Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UE turystycznych naciągaczy nie odstrasza. Płacą kary i nadal nas naciągają

Aldona Minorczyk-Cichy
Wczasy oferowane jako bezpłatne mogą bardzo drogo kosztować
Wczasy oferowane jako bezpłatne mogą bardzo drogo kosztować 123RF
Dostałeś informację o przyznaniu trzech, a może nawet dziesięciu darmowych noclegów w jednym z kilkuset polskich i europejskich hoteli? Marzy ci się darmowa podróż do Hiszpanii, Francji, czy Niemiec? Bądź ostrożny Europejski Program Rozwoju Turystyki Indywidualnej, który takie oferty rozsyła, nie jest dofinansowywany przez Unię, nie ma też nic wspólnego z żadną z unijnych instytucji. Zaś "darmowy" pobyt może okazać się droższy niż wycieczka wykupiona w biurze podróży.

- Analizujemy już przyznawanie tych voucherów - informuje Ernest Makowski z UOKiK.

To agresywne i nieuczciwe praktyki handlowe - orzekł dwa tygodnie temu Europejski Trybunał Sprawiedliwości , który badał niemal identyczne oferty brytyjskich firm - wysyłanie listów-kuponów wmawiających nam, że coś wygraliśmy. W rzeczywistości, aby otrzymać nagrodę, musimy ponieść konkretne wydatki. Tymczasem do naszych skrzynek pocztowych i emailowych co rusz trafiają takie zakazane oferty.

Kilka dni temu tysiące internautów dostało emaila od EPRTI: "Na mocy decyzji UE-DFG00649 o stymulacji ruchu turystycznego w Europie został wypisany dla Państwa: Certyfikat 3 dni darmowego zakwaterowania w hotelu".

Sprawdziliśmy. Aby odebrać certyfikat trzeba po wypełnieniu ankiety wysłać SMS za 37,28 zł. To nie koniec niespodzianek. Warunkiem przyznania darmowych noclegów jest korzystanie z płatnego wyżywienia - nawet 200 zł dziennie od osoby. Za tydzień "darmowego" pobytu w trzygwiazdkowym hotelu w Hiszpanii w październiku trzeba zapłacić za wyżywienie 924 zł . Tymczasem podobne oferty w biurach podróży za pobyt i wyżywienie zaczynają się od niespełna 800 zł.

Kolorystyka i grafika tak e-maila, jak i strony internetowej EPRTI kojarzy się z Unią. Podobnie sama nazwa Programu. Tymczasem drobnym druczkiem na dole rozsyłanego do klientów e-maila znajdujemy informację, że EPTI nie ma nic wspólnego z unijnymi instytucjami.

Próbowaliśmy się skontaktować z Composys Group we Wrocławiu. Jest to przedstawiciel spółki TLG Travel Group LLC, która jest organizatorem EPRTI. Pod podanym na stronie internetowej numerem odzywa się automat i mówi, że "nie jest prowadzona bezpośrednia informacja telefoniczna". Prosi o pozostawienie informacji i... nie oddzwania.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) w połowie października rozpatrywał sprawę pięciu brytyjskich przedsiębiorstw z branży reklamy wysyłkowej. Brytyjski Office of Fair Trading (odpowiednik naszego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów) nakazał tym firmom, aby przestały wysyłać do konsumentów indywidualnie adresowane kupony, listy, a także umieszczać w gazetach wkładki reklamowe informujące o wygranych.

Informację o nagrodach można było uzyskać przez telefon (numer o podwyższonej płatności). Niektóre reklamy proponowały rejs po Morzu Śródziemnym. Aby taką nagrodę uzyskać, konsumenci musieli jednak słono zapłacić za ubezpieczenie, wyżywienie, napoje, opłaty portowe. W sumie niemal 400 funtów za osobę!

ETS orzekł, że tego typu agresywne praktyki handlowe są zakazane. Unijne prawo, chroniąc interesy konsumentów w Unii, zakazuje stwarzania fałszywego wrażenia, że konsument wygrał lub wygra, podczas gdy w rzeczywistości musi ponieść określone koszty. Niestety, u nas podobnych przykładów nie brakuje, choć swoiste apogeum przeżywaliśmy kilka lat temu. To głównie informacje o wysokich wygranych, nagrodach rzeczowych. Większość albo bez pokrycia, albo bardzo kosztownych. UOKiK nałożył z tego powodu kary na kilku przedsiębiorców.
I tak na przykład zakwestionowano aż dziesięć praktyk stosowanych przez Reader's Digest. Żądanie zapłaty za niezamówione przez konsumentów produkty, nieinformowanie wprost o zamiarze zawarcia umowy, sugerowanie wygranej - to przykłady kilku z dziesięciu praktyk Reader's Digest Przegląd, które zakwestionowała prezes UOKiK. Na przedsiębiorcę nałożono karę - ponad 4,3 mln zł.

W toku postępowania Urząd ustalił także, że Reader's Digest Przegląd żąda zapłaty za dostarczone produkty, których konsumenci nie zamawiali, grożąc jednocześnie windykacją należności.

Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK, podkreśla: - Zgodnie z prawem, żaden przedsiębiorca nie może żądać zapłaty za produkt, którego konsument nie zamawiał. Takie działanie jest agresywną praktyką rynkową.

Urząd prowadził lub prowadzi też wiele postępowań w sprawie konkursów SMS-owych. Wątpliwości wzbudziło sugerowanie pewności wygranej i nieprzyznanie wygranej. Do tego niejasne informacje o cenie wiadomości i wprowadzające w błąd hasła reklamowe.

Stwierdzono, że konsumentów wprowadzają w błąd organizatorzy konkursu "Pusty SMS" firma Internetq Poland ( niemal pół mln zł kary) oraz właściciele strony internetowej data-smierci.pl (firma Pronatan, która dostała ponad 16 tys. zł kary).

UOKiK sprawdza

Ernest Makowski z departamentu współpracy z zagranicą i komunikacji społecznej UOKiK:
W ostatnim czasie nie odnotowaliśmy zgłoszeń dotyczących wysyłania do konsumentów pism informujących wprost o wygranej. Wiadomości o tego rodzaju praktykach wpływały do Urzędu kilka lat temu. Działania w tej sprawie podjęła policja. Nie odnotowaliśmy skarg na Europejski Program Rozwoju Turystyki Indywidualnej, natomiast prowadzimy postępowanie wyjaśniające dotyczące spółki Composys Group we Wrocławiu. Przedsiębiorca ten jest jedynym przedstawicielem w Europie amerykańskiej spółki TLG Travel Group LLC, która jest organizatorem EPRTI.

W ramach postępowania analizowane są zasady dystrybucji voucherów na bezpłatne zakwaterowanie, rozpowszechniane za pośrednictwem szeregu witryn internetowych, m.in. omnigeo.pl, epprit.eu. Postępowanie wyjaśniające wszczyna się z urzędu, jeżeli okoliczności wskazują na możliwość naruszenia przepisów ustawy antymonopolowej. Prowadzi się je "w sprawie". Nie jest skierowane przeciwko konkretnym przedsiębiorcom, ma na celu zbadanie mechanizmów działających na określonym rynku.

Spotkałeś się z innymi przypadkami naciągania przez firmy? Napisz


*Dworzec w Katowicach zdemolowany przez pseudokibiców ZDJĘCIA i WIDEO
*Dyktando 2012. Poznaj pełny tekst [ZDJĘCIA ZWYCIĘZCÓW]
*Wypadek w Kozach. 20-latka zażyła amfetaminę i zabiła na przejściu dla pieszych dwóch chłopców ZDJĘCIA I WIDEO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera