Mamy już pierwsze reakcje. Właśnie 15 posłów Platformy Obywatelskiej ze Śląska podpisało się pod interpelacją, w której przekonują ministra transportu Sławomira Nowaka, by budowa A1 ruszyła u nas, bo to wyjście po prostu rozsądne. Doszło już nawet do pierwszej rozmowy w Nowakiem, w której, jak mówi posłanka Halina Rozpondek, minister potwierdził, że takie rozwiązanie jest najbardziej logiczne.
CZYTAJ KONIECZNIE:
Szymonik: Śląsk, Warszawa, wspólna sprawa KOMENTARZ
Akcję pod hasłem "A1 zacznijmy od Śląska" zainaugurowaliśmy 18 października. Wtedy przedstawiliśmy argumenty przemawiające za takim właśnie scenariuszem. Nasze zdanie podzielili już parlamentarzyści opozycji - Witold Klepacz z Ruchu Palikota oraz Wojciech Szarama z Prawa i Sprawiedliwości. Też skierowali do resortu stosowne interpelacje. Teraz mamy zbiorowe wystąpienie PO. - Podpisów byłoby więcej, bo w całym klubie ta idea ma zwolenników, ale chciałam jak najszybciej złożyć dokument - mówi Rozpondek.
Jak politycy argumentują budowę A1? Powołując się na suche fakty: ogromne korki i fatalny stan DK1 ("gierkówce"). Jak czytamy w interpelacji PO średnie dobowe natężenie ruchu dla DK1 na odcinku przebiegającym przez Częstochowę to ponad 30 tysięcy pojazdów. Posłowie podkreślają bardzo zły stan techniczny odcinka drogi krajowej nr 1, który przyjmując tak duże obciążenie ruchu, wymaga ciągłych remontów i stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa.
- W tym regionie Polski jest to jedyne połączenie komunikacyjne dla Śląska, jak również całej południowej Polski z północą kraju. Sprawność komunikacyjna połączenia na osi północ-południe jest więc sprawą strategiczną nie tylko dla mieszkańców województwa śląskiego, ale także dla całego kraju, m.in. w połączeniu drogowym z Czechami - wyjaśnia posłanka Rozpondek.
Dzięki akcji "Dziennika Zachodniego" budujemy w regionie ponadpartyjne lobby, pierwszy raz od wielu lat, bo po raz pierwszy parlamentarzyści mogą bez partyjnej dyscypliny zaangażować się w projekt ważny dla całego kraju, a nie tylko dla województwa śląskiego. Nie będą więc posądzani o regionalny egoizm!
Dla nikogo, kto myśli rozsądnie, nie ulega wątpliwości, że w pierwszej kolejności konieczna jest budowa zachodniej obwodnicy Częstochowy oraz 57-kilometrowego odcinka A1 od węzła Częstochowa-Rząsawa do Pyrzowic, gdzie znajduje się port lotniczy.
Posłowie proponują, by w drugiej kolejności, tj. w II etapie realizacji inwestycji, zbudować odcinek autostrady Tuszyn - Częstochowa, bo będzie on prowadził po śladzie DK1 i ruch samochodowy, do czasu wybudowania odcinka Częstochowa - Rząsawa - Pyrzowice, może się na nim odbywać. Czekamy na kolejnych posłów, by złożyli interpelacje do ministra i gnębili go na każdym posiedzeniu Sejmu zapytaniami. Dokończenie A1 zapowiedział podczas tzw. drugiego exposé premier Donald Tusk. Liczymy, że nie złamie obietnicy.
Jak informował na konferencji prasowej minister Nowak, wszystkie przetargi mają być ukończone w 2013 roku, zaś autostradą pojedziemy w 2016 roku. Najpierw jednak przedsmak motoryzacyjnego szczęścia poznamy latem, gdy otwarty zostanie most w Mszanie.
*Dworzec w Katowicach zdemolowany przez pseudokibiców ZDJĘCIA i WIDEO
*Dyktando 2012. Poznaj pełny tekst [ZDJĘCIA ZWYCIĘZCÓW]
*Wypadek w Kozach. 20-latka zażyła amfetaminę i zabiła na przejściu dla pieszych dwóch chłopców ZDJĘCIA I WIDEO
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?