji organizowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama