Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stare pociągi zostaną sprzedane. Będą nowe [DEBATA KOLEJOWA]

Michał Wroński
Koleje Śląskie w liczbach
Koleje Śląskie w liczbach Marek Michalski
Podczas debaty "Przyszłość kolei w Śląskiem. Koleje Śląskie na starcie", która odbyła się w redakcji "Dziennika Zachodniego", marszałek Adam Matusiewicz zapowiedział, że używane pociągi, które obecnie "zbierają" u różnych dostawców Koleje Śląskie, nie będą zbyt długo jeździć pod szyldem tego przewoźnika.

Kiedy szefem ministerstwa transportu został Sławomir Nowak, jedną z pierwszych jego decyzji było odłożenie na bliżej nieokreśloną przyszłość prac nad koleją dużych prędkości. O ile w Poznaniu i Wrocławiu, które sławetny "igrek" (nazwa wzięła się od kształtu KDP) miał połączyć z Warszawą, podniósł się krzyk oburzenia, to u nas decyzja ta przeszła bez większego echa.
Teraz okazuje się, że być może jeszcze na tym skorzystamy.

Wiele wskazuje bowiem na to, że w przyszłym roku decydujące o rozdziale unijnych dotacji resorty transportu i rozwoju regionalnego zmienią swoje priorytety - zamiast dotować długie modernizacje linii kolejowych (których w wielu przypadkach nie sposób zakończyć przed rokiem 2015, a wtedy upływa termin na rozliczenie unijnych dotacji), przekierują te pieniądze na zadania, które można przeprowadzić stosunkowo szybko.

Taką szybką inwestycją są zakupy nowych pociągów. I na taki właśnie scenariusz liczy marszałek województwa śląskiego Adam Matusiewicz. Podczas wczorajszej debaty "Przyszłość kolei w Śląskiem. Koleje Śląskie na starcie", która odbyła się w redakcji "Dziennika Zachodniego", marszałek zapowiedział, że używane pociągi, które obecnie "zbierają" u różnych dostawców Koleje Śląskie, nie będą zbyt długo jeździć pod szyldem tego przewoźnika.

- Będziemy je sukcesywnie sprzedawać, a na ich miejsce kupować nowe. Tylko że wchodząc w program ministerstwa, na nowy, wart np. 20 milionów złotych pociąg, będziemy wydawać jakieś 4 miliony złotych, czyli tyle, ile mniej więcej dziś wydajemy na stary. Resztę ma uzupełnić unijna dotacja - zdradził swój plan Matusiewicz.

Jak dodał, pieniądze z tego samego źródła mają umożliwić też gruntowny remont linii z Wodzisławia do Chałupek.

- A kiedy to nastąpi, to wtedy pociągi na pewno na nią wrócą - zapowiedział w trakcie debaty Adam Matusiewicz.


*Wyszedł ze szpitala i zmarł. Zwłoki znaleziono po roku 35 m od szpitala
*Euforia na koncercie Kultu w Spodku [ZDJĘCIA i WIDEO]
*Zmiana opon na zimowe obowiązkowa. ZOBACZ GDZIE i DLACZEGO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!