Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autobusy E1 i 400 nie pojadą do Katowic

Jolanta Pierończyk
Arkadiusz Ławrywianiec
Tyszanie mają do dyspozycji mniej autobusów do Katowic. To kolejny etap "przyzwyczajania" do kolei.

Pociąg jest dobry, bo szybciej jest się w domu. Autobusem o tej porze wracałbym z Ligoty przez godzinę, a tak po 20 minutach już jestem w Tychach - powiedział nam tyszanin w średnim wieku, wysiadający wczoraj z pociągu na przystanku Tychy Lodowisko o godzinie 14.59. Do pracy jeździ jednak autobusem. - Tylko dlatego, że pociągiem byłbym za wcześnie - mówi. - Pociąg jest o 5.10 i o 5.30 już jestem na miejscu. Dojście zabiera mi 10 minut i za 20 szósta byłbym w pracy. Niepotrzebnie.

Od miesiąca Tychy mają o dwa przystanki kolejowe więcej. Do pociągu można wsiąść w czterech punktach miasta. Tychy zainwestowały ponad 28 mln zł, by ludziom było wygodnie do nich dojść lub dojechać i by przyjemnie się tu czekało. Jest czyściutko, są nowe wiaty, biletomaty i wyświetlacze rozkładów jazdy pociągów oraz autobusów odjeżdżających z najbliższego przystanku. Tylko do końca roku trzeba się pogodzić z tym, że na te efektowne perony wjeżdżają stare pociągi. Od nowego roku ma być lepiej. Ale zgodnie z umową, w zamian obcięto połączenia autobusowe z Katowicami. Wczoraj odbyła się inauguracja zmian w rozkładzie jazdy.

- Do tej pory z Tychów do Katowic było 220 kursów autobusów na dobę. Teraz jest ich 172, czyli 48 mniej - mówi Dariusz Olędzki z Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach. - Zlikwidowaliśmy linie E 1 i 400. Pierwsza zapewniała 24 kursy na dobę, druga - 34. Po ich likwidacji dołożyliśmy nieco kursów do linii 4 i 14. Czwórka robiła do tej pory 52 kursy, teraz będzie robiła 64. Czternastka kursowała pomiędzy Tychami i Katowicami 40 razy, a teraz ma tych kursów być 48 - wyjaśnia.

Od dziś MZK zaczyna kontrolę napełnienia autobusów wyjeżdżających z Tychów do Katowic. Sprawdzanie odbywać się będzie na końcowym przystanku, czyli w dzielnicy Czułów. Obserwatorzy MZK będą tam codziennie do końca tygodnia. Jednak pracownicy MZK z dyrektorem Andrzejem Ochmanem na czele już wczoraj byli rano na przystankach autobusowych, by sprawdzić, jak ludzie przyjmą zmiany.

- Narzekań nie było - zapewnia dyrektor Ochman. - Ludzie na ogół wiedzieli o zmianach i byli do nich przygotowani.
Nikt ze stałych pasażerów pociągu nie zauważył jednak większych niż zwykle tłumów.

- Pociąg jest wygodniejszy, bo jest dużo miejsca, a mniej ludzi. Jeździ się znacznie wygodniej niż autobusem. Gdyby jeszcze te pociągi były nowsze... - ocenia Magdalena Staś, uczennica szkoły muzycznej. - Jeżdżę do pracy codziennie przed siódmą lub po ósmej i wracam o siedemnastej i średnio co czwarte miejsce jest zajęte - mówi inny z pasażerów. - Myślę, że największym problemem tego kolejowego połączenia Tychów z Katowicami jest to, że kiedy się wysiądzie w Katowicach, trzeba zainwestować w nowy bilet, by dostać się do miejsca pracy. A teraz, kiedy trwa budowa dworca w Katowicach, problem jest jeszcze większy, bo człowiek startuje do centrum z punktu bardziej oddalonego niż wcześniej. Gdyby nie to, że mam świadomość, iż to minie, a podróż autobusem przyprawia mnie o ból głowy, to sam machnąłbym ręką na te pociągi i jeździłbym autobusem.

Przyzwyczajanie tyszan do jeżdżenia do Katowic pociągiem trwa od trzech lat. Nie ułatwia tego brak spójności działań, jakie podejmują miasto, marszałek województwa i kolej. Kiedy marszałek szarpnął się na efektowne flirty i puścił je do Tychów, wjechały one na tory z lekka wydobyte z chaszczy i perony z poprzedniej epoki.

Kiedy Tychom udało się dostosować perony do oczekiwań na miarę XXI wieku, zamiast flirtów jeżdżą tu stare, brudne składy. Ostatnia sprawa to bilety. Tychy wprowadziły tzw. pomarańczową taryfę, która pozwala na przejazd autobusem z dowolnego miejsca Tychów i przesiadkę na pociąg. W Katowicach, niestety, ważność pomarańczowego biletu się kończy i trzeba kupić nowy bilet, by podjechać do pracy lub na uczelnię. Wiele osób woli się więc nadal tłoczyć w autobusach, ale za mniejsze pieniądze.


*Plebiscyt Młoda Para 2012 ZOBACZ ZDJĘCIA KANDYDATÓW
*Budowa dworca w Katowicach: Hala, perony ZDJĘCIA i WIDEO
*Debata o Śląsku: Semka kontra Smolorz ZDJĘCIA i WIDEO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!