Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pasażerowie o Kolejach Śląskich: komfort i punktualność [SONDAŻ DZ]

Michał Wroński
Pasażerowie Kolei Śląskich doceniają przede wszystkim komfort i punktualność. Czy boją się monopolu na torach w woj. śląskim? ZOBACZ RAPORT DZ. Oto wyniki sondażu przeprowadzonego przez Grupę Gumułka - Euroedukacja.

Niewiele ponad miesiąc dzieli nas już od dnia, gdy Koleje Śląskie przejmą obsługę wszystkich regionalnych linii kolejowych w naszym województwie. To będzie duże wyzwanie dla marszałkowskiej spółki, która zadebiutowała na rynku przewozów zaledwie 13 miesięcy temu i zgodnie z pierwotnym planem bynajmniej nie miała podejmować się tak szybko obowiązków wiodącego przewoźnika w regionie. Postanowiliśmy zatem sprawdzić, czy pasażerowie czekają na tą zmianę z nadzieją, czy może raczej się jej boją.

Odpowiedź na te pytania przynosi sondaż, jaki na zlecenie Dziennika Zachodniego przeprowadziła Grupa Gumułka - Euroedukacja.

Wynika z niego, że mieszkańcy regionu dość dobrze oceniają dotychczasową działalność Kolei Śląskich, aczkolwiek niemała grupa respondentów zwróciła uwagę na problemy z punktualnością pociągów tego przewoźnika. Mimo tych zastrzeżeń spółka może liczyć na spory kredyt zaufania - niemal połowa pytanych jest przekonana, że przejęcie przez KŚ wszystkich linii w woj. śląskim poprawi komfort podróżowania i tylko co czwarty boi się, że spółka będzie wykorzystywać swą pozycję monopolisty drenując portfele pasażerów i nie przejmując się jakością usługi.

Wyniki sondażu, acz niezłe, nie są jednak rewelacyjne. Wśród ankietowanych respondentów spory jest bowiem odsetek tych, którzy nie mają wyrobionego zdania na temat dotychczasowych dokonań KŚ oraz konsekwencji zdominowania przez nie rynku przewozów w regionie. Ich Koleje Śląskie będą dopiero musiały do siebie przekonać.

Komentują:

Czas na renesans

Adam Warzecha, rzecznik Kolei Śląskich:
To duży kredyt zaufania, ale też dobra ocena tego, co udało się nam zrobić przez ostatni rok. Jako młody przewoźnik tuż przed drugim debiutem potrzebujemy wsparcia i zaufania ze strony pasażerów. To, co zaskakuje, ale i stanowi dobry prognostyk na przyszłość to fakt, że wysokie oceny zebraliśmy wśród młodych ludzi. To może zwiastować renesans komunikacji kolejowej w regionie.

Więcej pociągów!

Prof. Marek Sitarz, katedra transportu szynowego Politechniki Śląskiej:
O tym, jak pasażerowie oceniają komunikację decyduje przede wszystkim jej niezawodność. Dopiero na kolejnych miejscach jest częstotliwość kursowania, jakość i cena usługi. Jeśliby jednak w warunkach aglomeracji pociągi KŚ jeździły co 15 minut, to wówczas nawet ich ewentualne awarie przestałyby mieć wpływ na ocenę.

Duża niepewność

Piotr Dusza, członek zarządu Grupa Gumułka-Euroedukacja:
Zwraca uwagę duża niepewność ankietowanych. To sygnał dla Kolei Śląskich, że potrzebna jest akcja informacyjna skierowana do pasażerów, dzięki której ta niepewność i wynikające z niej obawy zostałyby rozwiane. Fakt, że zdecydowana większość osób korzystających z usług KŚ docenia komfort jazdy i punktualność to w dużej mierze efekt zestawienia jakości usług KŚ z Przewozami Regionalnymi.

JAKA JEST TWOJA OCENA DZIAŁALNOŚCI KOLEI ŚLĄSKICH? NAPISZ KOMENTARZ


*Dworzec w Katowicach zdemolowany przez pseudokibiców ZDJĘCIA i WIDEO
*Dyktando 2012. Poznaj pełny tekst [ZDJĘCIA ZWYCIĘZCÓW]
*Wypadek w Kozach. 20-latka zażyła amfetaminę i zabiła na przejściu dla pieszych dwóch chłopców ZDJĘCIA I WIDEO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera