Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W okrojonej wersji, ale jednak zostaje

Agnieszka Klich
Łukasz Lasok na Politechnikę Śląską dojeżdża pociągiem
Łukasz Lasok na Politechnikę Śląską dojeżdża pociągiem marzena bugała
Dobra wiadomość jest taka, że połączenie kolejowe Bytom-Gliwice nie zostanie zlikwidowane i w przyszłym roku pociąg znów będzie woził pasażerów.

Jest i zła nowina. Zmniejszyła się liczba pociągów. Połączenie ruszyło 31 stycznia tego roku. Wtedy kursowały 42 pociągi. W godzinach szczytu kursowały co pół godziny. Poza nimi co godzinę. Od nowego roku tych pociągów będzie dużo mniej, bo 16. Pierwszy rusza o godz. 6.00 z Bytomia, ostatni o godz. 21.18 z Gliwic. Nowy rozkład jazdy wejdzie w życie 14 grudnia.

Przypomnijmy. Decyzję o zlikwidowaniu pociągu Bytom-Gliwice podjęto pod koniec maja 2001 roku. Połączenie poszło do kasacji, bo przewożenie ludzi z Bytomia do Gliwic i z powrotem było niedochodowe. Prawie trzy lata temu jednak pojawił się pomysł ponownego uruchomienia pociągu. - Zrodził się w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach. O ogłoszeniu przetargu zdecydowały wyniki badań z Politechniki Śląskiej. Specjaliści stwierdzili, że infrastruktura jest w dobrym stanie. Trzeba ją będzie częściowo odnowić, ale na remont nie trzeba wyłożyć ogromnych pieniędzy - tłumaczył Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach. Na reaktywację połączenia Urząd Marszałkowski w Katowicach wydał 4 mln zł.

Specjaliści analizowali czy linia jest bezpieczna. - Bezpieczeństwo to najważniejsze kryterium na kolei - mówi prof. Marek Sitarz z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej. Analiza infrastruktury trasy Bytom-Gliwice odbyła się na zlecenie katowickiego Urzędu Marszałkowskiego. Brali w niej udział studenci podyplomowi. - Pracownicy PKP - mówi Sitarz.

Liczba pociągów na trasie Bytom-Gliwice została zmniejszona, bo połączenie jest nierentowne. Z danych Urzędu Marszałkowskiego wynika, że w jednym pociągu podróżuje 7-30 osób. Tymczasem założenia były takie, że 30 osób będzie w każdym pociągu. Najwięcej pasażerów jest z Bytomia. Aż 95 proc. W przyszłym roku dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego do połączenia Bytom-Gliwice wyniesie 2 mln zł. W tym roku było to 3,5 mln zł - mówi Trólka.

Zmniejszenie liczby połączeń na trasie Bytom-Gliwice to wynik porozumienia między Urzędem Marszałkowskim w Katowicach a PKP Przewozy Regionalne. W wyniku negocjacji wypracowano aneks do umowy zawartej między województwem a Przewozami Regionalnymi. Samorządowcy zobowiązali się w niej do dofinansowania kolejowych przewozów regionalnych na terenie naszego województwa kwotą 510 mln zł. Umowa zaczęła obowiązywać 1 stycznia tego roku i wygaśnie 31 grudnia 2012 roku. Kwota dofinansowania na dany rok jest uzgadniania w drodze negocjacji. W tym roku zarząd województwa na regionalne koleje wyłożył 85 mln zł. W przyszłym roku pieniędzy będzie więcej, bo 98 mln zł. Na starych połączeniach pociągów będzie mniej. W tym roku jeździ ich 482. W przyszłym będzie 456. Liczba pociągów będzie większa tylko na dwóch trasach. Na pozostałych 19 tych pociągów będzie mniej lub tyle samo. Nowy rozkład jazdy uwzględnia już nowe połączenie Katowice-Tychy. Tam zarząd dofinansuje 78 pociągów. W przyszłym roku pociągiem z Katowic do Tychów ma pojechać 935 tys. 350 pasażerów.

Tu dodadzą, tam ujmą. Podsumowując w przyszłym roku pojedzie 550 pociągów regionalnych. W tym roku było ich 524.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera