Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Turbina przyszłości

Wanda Then
Władysław Jakubiec i Marcin Starczak przy maszynie, na której dokonywali pomiarów
Władysław Jakubiec i Marcin Starczak przy maszynie, na której dokonywali pomiarów fot. Wanda then
Zespół łopatek dyszowych turbiny niskiego ciśnienia wymyślony w Bielsku-Białej otrzymał nagrodę specjalną w konkursie Polski Produkt Przyszłości. Nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie to, że jest to część silnika odrzutowego najnowszego modelu samolotu Boeing.

Konkurs organizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Produkt nagrodzony w kategorii wyrób przyszłości stworzył 10-osobowy zespół technologów firmy Avio Polska i Akademii Techniczno-Humanistycznej.

Specjaliści z Avio Polska przed rokiem otrzymali wyłączność na projekt, model testowy, prototyp i produkcję części stałej turbiny niskiego ciśnienia do silnika General Electric Next-generation -2B, który będzie montowany w najnowszym modelu Boeinga 747-8, najnowszej wersji słynnego jumbo jeta. Część stała turbiny jest jego istotnym elementem, odpowiada bowiem za napęd sprężarki, ma więc wpływ na żywotność silnika oraz bezpieczeństwa. Dzięki łopatkom turbiny z Bielska silnik zużywał będzie około 15 procent mniej paliwa, będzie cichszy i mniej szkodliwy dla środowiska.

- To głośny i prestiżowy projekt. Dla nas współpraca z firmą lotniczą to duże wydarzenie, bo tak wysokich technologii nie spotyka się w innych branżach - mówi członek zespołu, dr hab. Władysław Jakubiec, kierownik zakładu metrologii i zarządzania jakością ATH.

- Było to wielkie wyzwanie, choć mamy już spore doświadczenie. W tym przypadku obowiązywały precyzyjne terminy. Silnik wykonywany jest przez wiele firm i żadne ogniwo łańcucha nie może zawieść.

Kolejna trudność polegała na tym, że nigdy fizycznie nie mieliśmy w naszym laboratorium łopatek. Oprogramowanie pomiarowe, za które odpowiadaliśmy, musiało być gotowe w momencie, gdy powstał pierwszy ich egzemplarz , żeby od razu można było go testować. Dlatego musieliśmy pracować na modelach wirtualnych. Wszystko trwało kilka miesięcy - zdradza szczegóły przygotowania projektu dr inż. Marcin Starczak, adiunkt w zakładzie metrologii i zarządzania jakością.

Obaj naukowcy zapewniają, że będą dumni, gdy zobaczą nowy model Boeinga i będą mieli świadomość że jego znaczący element jest również ich dziełem.

Współpraca ATH z Avio rozpoczęła się w 2004 roku i zainicjował ją absolwent bielskiej uczelni. Jest możliwa dzięki współrzędnościowej maszynie pomiarowej, którą ATH kupiła kilkanaście lat temu z funduszy europejskich. Wtedy była trzecią, jaką dysponowały uczelnie.

Same korzyści

Interes ma być jednak opłacalny, bo sprzedaż w najbliższych latach ma przynieść Polakom ponad 100 mln euro przychodu. Silniki mają być wprowadzone do produkcji w 2009 roku.

Avio Polska ma kontrakt na 500 milionów złotych, który będzie realizowany przez 10 lat. Potem zatrudnienie zapewni bielskiej firmie kolejny kontrakt, a na pewno produkcja części zamiennych. W bielskim Avio pracuje 200 osób. Zatrudnienie wzrosnąć ma o 50 osób.

W tworzeniu nowej generacji silników lotniczych GEnX bielski oddział Avio bierze udział wraz z General Electric i Ishikawajima-Harima Heavy Industries - IHI.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Turbina przyszłości - Dziennik Zachodni