Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co czeka koleje w woj. śląskim? [ZADAJ PYTANIE MARSZAŁKOWI]

Michał Wroński
Nowoczesne dworce, jak ten otwarty niedawno w Katowicach, nie wystarczą, by pociągi jeździły szybko i zgodnie z rozkładem jazdy
Nowoczesne dworce, jak ten otwarty niedawno w Katowicach, nie wystarczą, by pociągi jeździły szybko i zgodnie z rozkładem jazdy Mikołaj Suchan
Jak powinna wyglądać komunikacja kolejowa w regionie? W środę wielka debata "Przyszłość kolei w woj. śląskim. Koleje Śląskie na starcie", która odbędzie się w redakcji "Dziennika Zachodniego". Już teraz zadaj publicznie pytanie w komentarzu, a my przekażemy je uczestnikom debaty.

Za 10 dni poznamy nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich. Dopiero za 10 dni, chciałoby się dodać, gdyż jeszcze latem przedstawiciele spółki obiecywali, że swoją ofertę przedstawią pasażerom w październiku. Podczas wczorajszego spotkania z dziennikarzami tłumaczyli, że za to opóźnienie odpowiada zarządca torów - PKP PLK - który kilka dni temu nagle poinformował o konieczności wydłużenia czasów jazdy na 11 liniach w Śląskiem. Taka "niespodzianka" wymusiła wprowadzenie poprawek do przeszło 450 połączeń. Mimo tego władze spółki nie tracą optymizmu.

- Pociągów od 9 grudnia będzie więcej i będą one jeździć szybciej - zapewnia prezes Kolei Śląskich Marek Worach (skrócić ma się m.in. czas przejazdu z Bielska-Białej do Częstochowy oraz z Rybnika do Katowic, przybędzie też połączeń na linii Gliwice - Częstochowa oraz z aglomeracji do Bielska-Białej i Zwardonia). Jako że od 9 grudnia KŚ będą monopolistą na rynku przewozów regionalnych w Śląskiem, więc podróżnym nie pozostaje nic innego jak tylko trzymać kciuki za sukces tego przewoźnika. Do konkurencji przesiąść nie będzie się można, gdyż takowej nie będzie.

Czy tak już będzie zawsze i czy tak właśnie powinno wyglądać funkcjonowanie komunikacji kolejowej w regionie? Okazją do przedstawienia argumentów na "tak" i "nie" będzie debata "Przyszłość kolei w Śląskiem. Koleje Śląskie na starcie", która jutro odbędzie się w redakcji "Dziennika Zachodniego". Udział w niej weźmie marszałek województwa Adam Matusiewicz, a także przedstawiciele pasażerów i kolejowych związków zawodowych: Łukasz Wała ze Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska i Mariusz Samek, przewodniczący Solidarności w śląskim zakładzie Przewozów Regionalnych.

Liczymy, że w trakcie debaty marszałek wyjaśni pasażerom i kolejarzom, czego mogą spodziewać się po przejęciu całości przewozów regionalnych przez Koleje Śląskie. Czy spółka będzie miała dość pociągów i pracowników, by podołać wyznaczonemu jej zadaniu. Jak od 9 grudnia wyglądać będzie komunikacja kolejowa z ościennymi regionami? Jaka część zwalnianych pracowników śląskich Przewozów Regionalnych znalazła (znajdzie) pracę u marszałkowskiego przewoźnika?
Nie chcemy jednak koncentrować się tylko na najbliższej przyszłości. Rozwój transportu publicznego wymaga, aby z planowaniem w tej branży wybiegać przynajmniej kilka lat do przodu. Tym bardziej że już dziś można wyliczyć całą listę zagadnień, z którymi będzie musiał się zmierzyć zarówno samorząd województwa, jak i działający na jego zlecenie przewoźnik. My pokusiliśmy się o wskazanie (zaledwie) 3 takich wyzwań.

1 Fundamentalną kwestią jest ustalenie, jaka ma być rola kolei w transporcie publicznym na terenie naszego województwa. Eksperci zgodnie twierdzą, że kolej powinna być "kręgosłupem", od którego odchodzić mają lokalne linie obsługiwane przez inne rodzaje transportu. Całość ma być ze sobą oczywiście zintegrowana, tak aby pasażer przechodził "od drzwi do drzwi". Tymczasem dziś oferta kolei często ma się nijak do oferty innych przewoźników - podczas gdy w niektórych miejscach pociągi dublują się z autobusami, gdzie indziej rozpościera się komunikacyjna "czarna dziura". Do tego dochodzi brak powiązania ze sobą rozkładów jazdy różnych rodzajów transportu.

2 Na ile realna jest możliwość przejęcia przez samorząd województwa zadań w zakresie pieczy nad infrastrukturą kolejową. W przeszłości sugestie PKP PLK, by przekazać województwom część linii kolejowych nie spotykały się z entuzjazmem samorządowców. Jak jednak - przy zachowaniu obecnego status quo - rozwijać ofertę przewozową, skoro stopień dewastacji torowisk i innej infrastruktury w praktyce to uniemożliwia?

3 Na sprawnej komunikacji w obrębie województwa oczekiwania pasażerów się nie kończą. Liczący ponad 4,5 mln ludzi region nie może być "samotną wyspą". Nie do przyjęcia jest groźba braku bezpośrednich połączeń kolejowych do sąsiednich województw, podobnie jak brak połączeń transgranicznych (np. do czeskiego Bohumina czy słowackiej Żyliny), które w przeszłości często były prawdziwym "oknem na świat".

JAKIE PYTANIE POWINNIŚMY ZADAĆ MARSZAŁKOWIE W TRAKCIE DEBATY O KOLEI? NAPISZ W KOMENTARZU, A MY JE ZADAMY W JEJ TRAKCIE


*Wyszedł ze szpitala i zmarł. Zwłoki znaleziono po roku 35 m od szpitala
*Euforia na koncercie Kultu w Spodku [ZDJĘCIA i WIDEO]
*Zmiana opon na zimowe obowiązkowa. ZOBACZ GDZIE i DLACZEGO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera