Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bieruń: Będzie droga, będzie więcej miejsc pracy

DM
Chociaż w powiecie bieruńsko-lędzinskim bezrobocie wynosi ono zaledwie 5,5% - dane PUP w Tychach - i jest ono o połowę niższe niż w całym woj. śląskim, to brakuje nowych miejsc pracy. Sytuacja może się zmienić, jeśli powstanie odcinek drogi S1 - twierdzą mieszkańcy i lokalni przedsiębiorcy. Ponad 130 km trasa biegnąca od Pyrzowic przez 4 gminy powiatu bieruńsko-lędzińskiego, aż do granicy czeskiej jest szansą dla powiatu na przyciągnięcie inwestorów i stworzenie nowych etatów. Właśnie pojawiła się nadzieja na realizację wielomiliardowej inwestycji. Droga S-1 znalazła się wśród priorytetów "Strategii dla Rozwoju Polski Południowej", która do końca listopada konsultowana jest w Urzędzie Marszałkowskim.

Daleka droga do nowych inwestycji?

Będzie droga, będą nowe miejsca pracy, a to przyciągnie za sobą nowych mieszkańców - twierdzą przedsiębiorcy z powiatu bieruńsko-lędzińskiego. Brak odcinka trasy S1 jest ich zdaniem główną przyczyną, dla której w takich miastach jak Bieruń, Lędziny czy Imielin nie powstają nowe etaty. Od lat w regionie głównymi pracodawcami są dwie kopalnie. Co więcej, od kilku miesięcy zaczyna ubywać ofert pracy. Według danych PUP w Tychach, w styczniu 2012 zgłoszono do urzędu 692 wolne etaty, w sierpniu już 529. Brak trasy S1 okazał się być jednym z głównych problemów powiatu, jaki zgłaszano w podczas specjalnych konsultacji przygotowujących Strategię Zarządzania Zmianą Gospodarczą w powiecie. Od ponad pół roku w pracach nad dokumentem udział biorą aż 23 podmioty, w tym przedstawiciele 5 gmin, lokalni przedsiębiorcy, urząd pracy i organizacje pozarządowe. Wszystko w ramach projektu "Razem znaczy lepiej".

- W powiecie bieruńsko-lędzińskim nie powstają nowe miejsca pracy, bo nie ma nowych liczących się inwestycji tworzących etaty. Co więcej, wiele osób zatrudnionych dziś w największych zakładach powiatu to mieszkańcy powiatów ościennych, a więc płacący podatki poza powiatem. Priorytetem dla rozwoju regionu staje się więc budowa odcinka drogi w kierunku Bielska-Białej. Inwestycja ta ma szanse nie tylko przyciągnąć inwestorów, ale także zachęcić mieszkańców Śląska do zamieszkania w Imielinie, Bieruniu lub Lędzinach - mówi Anna Słomowicz z Instytutu Nauk Społeczno Ekonomicznych, który realizuje w powiecie projekt UE "Razem znaczy lepiej", przygotowujący Strategię Zarządzania Zmianą Gospodarczą.

Dzięki współpracy z Małopolską będzie droga?

O powstaniu odcinka łączącego Mysłowice z Bielskiem, a przecinającego 4 gminy powiatu bieruńsko-lędzińskiego głośno stało się znów pod koniec października. Strategiczny dla powiatu odcinek drogi znalazł się, jako jeden z priorytetów w "Strategii dla Rozwoju Polski Południowej w obszarze województwa małopolskiego i śląskiego". Według dokumentu do 2020 roku taka droga ma powstać. Prace nad strategią właśnie ruszają. Do końca listopada w Wojewódzkim Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach trwają konsultacje w tym zakresie.

- Strategia rozważa obecnie budowę do 2020 roku drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku - Białej w wariancie przebiegu przez powiat oświęcimski. Wariant ten zakłada przebieg trasy m.in. przez Lędziny, Imielin, Bieruń i Bojszowy. W takim kształcie istnieje możliwość zlokalizowania kluczowych dla powiatu bieruńsko-lędzińskiego inwestycji dających nowe miejsca pracy, na skrzyżowaniu szlaku S-1 i A4 - tłumaczy Michał Mercik, ekspert Instytutu Nauk Społecznych i Ekonomicznych w dziedzinie PR oraz budowy strategii.

I dodaje: - Wstępnie można powiedzieć w perspektywie strategicznej, że powiat dzięki takiemu rozwojowi infrastruktury będzie świetnym miejscem do zamieszkania, nawet, jeśli do pracy będzie się dojeżdżało do aglomeracji i dobrym miejscem do inwestowania w związku ze współpracą wynikającą z rozwoju Polski Południowej.

Koszt budowy drogi szacuje się dziś od 3,7 do 3,8 miliarda złotych. Większość pieniędzy na inwestycję ma pochodzić z krajowych programów operacyjnych oraz funduszy europejskich. - Powiat bieruńsko-lędziński z racji swojego położenia znajduje się na "froncie" współpracy pomiędzy województwami śląskim i małopolskim. Ma to o tyle istotne znaczenie, że w przyszłym budżetowaniu unijnym ma być położony nacisk na współpracę dużych regionów. Jest więc szansa, że ważna dla powiatu trasa S1 zostanie zrealizowana, tak jak zakłada to strategia - mówi Mercik.


*Zniewalający wystrój restauracji Kryształowa Magdy Gessler ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO
*Wszystkie barwy Niepodległości w obiektywach reporterów Dziennika Zachodniego ZDJĘCIA
*Euforia na koncercie Kultu w Spodku [ZDJĘCIA i WIDEO]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!