Droga do nowoczesnego systemu polskiej oświaty

    Droga do nowoczesnego systemu polskiej oświaty

    Polska

    Polska

    Train
    Inspiracją dla autora zdjęcia tygodnia była budowa podziemnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna. - Przebudowa dworca kolejowego Łódź Fabryczna jest jednym
    1/2

    Przejdź do
    galerii zdjęć

    ©Fot. Marcin P.

    Truizmem byłoby przekonywanie kogokolwiek o wadze edukacji, o tym, że dzieci są przyszłością Polski i że inwestycja w dobrą jakość nauczania przyniesie owoce. Tymczasem edukacja, jak większość obszarów finansowanych głównie z budżetu państwa, należy do dziedzin równie kluczowych dla rozwoju naszego kraju, co niedoinwestowanych.
    Fundusze Europejskie nie rozwiążą wszystkich problemów finansowych, z jakimi boryka się nasz system szkolnictwa, ale wspierają i uzupełniają środki z budżetu państwa czy z budżetów samorządów. I jest to wsparcie znaczące, bowiem na projekty związane z edukacją na lata 2007-2013 przewidziano prawie 3,4 mld euro. Pieniądze te dostępne są zarówno w puli programów regionalnych, którymi dysponują samorządy, jak i w ogólnokrajowym programie o nazwie Kapitał Ludzki.


    O tym, jak wykorzystujemy te fundusze w naszym regionie, piszemy powyżej. Kwota, którą wszystkie polskie samorządy zaplanowały zainwestować w edukację, to łącznie ponad 710 mln euro. Dużo większe środki dostępne są w programie Kapitał Ludzki - to ponad 2,7 mld euro.

    Programy dofinansowane z Funduszy Europejskich realizuje się po to, aby system oświaty działał sprawniej i aby instytucje oświatowe były nowocześniejsze. Część pieniędzy przeznaczona jest także na programy kształcenia. Nowoczesny program edukacyjny musi być dostosowany do wymogów gospodarki i zmieniającego się rynku pracy. Jednym ze słów kluczy jest efektywność systemu kształcenia, która ma polegać m.in. na dobrym przygotowaniu absolwentów do wejścia na rynek pracy. Z pieniędzy unijnych kształci się także samych nauczycieli, ucząc ich m.in. nowych metod dydaktycznych.

    Wiele projektów ma na celu upowszechnienie dostępu do edukacji przedszkolnej. Dzieci, które nie chodziły do przedszkola, mają dużo gorsze szanse już na samym starcie. Nie tylko nauka przychodzi im ciężej, ale mają też nierzadko trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami i odnajdowaniu się w grupie. Jeżeli chcemy wyrównać szanse edukacyjne, musimy zadbać o dostępność do przedszkoli także poza dużymi miastami.

    Kolejnym ważnym tematem wspieranym z Funduszy Europejskich jest indywidualne podejście do pewnych grup uczniów. Dofinansowywane są programy zarówno dla dzieci i młodzieży wybitnych, jak i dla tych uczniów, którzy mają najwięcej problemów w szkole.

    Część pieniędzy przeznaczona jest również na doradztwo edukacyjno-zawodowe. To ważne, aby młody człowiek miał się do kogo zwrócić, zanim wybierze kierunek studiów czy szkołę ponadgimnazjalną. Często rodzice czy sami nauczyciele nie potrafią dać wskazówek, które pozwolą najlepiej wykorzystać potencjał absolwenta.

    Unia Europejska kładzie też nacisk na kształcenie ustawiczne, czyli kształcenie dorosłych. Stały rozwój, elastyczność i nabywanie nowych umiejętności to także droga do ograniczenia bezrobocia wśród doświadczonych pracowników.

    Projekt realizowany w ramach konkursu dotacji organizowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama