Ważne
    Znika linia Oświęcim - Kraków. Dworce też

    Znika linia Oświęcim - Kraków. Dworce też

    Bogusław Kwiecień

    Gazeta Krakowska

    Aktualizacja:

    Gazeta Krakowska

    Szynobusy obsługujące linię Oświęcim - Kraków Płaszów będą kursować do 8 grudnia. W związku z bardzo niską frekwencją - a co za tym idzie rentownością linii - Urząd Marszałkowski w Krakowie postanowił ją zawiesić. Według jego wyliczeń, tylko 10 procent kosztów utrzymania linii pokrywane było z biletów. Przeciwko tej decyzji protestowali mieszkańcy kilku gmin położonych wzdłuż trasy. Pod protestem podpisało się ok. tysiąca osób.
    Dawne budynki dworcowe na małych stacjach przy likwidowanej trasie kolejowej Oświęcim - Kraków Płaszów mają zniknąć. PKP zapowiada, że jeśli samorządy nie przejmą budynków, te zostaną wyburzone. Mieszkańcy okolicy nie mają wątpliwości, że to oznacza koniec linii.

    W najgorszym stanie jest budynek we Włosienicy (gm. Oświęcim), gdzie stara poczekalnia była ostatnio systematycznie dewastowana przez wandali i kloszardów.
    Od lat gmina Oświęcim, na której terenie leży stacja, stara się o jej wyburzenie. Kolej obiecała im rozbiórkę, ale na razie na tym się skończyło. W Oddziale Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Krakowie zapowiedzieli, że zrobią to na początku tego roku, ale minęło prawie jedenaście miesięcy, a stara poczekalnia jak stoi, tak stała. Mieszkańcy Włosienicy mówią, że po zmierzchu strach tamtędy przechodzić. Właścicielka domu, który z poczekalnią bezpośrednio sąsiaduje, skarży się, że kiedyś wandale rzucając kamieniami, wybili jej okno.

    Dotychczasowe próby zabezpieczenia obiektu nic nie dały. Niedawno wójt gminy Oświęcim Małgorzata Grzywa usłyszała natomiast kolejną obietnicę rozbiórki. Ma nastąpić do końca tego roku. - Musimy jeszcze przeprowadzić przetarg na wyłonienie wykonawcy prac. Do świąt po tym obiekcie nie będzie śladu - zapewnia Grzegorz Dziadzio, zastępca dyrektora ds. technicznych z OGN PKP.
    Anna Duczakowska, mieszkanka sąsiednich Stawów Monowskich, przypomina, że budynek stacyjny wybudowali mieszkańcy w latach 60. w tzw. czynie społecznym. - Pociągami na tej trasie jeździło wtedy wielu miejscowych, w jedną stronę do Zakładów Chemicznych w Oświęcimiu i w drugą do Krakowa - przypomina kobieta. Ostatnio pasażerów było na pewno mniej, ale mimo wszystko miejscowi nie mogą pogodzić się z zawieszeniem tej linii. Teraz nie będą mieli innego niż busy dojazdu do Krakowa i Oświęcimia.

    Nawet jeśli linia Oświęcim - Kraków Płaszów zostanie ponownie uruchomiona (teoretycznie jest to możliwe, bo jest ona jedynie zawieszona), nie uratuje to innych budynków na kolejnych małych stacjach w Przeciszowie czy Zatorze. Podobnie jak we Włosienicy, od dawna są nieczynne. Już kilka lat temu zostały zabezpieczone, a wejścia do poczekalni i kas biletowych zostały zabite deskami. Bilety można było tylko kupić u konduktora.

    W OGN PKP dowiedzieliśmy się, że istnieje "długofalowy plan wyburzeń", ale urzędnicy nie chcą zdradzić terminów. Najpierw próbują zainteresować lokalne samorządy ofertą przejęcia budynków. Te jednak się nie kwapią. Podstawowy powód to ich stan.
    - Żeby można je było użytkować, trzeba znaleźć duże pieniądze na ich remont - zaznacza wójt Przeciszowa Bogdan Cuber. - Osobna sprawa, że z PKP trudno prowadzi się jakiekolwiek interesy. Od kilku lat gmina Przeciszów stara się o przejęcie kilku działek, przez które przebiega m.in. gminna droga. Jak na razie bezskutecznie.

    Na przejęcie dworca nie zdecydują się raczej także władze Zatora. Stawiają na połączenia z Krakowem i Oświęcimiem busami i autobusami PKS . - Jakiś czas temu jeździłem pociągiem na uczelnię do Krakowa, ale zrezygnowałem. Raz, że ostatnio zostało tylko kilka kursów, i to o dziwnych porach, a po drugie busem jest wygodniej, bo przystanek mam blisko domu - mówi Mariusz Klimczyk z Zatora. Nie wierzy, że pociągi kiedyś wrócą na tę linię.

    Kraków: przetestujmy razem nową siatkę połączeń. Pierwsze zgłoszenia! [AKCJA]



    Możesz wiedzieć więcej! Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!



    Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

    "Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pk

      Kris (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 66 / 73

      też się zgodzę z przedmówcą ... jak może pociąg w tych czasach jechać 30 km/h to już nawet bus szybciej dojezdza do krakowa a przeciez mija tyle świateł i korków.. gdyby szybciej jeżdzily to kazdy...rozwiń całość

      też się zgodzę z przedmówcą ... jak może pociąg w tych czasach jechać 30 km/h to już nawet bus szybciej dojezdza do krakowa a przeciez mija tyle świateł i korków.. gdyby szybciej jeżdzily to kazdy bez wahania wsiadalby do pociągu bo jest tańszy i wygodniejszy... jadąc pociągiem nie mogłem uwierzyć jak może tak wolno jechać.. głupie 40 km z zatora jechał przeszło 1,5 H masakrazwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie dla działań marszałka

      NIe dla Marszałka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 76 / 83

      A może by pan marszałek zamiast ot tak zamknąć linie zrobił badania dlaczego ludzie nie jeżdżą...Nie łaska ruszyć głową?Nie musi marszałek ruszać -ja mu powiem:1.Fatalna szlakowa czyli 30 km/h do...rozwiń całość

      A może by pan marszałek zamiast ot tak zamknąć linie zrobił badania dlaczego ludzie nie jeżdżą...Nie łaska ruszyć głową?Nie musi marszałek ruszać -ja mu powiem:1.Fatalna szlakowa czyli 30 km/h do Skawiny z Oświęcimia( małopolska jest województwem z jedną najmniejszych ilości zmodernizowanych tras)2.Zazwyczaj stary i niewygodny tabor ( 40 letnie en-57)Póki marszałek będzie karmił przerośnięte koszty w PR i nie będzie walczył o więcej remontów szlaków to tak będzie....Na szczęście wybory juz niedługo... zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama