Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

9 odpowiedzi na pytanie: do czego mamy prawo dzwoniąc po karetkę

Katarzyna Domagała
arc.
Po śmierci ciężarnej kobiety, czekającej na karetkę w Częstochowie, pytamy o prawa pacjentów. Kiedy pogotowie musi przyjechać i gdzie się poskarżyć.

Dochodzenie w sprawie śmierci 35-letniej kobiety, która będąc w 9. miesiącu ciąży czekała 1,5 godziny na przyjazd karetki pogotowia, trwa. Kilka dni temu do szpitala z objawami zasłabnięcia przywiózł ją ambulans. Ponieważ tam nie można odbierać porodów z komplikacjami, kobietę odesłano do innego szpitala. Musiała jednak czekać na przyjazd kolejnej karetki pogotowia, bo dyspozytorka pogotowia trzymała się ściśle procedur i nie wezwała karetki ratunkowej, czekając aż szpital sam wezwie ambulans transportowy. By nie dochodziło do takich tragicznych sytuacji, pytamy, jakie prawa ma pacjent, który wezwał karetkę pogotowia ratunkowego.Odpowiedzi udzielił nam Wojciech Miciński, zastępca dyrektora ds. lecznictwa Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach.

1 W jakich sytuacjach bezwzględnie mamy prawo wezwać karetkę pogotowia ratunkowego?
W każdym stanie nagłego zagrożenia zdrowia i życia. Przykładów jest wiele: gdy pacjent stracił przytomność, miał wypadek, ma otwarte złamanie, krwotok, silny napad astmy oskrzelowej. Karetka powinna bezwzględnie przyjechać, gdy nagle pogorszy się stan zdrowia kobiety w zaawansowanej ciąży, m.in. gdy wystąpią silne bóle brzucha, wzrost ciśnienia, krwawienie.

2 Czy kobiety w ciąży i dzieci powinny być traktowane jako pacjenci podwyższonego ryzyka?
Nie. Jednak w takich przypadkach dyspozytor musi zrobić pogłębiony wywiad, czyli przed wysłaniem karetki pogotowia lub rezygnacją z jej wysłania zadać więcej szczegółowych pytań na temat stanu zdrowia pacjenta.

3 Do jakiego szpitala powinien trafić pacjent?
W zależności od stanu zdrowia (ocenia to zespół ratowniczy), pacjent zostanie przetransportowany do najbliższego szpitala lub do szpitala specjalistycznego, najlepszego w leczeniu danego schorzenia. W sytuacji podejrzenia zawału serca ratownik wykonuje dodatkowe badanie EKG. Od jego wyników zależy, czy pacjent ma zostać przetransportowany do najbliższego szpitala, czy do szpitala, gdzie znajduje się oddział kardiologii inwazyjnej. W przypadku podejrzenia udaru mózgu chory powinien trafić na oddział udarowy.

4 Czy osoba wzywająca karetkę do pacjenta z zawałem może wymagać, by pogotowie od razu przetransportowało chorego do szpitala, w którym działa oddział kardiologii?
Decyzję, do którego szpitala ma trafić pacjent, podejmuje wyłącznie zespół ratunkowy.

5 Jak szybko powinna przyjechać karetka pogotowia do pacjenta?
Jak najszybciej. Może się zdarzyć, że karetka będzie jechała do pacjenta trzy minuty. Ale przez korki na drogach czy objazdy może też jechać 30 minut. Nie ma górnej granicy czasu dojazdu karetki. Jeśli okazuje się, że wszystkie karetki w danej chwili są zajęte, dyspozytor wysyła karetkę z sąsiedniej stacji. Najważniejsze jest to, by do pacjenta pomoc dotarła jak najszybciej.

6 Co robić, kiedy pacjent długo czeka na karetkę, jego stan się pogarsza, a pomoc nie przyjeżdża?
Jeżeli nastąpiła zmiana w stanie zdrowia chorego, musimy bezwzględnie zadzwonić na pogotowie i poinformować o tym. Nie chodzi tu tylko o czas dojazdu. Zmiana stanu zdrowia może wymagać od świadka zdarzenia wykonania dodatkowych czynności, np. sztucznego oddychania. Dyspozytor będzie instruował krok po kroku, jak udzielić niezbędnej pomocy przed przyjazdem karetki.

7 Kiedy dyspozytor może odmówić wysłania karetki pogotowia do pacjenta?
Każdy pacjent, który dzwoni na numer alarmowy, musi uzyskać pomoc. W przypadku pogotowia ratunkowego, jeśli dyspozytor uzna, że dany przypadek nie wymaga przyjazdu pogotowia, ma obowiązek wskazać miejsce, gdzie chory powinien się udać po pomoc. Przykładowo: nocą pacjent skarży się na silny ból ucha czy brzucha. Dyspozytor przeprowadza wywiad i podaje adres placówki, do której powinien jechać.

8 Gdzie może złożyć skargę pacjent, który uważa, że pomoc została mu źle udzielona?
Ratownictwo medyczne podlega największej liczbie instytucji kontrolnych, więc wybór jest duży. Może to być Narodowy Fundusz Zdrowia (tel. 22 572 60 00 lub infolinia 800 392 976), Śląski Urząd Wojewódzki (tel. 32 253 04 26, wew. 111, 112), Rzecznik Praw Pacjenta (bezpłatna infolinia 800 190 590) albo bezpośrednio dyrekcja pogotowia.

9 Jakie pytania usłyszy osoba, która wzywa karetkę pogotowia?
Usłyszy pytanie o swoje imię, nazwisko oraz numer telefonu, z którego dzwoni. Te kwestie drażnią osoby wzywające pomoc, ale dla nas są kluczowe, by w razie konieczności utrzymać rozmowę i kontakt. Dyspozytor pyta też o adres, pod który ma wysłać karetkę oraz o objawy, jakie ma pacjent. I najważniejsze: rozmowę z pogotowiem zawsze powinien zakończyć dyspozytor, nie osoba, która dzwoni.


*Dworzec w Katowicach zdemolowany przez pseudokibiców ZDJĘCIA i WIDEO
*Dyktando 2012. Poznaj pełny tekst [ZDJĘCIA ZWYCIĘZCÓW]
*Wypadek w Kozach. 20-latka zażyła amfetaminę i zabiła na przejściu dla pieszych dwóch chłopców ZDJĘCIA I WIDEO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!