Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak pracują urzędy? Najlepiej w Katowicach, najgorzej w Chorzowie [RAPORT DZ]

Michał Wroński, Justyna Krzyśków
Praca w urzędzie
Praca w urzędzie ARC Dziennik Zachodni
Dziennik Zachodni sprawdził, na ile urzędy miejskie w regionie oszczędzają czas petentów. Pod lupę wzięliśmy 10 magistratów ZOBACZ RAPORT DZ

Pod lupę wzięliśmy urzędy w: Katowicach, Chorzowie, Gliwicach, Zabrzu, Rybniku, Bielsku Białej, Sosnowcu, Jaworznie, Zawierciu i Częstochowie. We wszystkich przypadkach braliśmy pod uwagę 5 kryteriów.

Urzędnicy z Chorzowa będą pracować dłużej. Tak zadecydował prezydent miasta Andrzej Kotala. To jego odpowiedź na skargi mieszkańców, którzy mieli problem, by zdążyć z załatwieniem swoich spraw w magistracie. - Nasza placówka do niedawna była jedną z krócej czynnych w regionie. Prezydent uznał więc, że to administracja powinna dopasować się do potrzeb interesantów - mówi Krzysztof Karaś, rzecznik chorzowskiego urzędu miasta.

Decyzja władz w Chorzowa to krok w dobrym kierunku, ale czy oznacza, że tamtejszy magistrat zyska automatycznie uznanie mieszkańców? Sądzimy, że raczej wątpliwe. Zainspirowani całą sytuacją postanowiliśmy bowiem sprawdzić na ile urzędy miejskie w regionie oszczędzają czas petentów.

I tak każdy dzień kiedy urzędnicy są dostępni dla interesantów dłużej niż tylko do godz. 15 nagradzaliśmy jednym punktem (a zatem w skali tygodnia było ich do zdobycia 5). Kolejnym aspektem na jaki zwracaliśmy uwagę była dostępność Biur Obsługi Interesantów. Okazuje się, że jedynie Rybnik i Chorzów nie są pod tym względem przygotowane na szybszą obsługę petentów (i dlatego dla tej kategorii nie wyodrębniliśmy specjalnej rubryki w tabelce).

Interesowały nas również elektroniczne systemy kolejkowe - mieszkaniec otrzymuje numer i śledzi za pomocą tablic świetlnych, kiedy zostanie obsłużony. Takie rozwiązanie wprowadzono już w Bielsku - Białej, Sosnowcu, Gliwicach, Częstochowie oraz Katowicach. Zbadaliśmy też czy urzędy oferują nam możliwość płatności kartą. Pod tym kątem najlepiej wypada Częstochowa, która oferuje aż trzy terminale, każdy przeznaczony do innych transakcji.

Ostatnim kryterium jakim się kierowaliśmy była elektroniczna rejestracja czyli możliwość złożenia wniosku czy też skargi drogą internetową. Wśród urzędów jest to już popularne rozwiązanie. Za posiadanie każdego z tych rozwiązań przydzielaliśmy po 1 punkcie. W sumie zatem można było otrzymać 9 "oczek" i taki też wynik uzyskały wyłącznie Katowice.
- W przyszłości będzie pod tym względem jeszcze lepiej. Gdy przeniesiemy do budynku przy ul. Młyńskiej 1 Biuro Obsługi Mieszkańców będzie tam więcej stanowisk do obsługi petentów, a także pokój dla maluchów oraz karmiących matek - zapowiada Jakub Jarząbek, rzecznik katowickiego urzędu miejskiego.

Na przeciwległym biegunie znalazł się właśnie Chorzów, gdzie co prawda wydłużono godziny pracy urzędu, ale nie ma w nim biura obsługi mieszkańców (Krzysztof Karaś zapowiada, że rychło takowe powstanie), systemów kolejkowych, internetowej rejestracji, ani możliwości płacenia kartą. Liczymy zatem na poprawę - wszak możliwość szybkiego załatwienia swych spraw jest jednym z decydującym czynników decydujących o ocenie pracy urzędników. Ta zaś - jak wynika z raportu zleconego przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych - w skali całego kraju systematycznie się poprawia, choć liczba niezadowolonych wciąż jeszcze wyraźnie przekracza liczbę tych, którzy twierdzą, że urzędy działają szybko, sprawnie i terminowo. Żywotnością negatywnego stereotypu urzędnika nie jest zaskoczony prof. Adam Bartoszek, socjolog z Uniwersytetu Śląskiego.

- Urzędnik był kiedyś reprezentantem zaborczego państwa, później nastąpił awans klas ludowych oraz urzędniczych. Modelowa administracja to bezosobowe traktowanie obcych, uczucie władzy nad petentami - komentuje prof. Bartoszek.

Julia pomaga w Świętochłowicach

Samorządy coraz częściej uruchamiają aplikację wirtualnego urzędnika. W naszym regionie jako pierwsze zrobiły to Świętochłowice. Na stronie internetowej UM pojawiła się ostatnio "Julia" - elektroniczna urzędniczka, która w dodatku zna język migowy. Pozwoli ona mieszkańcom na załatwienie około 200 spraw bez wychodzenia z domu. (zna zagadnienia dotyczące m.in. wydawania praw jazdy, dowodów tożsamości i wydawania zezwoleń na budowę albo rejestracji firmy).


*Plebiscyt Młoda Para 2012 ZOBACZ ZDJĘCIA KANDYDATÓW
*Budowa dworca w Katowicach: Hala, perony ZDJĘCIA i WIDEO
*Wielka Debata o Śląsku: Semka kontra Smolorz ZDJĘCIA i WIDEO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!