18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Św. Mikołaj przyniósł niepotrzebny prezent? [W TYCH SKLEPACH ODDASZ PREZENT]

Katarzyna Domagała
Prezenty od św. Mikołaja
Prezenty od św. Mikołaja 1234rf
Pamiętaj! Wymiana produktu, który nie ma wad, zależy od woli sprzedawcy. ZOBACZ LISTĘ SKLEPÓW, KTÓRE PRZYJMUJĄ ZWROTY

Dzisiaj Mikołaj, czyli pierwsza grudniowa tura wręczania świątecznych prezentów (druga tura oczywiście przypada w Wigilię). Co dostaliście od puszystego brodacza? Ekspres do kawy, choć nie należycie do smakoszy małej czarnej, kosmetyki, na które jesteście uczuleni? Wiadomo, nie każdy prezent wywoła szczere zadowolenie. W efekcie wraz z dzisiejszym dniem zaczną się nasze wizyty w sklepach z prośbą lub żądaniem wymiany lub zwrotu towaru. Przecież takie prawo ma każdy konsument - w grudniu pamiętamy o nim o wiele bardziej niż zwykle.

- Niestety, klienci zdecydowanie nadużywają tych możliwości - stwierdza Magdalena Wąś, stylistka, pracująca w sieci sklepów odzieżowych Blue Shadow. I jak dodaje, jest tak dlatego, że dziś mamy ogromny wybór towaru.

- To powoduje, że znudzenie sukienką czy butami jest naturalne, tym bardziej że na każdym rogu możemy zobaczyć coś interesującego, przez co zakupiona rzecz nie wydaje nam się już tak atrakcyjna. Ciągle chcemy czegoś nowego, niekoniecznie za każdym razem kupując nową rzecz. Dlatego z prawa do wymiany lub zwrotu korzystamy. Jak się okazuje, nieraz chcemy je nagiąć.

- Co sezon było tak samo. Dobrze ubrana kobieta odwiedzała nasz sklep - opowiada nam ekspedientka w jednym z dużych sklepów obuwniczych w Katowicach. - Zamiast kupić parę butów odpowiednią do nadchodzącej pogody, reklamowała te kupione kilka miesięcy temu. I tak na okrągło. Jako podstawę reklamacji pokazywała zmiany spowodowane normalnym używaniem butów.

- Musimy pamiętać, że sklepy działają na innych zasadach niż wypożyczalnie. Nie możemy oddawać do nich produktów, kiedy tylko nam się znudzą - ostrzega Katarzyna Kielar, rzeczniczka prasowa Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Katowicach. I jak podkreśla, sklepy stacjonarne nie mają obowiązku przyjmowania zwrotu czy wymiany pełnowartościowego towaru. To czy spełnią naszą prośbę zależy wyłącznie od dobrej woli ich właścicieli, którzy sami ustalają reguły.

- Naszym klientom gwarantujemy możliwość wymiany lub zwrotu zakupionych artykułów do trzech miesięcy od daty zakupu - informuje Justyna Trzepacz, rzeczniczka firmy Deich- mann. Jak podkreśla, dotyczy to wyłącznie towaru nieużywanego. Musimy też pokazać paragon. Choć przyznaje, że zdarzają się klienci, którzy starają się wymienić na nowe buty bez wad, które są zużyte.

Co robić, jeśli tydzień po ślubie panna młoda zechce oddać buty, w których stała na ślubnym kobiercu i wymyśli, że coś jest z nimi nie tak? - Tutaj górę powinna wziąć ludzka uczciwość i zdrowy rozsądek - uważa rzeczniczka IH-u. I jak dodaje, nie możemy wymagać od produktu, który używamy codziennie, by przez cały czas upoważniający do reklamacji (2 lata) wyglądał jak nowy.
- Nie sprzedajemy używanych produktów, więc klient nie ma możliwości wymienić urządzenia, z którego wcześniej korzystał - mówi Wioletta Batóg, rzeczniczka Media Markt.

Na koniec kilka przydatnych podpowiedzi: jeśli prezent został kupiony na odległość, np. przez internet, mamy prawo zrezygnować z niego bez podania przyczyny do 10 dni od zawarcia umowy. Produkt uszkodzony możemy reklamować przez 2 lata od zakupu, ale nie później niż 2 miesiące od wykrycia usterki. Współpraca JK

2 lata

to czas, jaki mamy na złożenie reklamacji, jeśli towar okazał się wadliwy

10 dni

mamy na zwrócenie towaru, bez podania przyczyny, kupionego na odległość

3 dni

od chwili otwarcia paczkowanej żywności możemy ją reklamować w sklepie

Zwroty towaru

Ikea: nie ma ograniczeń czasowych zwrotu nieużywanych produktów (trzeba pokazać oryginał dowodu zakupu).
Castorama: produkt w oryginalnym opakowaniu można zwrócić przedstawiając jedynie dowód zakupu w terminie do 30 dni.
H&M: na podstawie paragonu można wymienić towar w ciągu 28 dni od daty zakupu (w przypadku płatności kartą należy posiadać potwierdzenie transakcji oraz kartę, którą dokonano zakupu).
Cropp: z pomocą paragonu zakupiony towar (nie może być używany oraz pozbawiony oryginalnych metek) można zwrócić w terminie 30 dni.


*NiesamowityDreamliner w Pyrzowicach ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO
*Zniewalający wystrój restauracji Kryształowa Magdy Gessler ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO
*HC GKS Katowice od szatni ZOBACZ ZDJĘCIA TYLKO W DZ
*Ślązacyzazdroszczą Katalończykom autonomii: prawda czy fałsz? [CZYTAJ I SKOMENTUJ]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!