Ważne
    Efekt domina po zwolnieniach w Fiacie: Johnson Controls z...

    Efekt domina po zwolnieniach w Fiacie: Johnson Controls z Bierunia zwolni 120 pracowników

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Efekt domina po zwolnieniach w Fiacie: Johnson Controls z Bierunia zwolni 120 pracowników

    ©johnsoncontrols.pl

    Firma Johnson Controls, wytwarzająca w Bieruniu elementy foteli samochodowych, zamierza zwolnić 120 osób. To efekt zapowiadanej redukcji w tyskiej fabryce Fiata, która w początkach przyszłego roku chce zwolnić 1,5 tys. pracowników.
    Efekt domina po zwolnieniach w Fiacie: Johnson Controls z Bierunia zwolni 120 pracowników

    ©johnsoncontrols.pl

    O planach zwolnień grupowych w bieruńskim zakładzie, położonym w bliskim sąsiedztwie tyskiej fabryki Fiata, poinformowali we wtorek związkowcy z Solidarności. Pracodawca dotąd oficjalnie nie potwierdził tej informacji.

    - Pracodawca poinformował nas o zamiarze wypowiedzenia umów o pracę 120 pracownikom. 94 osoby to pracownicy zatrudnieni bezpośrednio przy produkcji foteli samochodowych dla Fiata, pozostali to pracownicy okołoprodukcyjni, czyli m.in. logistyka, kontrola jakości i administracja. Podobnie jak w Fiacie zwolnienia mają rozpocząć się w styczniu i trwać do końca marca - poinformował szef zakładowej "S" Tomasz Sztelak.

    W wyniku zwolnień linia montażowa foteli do samochodów Fiata ma pracować na dwie, zamiast na trzy zmiany. - Jeżeli w Tychach ograniczają produkcję i zwalniają jedną trzecią załogi, to u nas automatycznie dzieje się to samo, ponieważ tam trafia większość naszych wyrobów - wskazał związkowiec.

    Johnson Controls w Bieruniu zatrudnia ponad 500 osób. Drugim obok tyskiego Fiata ważnym odbiorcą firmy jest gliwicka fabryka Opla, gdzie również maleje produkcja samochodów. Od początku grudnia fabryka pracuje w systemie dwuzmianowym. Część pracowników została skierowana do pracy w innych europejskich zakładach koncernu.

    - W naszym zakładzie linia foteli do Opla na razie pracuje normalnie, ale nie wiadomo, co będzie za kilka miesięcy - powiedział Sztelak.

    18 grudnia w Johnson Controls ma dojść do rozmów zarządu ze związkami zawodowymi na temat planowanych redukcji. Związkowcy zapowiadają, że będą walczyć o ograniczenie skali zwolnień oraz m.in. dodatkowe odprawy dla zwalnianych pracowników.

    Związkowcy z tyskiej fabryki Fiata oceniali wcześniej, że na jedno miejsce pracy w tym zakładzie przypadają nawet cztery miejsca pracy u kooperantów. Stąd spodziewane są zwolnienia pracowników także w innych spółkach kooperujących z Fiatem.

    W piątek spółka Fiat Auto Poland poinformowała o zamiarze zwolnienia w pierwszym kwartale przyszłego roku 1,5 tys. osób, czyli trzeciej części załogi. Swoją decyzję spółka tłumaczy spadkiem sprzedaży samochodów na europejskich rynkach, dekoniunkturą i koniecznością reorganizacji. Rozpoczęły się negocjacje warunków zwolnień grupowych ze związkami zawodowymi. Dotychczas nie osiągnięto porozumienia. Związkowcy uważają skalę zwolnień za nieuzasadnioną. Chcą odpraw i programu dobrowolnych odejść.

    Według danych na koniec października, bezrobocie w Tychach wynosiło 6,6 proc., a w sąsiednim powiecie bieruńsko-lędzińskim 5,7 proc. Za pośrednictwem Powiatowego Urzędu Pracy w Tychach dostępne są 94 wolne miejsca pracy, w tym 10 w branży motoryzacyjnej - dla mechaników samochodowych.

    Władze Tychów pracują nad programem osłonowym dla zwalnianych z firm motoryzacyjnych, opartym m.in. o czasową refundację kosztów zatrudnienia zwolnionego pracownika przez nowego pracodawcę. Samorządowcy liczą na środki na ten cel z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Program ma też objąć szkolenia oraz wsparcie na uruchomienie własnego biznesu. PAP




    *Niesamowity Dreamliner w Pyrzowicach ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO
    *Zniewalający wystrój restauracji Kryształowa Magdy Gessler ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO
    *HC GKS Katowice od szatni ZOBACZ ZDJĘCIA TYLKO W DZ
    *Ślązacy zazdroszczą Katalończykom autonomii: prawda czy fałsz? [CZYTAJ I SKOMENTUJ]

    Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      czyżby teraz nastąpiło przebudzenie?

      wrocławiak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 76 / 53

      Podziękujcie swoim śląskim idolom dla których transparenty, autonomia, kręcenie krupnioka były najważniejsze i w ogóle nikt się żadną ekonomią nie interesował, a jak się do czegoś zabrano to...rozwiń całość

      Podziękujcie swoim śląskim idolom dla których transparenty, autonomia, kręcenie krupnioka były najważniejsze i w ogóle nikt się żadną ekonomią nie interesował, a jak się do czegoś zabrano to spier...no i do dziś nie wiemy co się stało na A1 i stadionie. Teraz niestety konsekwencje takiej nonszalancji - jazda w dół bez hamulców. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      n

      n (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 69 / 74

      A1 to inwestycja rządowa. Gorzelik nie projektował tego mostu, tylko zdaje się jakiś profesor z Warszawy.
      Co ma autonomia do stadioniu?n

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama