Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koleje Śląskie: Co może zrobić pasażer kiedy kolej wystawi go do wiatru? [PORADNIK]

Michał Wroński
arc.
Pasażerowie są wściekli na Koleje Śląskie. Marszałkowska spółka w poniedziałek i wtorek odwołała w sumie ok. 120 pociągów. Spóźnionych było jeszcze więcej. Co w takiej sytuacji mogą zrobić wystawieni do wiatru pasażerowie? Podpowiedź można znaleźć w Karcie Praw Pasażera czyli zbiorze przepisów krajowych i międzynarodowych dotyczących praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Całość znaleźć można na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego. My wybraliśmy z niej tylko te paragrafy, które odnoszą się do spóźnień i odwołań pociągów.

Urząd Transportu Kolejowego rozpoczął kontrolę na śląskich torach

§ 8

Odwołanie pociągu, przerwa w ruchu pociągów

1.Przewoźnik kolejowy na żądanie pasażera zobowiązany jest poświadczyć na bilecie odwołanie pociągu lub przerwę w ruchu pociągu. Poświadczenie dokonywane jest przez pracownika punktu informacyjnego na danej stacji kolejowej, konduktora lub inną osobę upoważnioną przez przewoźnika kolejowego do dokonywania takich czynności.

2.Jeżeli przed rozpoczęciem przewozu lub w czasie jego wykonywania zaistnieją okoliczności uniemożliwiające jego wykonanie (np. warunki atmosferyczne uniemożliwiające kursowanie pociągów, strajk) przewoźnik kolejowy jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o tym pasażerów poprzez w szczególności ogłoszenia megafonowe bądź poprzez rozwieszenie tej informacji na plakatach znajdujących się na stacjach kolejowych, oraz zapewnić im bez dodatkowej opłaty przewóz do miejsca przeznaczenia przy użyciu własnych lub obcych środków transportowych (przewóz zastępczy).

3. Przewoźnik kolejowy ani przewoźnik, który wykonuje przewóz zastępczy nie może żądać od pasażera jakiejkolwiek dopłaty do biletu w związku z zorganizowaniem przewozu zastępczego. Jeżeli przewóz zastępczy będzie droższy od przewozu niewykonanego (np. w wyższej klasie bądź w wyniku użycia droższego środka transportowego) pasażer nie jest obowiązany do zwrotu różnicy przewoźnikowi kolejowemu ani przewoźnikowi zastępczemu. W przypadku gdy przewóz zastępczy będzie tańszy od przewozu niewykonanego pasażer otrzymuje od przewoźnika kolejowego zwrot całości różnicy, bez żadnych potrąceń, między należnością za przewóz pierwotny a tańszym przewozem zastępczym.

4.W razie przerwy w ruchu pociągów, pasażerowi przysługuje zwrot należności za cały przerwany przejazd, a ponadto może on bezpłatnie powrócić do miejsca wyjazdu, chyba że przewoźnik kolejowy nie ma możliwości zorganizowania takiego przewozu. Przewoźnik kolejowy nie ma możliwości zorganizowania przewozu do miejsca wyjazdu, gdy nie ma już przewidzianych pociągów powrotnych i brak jest możliwości przejazdu pociągiem innego przewoźnika kolejowego.

5.Pasażerowie, którzy posiadają abonament lub kolejowy bilet okresowy i którzy napotykają na odwołanie połączenia w okresie jego ważności, mogą dochodzić odpowiedniego odszkodowania proporcjonalnie do okresu, w którym nie mogli korzystać z usług przewoźnika kolejowego.

6. W przypadku odwołania pociągu pasażer ma prawo żądać odszkodowania od przewoźnika kolejowego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późń. zm.). Wtenczas pasażer określa wysokość szkody jaka powstała u niego w związku z odwołaniem pociągu.
Pasażer w celu dochodzenia odszkodowania od przewoźnika kolejowego składa do niego pisemną reklamację. Reklamacja powinna zawierać:

  • datę sporządzenia reklamacji;
  • nazwę, adres i siedzibę przewoźnika kolejowego;
  • imię i nazwisko i adres zamieszkania osoby składającej reklamację;
  • tytuł oraz uzasadnienie reklamacji;
  • kwotę pieniężną jaką pasażer domaga się do przewoźnika kolejowego w związku z odwołaniem pociągu;
  • wykaz załączonych dokumentów;
  • podpis pasażera.

Dochodzenie roszczeń w postępowaniu sądowym przysługuje pasażerowi, jeżeli przewoźnik kolejowy nie wypłacił odszkodowania z tytułu odwołania pociągu w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia jemu reklamacji.

6 Skorzystanie z drogi reklamacyjnej nie wyłącza możliwości wniesienia przez pasażera skargi do przewoźnika kolejowego a następnie skargi do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zgodnie z postanowieniami § 14 niniejszej Karty.

§ 9

Utrata skomunikowania

1. Przewoźnik kolejowy na żądanie pasażera zobowiązany jest poświadczyć na bilecie, iż opóźnienie pociągu doprowadziło do utraty połączenia z innym pociągiem. Poświadczenie dokonywane jest przez pracownika punktu informacyjnego na danej stacji kolejowej, konduktora lub inną osobę upoważnioną przez przewoźnika kolejowego do dokonywania takich czynności.

2.W razie utraty połączenia spowodowanego odprawieniem pociągu zgodnie z rozkładem jazdy, ale bez oczekiwania na opóźniony inny pociąg (utrata skomunikowania), pasażerowi przysługuje zwrot należności za cały przerwany przejazd, a ponadto może on bezpłatnie powrócić do miejsca wyjazdu, chyba że przewoźnik kolejowy nie ma możliwości zorganizowania takiego przewozu. Przewoźnik kolejowy nie ma możliwości zorganizowania przewozu do miejsca wyjazdu, gdy nie ma już przewidzianych pociągów powrotnych i brak jest możliwości przejazdu pociągiem innego przewoźnika kolejowego.

3. W przypadku przejazdów odbywanych na podstawie biletów uprawniających do przejazdów wielokrotnych oraz w zbiorowej komunikacji komunalnej pasażerowi nie przysługuje zwrot należności za cały przerwany przejazd oraz prawo bezpłatnego powrotu do miejsca wyjazdu w razie utraty skomunikowania.
§ 10

Opóźnienie pociągu

1. Przewoźnik kolejowy na żądanie pasażera zobowiązany jest poświadczyć na bilecie opóźnienie pociągu. Poświadczenie dokonywane jest przez pracownika punktu informacyjnego na danej stacji kolejowej, konduktora lub inną osobę upoważnioną przez przewoźnika kolejowego do dokonywania takich czynności.

2. W razie opóźnienia pociągu pasażer ma prawo:

a) przed rozpoczęciem podróży:

  • zrezygnować z podróży i otrzymać zwrot pełnego kosztu biletu albo
  • zmienić termin lub trasę podróży;

b) po rozpoczęciu podróży:

  • zrezygnować z kontynuowania podróży i otrzymać zwrot kosztu biletu za część podróży, która nie została zrealizowana albo
  • zmienić termin lub trasę kontynuowania podróży albo
  • zrezygnować z kontynuowania podróży na trasie przejazdu (na stacji zatrzymania pociągu pomiędzy stacją początkową a stacją docelową, jeżeli podróż stała się bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży; w tej sytuacji pasażer powinien otrzymać zwrot kosztów zakupionego biletu (zarówno za niezrealizowaną, jak i zrealizowaną część podróży) oraz prawo do bezpłatnego powrotu do miejsca rozpoczęcia podróży (stacji wyjazdu wskazanej na bilecie); należy pamiętać, że powrót ten musi nastąpić w najbliższym możliwym terminie (najbliższym pociągiem) i może wystąpić potrzeba udokumentowania bezcelowości podróży (zaproszenie na spotkanie, bilet na imprezę itp.).

3.Nie tracąc prawa do przewozu, w pociągach międzynarodowych oraz w pociągach w relacji krajowej rodzaju: Ekspres, InterCity, Express InterCity, EuroCity oraz EuroNight, pasażer może zażądać od przewoźnika kolejowego rekompensaty za opóźnienie w przypadku opóźnienia pomiędzy podanym na bilecie miejscem wyjazdu i miejscem docelowym, za które nie otrzymał on zwrotu kosztów biletu zgodnie z ust. 2.
Rekompensata wynosi:

- 25 % ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut;

- 50 % ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.

Rekompensata za opóźnienie jest wypłacana bez względu na przyczynę opóźnienia pociągu i oblicza się ją w stosunku do ceny, jaką pasażer faktycznie zapłacił za bilet. Gdy pasażer zakupił bilet w obie strony, rekompensata za opóźnienie w podróży docelowej lub powrotnej obliczana jest na podstawie połowy ceny zapłaconej za bilet. W analogiczny sposób cena biletu na opóźnione połączenie odbywane na kilku kolejnych odcinkach trasy, obliczana jest proporcjonalnie do pełnej ceny biletu. Przy obliczaniu czasu opóźnienia nie uwzględnia się opóźnień pociągu, które zdarzyły się poza terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej.

4.Wypłata rekompensaty, o której mowa w ust. 3 następuje w ciągu miesiąca od złożenia przez pasażera wniosku o rekompensatę. Rekompensata może zostać wypłacona w postaci kuponów lub innych usług, określonych przez przewoźnika kolejowego (np. w regulaminie przewozu). Rekompensata wypłacana jest w formie pieniężnej na wniosek pasażera. Przewoźnik kolejowy może wprowadzić próg minimalny, poniżej którego rekompensata nie będzie wypłacana. Wysokość progu nie może przekroczyć 4 EUR (próg ten może być określony np. w regulaminie przewozu).

5.Pasażerowi nie przysługuje prawo do rekompensaty, jeżeli został on poinformowany przez przewoźnika kolejowego (np. poprzez zapowiedzi megafonowe) o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie w wyniku kontynuacji podróży innym połączeniem lub poprzez zmianę trasy podróży jest krótsze niż 60 minut.

6. W przypadku opóźnienia jakiegokolwiek pociągu pasażer ma prawo żądać odszkodowania od przewoźnika kolejowego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późń. zm.). Otrzymanie rekompensaty określonej w ust. 3 nie powoduje nie możliwości domagania się przez pasażera odszkodowania. Pasażer określa wysokość szkody jaka powstała u niego w związku z opóźnieniem pociągu (np. utracona części wynagrodzenia, jakie pasażer mógłby otrzymać gdyby nie doszło do opóźnienia pociągu).

Pasażer w celu dochodzenia odszkodowania od przewoźnika kolejowego z tytułu opóźnienia pociągu składa do niego pisemną reklamację.
Reklamacja powinna zawierać:

  • datę sporządzenia reklamacji;
  • nazwę, adres i siedzibę przewoźnika kolejowego;
  • imię i nazwisko i adres zamieszkania osoby składającej reklamację;
  • tytuł oraz uzasadnienie reklamacji;
  • kwotę pieniężną jakiej pasażer domaga się do przewoźnika kolejowego w związku z opóźnieniem pociągu;
  • wykaz załączonych dokumentów;
  • podpis pasażera.

Dochodzenie roszczeń w postępowaniu sądowym przysługuje pasażerowi, jeżeli przewoźnik kolejowy nie wypłacił odszkodowania z tytułu opóźnienia pociągu w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia jemu reklamacji.

8. Skorzystanie z drogi reklamacyjnej nie wyłącza możliwości wniesienia przez pasażera skargi do przewoźnika kolejowego a następnie skargi do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zgodnie z postanowieniami § 14 niniejszej Karty.


*Niesamowity Dreamliner w Pyrzowicach ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO
*Zniewalający wystrój restauracji Kryształowa Magdy Gessler ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO
*HC GKS Katowice od szatni ZOBACZ ZDJĘCIA TYLKO W DZ
*Ślązacy zazdroszczą Katalończykom autonomii: prawda czy fałsz? [CZYTAJ I SKOMENTUJ]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera