Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubera, prezes Tauron PE: Inteligentnie, czyli taniej, szybciej i dla odbiorcy znacznie wygodniej

Dariusz Lubera
arc
Nadchodzi Rewolucja w energetyce: Wkrótce zakład energetyczny będzie miał ogromną wiedzę o klientach. Wszystko za sprawą inteligentnych liczników energii. Pierwsze już działają na Śląsku. Z Dariuszem Luberą, prezesem Tauron Polska Energia SA, rozmawia Mariusz Urbanke

Wasza Grupa, podobnie jak inni operatorzy systemów dystrybucyjnych, będzie musiała wymienić wszystkie tradycyjne liczniki energii na inteligentne. W skali kraju ma to kosztować aż 8 miliardów złotych. A wszystko znów na "polecenie" Unii Europejskiej. Po co nam te kolejne wielkie wydatki?
Wymianę liczników przeprowadzą - tak jak pan wspomniał - operatorzy systemów dystrybucyjnych, bo oni są właścicielami infrastruktury pomiarowej, a w szczególności liczników energii. Zgodnie z unijną dyrektywą, do 2020 r. inteligentne liczniki powinno mieć 80 proc. klientów. W Polsce mamy jeszcze bardziej ambitne plany, chcemy, by do tego czasu aż 100 proc. klientów miało takie liczniki. Cała ta operacja przyniesie liczne udogodnienia dla klientów oraz poważne oszczędności dla firm energetycznych. Inteligentny licznik jest bowiem tylko jednym z elementów zautomatyzowanego systemu do pomiaru zużycia oraz sterowania odbioru energii elektrycznej. Umożliwia dokonywanie zdalnego odczytu - co obniża koszty - zmianę trybu pracy liczników energii elektrycznej, wykrycie nielegalnego poboru, a nawet włączenie i wyłączenie klienta. Dane z liczników przekazywane będą do naszych centrów obliczeniowych, które automatycznie będą je gromadzić i analizować. To bezcenna wiedza, która pozwoli zoptymalizować pracę elektrowni i sieci przesyłowych - dzięki temu będą one bardziej elastycznie reagować na potrzeby klientów, zmniejszając tym samym straty na przesyle. Informacje z serwera zbierającego dane można też połączyć z systemami obsługi klienta - na przykład wystawiającymi faktury. W niedalekiej przyszłości klient będzie miał informacje, ile w danej chwili, w danym przedziale czasu kosztuje go energia. Dzięki inteligentnym systemom będzie można kupić energię wtedy, gdy jest ona najtańsza. Co ciekawe i ważne - tego typu systemy wykorzystują technologię transmisji danych poprzez istniejącą sieć elektryczną 230 V. A więc nie trzeba dodatkowego okablowania.

Brzmi to nieco fantastycznie, a jednocześnie groźnie - bo dzięki takim systemom zakład energetyczny będzie miał ogromną wiedzę o klientach. Zdarzały się przypadki - choć nie w Polsce - że nawet banki sprzedawały dane o klientach firmom ubezpieczeniowym.
Dane osobowe są w Polsce prawnie chronione. W Tauronie od lat stosujemy zaawansowane systemy zabezpieczeń, a wraz z rozwojem smart grid, czyli inteligentnych liczników, będziemy je dodatkowo rozbudowywać.

Podobno już eksperymentujecie z nowymi licznikami. Może pan zdradzić gdzie?
Zainstalowaliśmy już blisko 11 tys. liczników u klientów indywidualnych i małych firm w rejonie Pyskowice-Toszek. Co najważniejsze - wdrożyliśmy dla klientów objętych projektem stronę internetową ze wskazaniami licznika oraz profilem zużycia energii. Dzięki temu uzyskaliśmy skuteczność odczytu danych rozliczeniowych na poziomie 99%.

Wynik jest imponujący, pokazuje, że system rzeczywiście działa. Dla mnie, jako odbiorcy energii, najważniejsze w tym wszystkim jest jednak to, że ten nowoczesny system pozwala płacić klientom za rzeczywiste zużycie energii. Teraz większość odbiorców kredytuje zakłady energetyczne płacąc rachunki według tzw. prognozy. To chyba dla was wygodne, bo dostajecie od klientów pożyczkę dużo tańszą niż w banku?
Większość klientów indywidualnych Taurona korzysta z systemu prognozowanego. Proszę jednak nie zapominać, że klienci cenią sobie ten system ze względu na jego zalety, takie jak niższa opłata abonamentowa czy możliwość planowania z wyprzedzeniem wydatków związanych z energią elektryczną. W okresie zimowym zużycie energii z reguły jest większe, latem mniejsze, dzięki uśrednieniu opłat rachunki są mniej odczuwalne. Oczywiście klient może też zmienić wysokość ustalonych dla niego prognoz. Coraz więcej klientów Taurona korzysta z możliwości rzeczywistego odczytu licznika. Mogą to zrobić przez telefon (telerachunek) lub za pomocą internetu (e-odczyt). Wtedy rachunek wystawiany jest za rzeczywiste zużycie co miesiąc lub dwa, ale przy nieco innych opłatach abonamentowych.

Bardzo ciekawe wnioski przyniósł Pierwszy Śląski Spis Energetyczny, który przeprowadziliście. Potwierdził, że klienci chcą czuwać nad rozliczeniami za prąd, bo to coraz większy wydatek.
Rzeczywiście, aż 60 proc. respondentów woli samodzielnie i regularnie podawać stan swojego licznika, unikając w ten sposób nadpłat i niedopłat na rachunkach. Ale jednocześnie ponad połowa ankietowanych (51 proc.) chce mieć gwarancję, że cena energii elektrycznej nie zmieni się przez dwa lub nawet trzy lata. Dla tej grupy powstał "Produkt Bezpieczny", czyli gwarancja stałej ceny nawet na trzy lata, co pozwala zaplanować domowe rachunki z dużym wyprzedzeniem i nie martwić się zmianami cen na rynku energii. Mieszkańcy Śląska chętnie korzystają także z nowoczesnych form komunikacji. Z myślą o tych klientach stworzyliśmy "Produkt Internetowy", który gwarantuje, oprócz obsługi elektronicznej - w tym e-faktur i przypomnień - m.in. przywołaną już opcję e-odczytu, pozwalającą uniknąć niedopłat bądź nadpłat.

TAURON Polska Energia jest liderem na polskim rynku sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej. Grupa posiada 5,2 mln klientów, dostarczając energię na obszarze woj. dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego i małopolskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Lubera, prezes Tauron PE: Inteligentnie, czyli taniej, szybciej i dla odbiorcy znacznie wygodniej - Dziennik Zachodni