Umowa stoi. Ostatni odcinek DTŚ ma być gotowy w 2014 roku

    Umowa stoi. Ostatni odcinek DTŚ ma być gotowy w 2014 roku

    Marlena Polok-Kin

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Umowa stoi. Ostatni odcinek DTŚ ma być gotowy w 2014 roku
    1/4
    przejdź do galerii

    ©arc./Krzysztof Krzemiński

    To jest chwila historyczna i przełom komunikacyjny dla całego regionu. Po 22 latach doczkaliśmy się, że tą drogą, absolutnie bezpłatną dla kierowców, spinamy całą aglomercję - mówił marszałek Adam Matusiewicz podczas podpisania umowy na budowę ostatniego odcinka DTŚ. Mamy nią pojechać w całości - za dwa lata
    Odcinek od ulicy Kujawskiej do węzła DK 88 i ul. Portowej będzie bodaj najtrudniejszy na całej trasie DTŚ. Będzie to 5,6 km drogi ekspresowej. Odcinek będzie budowany w ścisłym centrum miasta, tam także znajdzie się 493-metrowy tunel, od ulic Częstochowskiej do Zwycięstwa. Gdy zostanie ukończony (pierwszy gliwicki odcinek już jest w realizacji), kierowcy pojadą całą, mierzącą 31,3 km trasą z Katowic do Gliwic i tam będą mogli wjechać na DK 88. Stać ma się to, zgodnie z umową, pod koniec 2014 roku.

    Zarówno przedstawiciele Eurovii, jak i DTŚ SA prosili już teraz mieszkańców o wyrozumiałość, a wszystkich właścicieli infrastruktury - o współpracę.

    - Przeżyliśmy to w Katowicach przy budowie ronda, było wiele utrudnień dla mieszkańców, ale potem zadowolenie. Tak że najpierw będzie trudno, ale potem - tylko lepiej - mówił Marian Hacuś, prezes zarządu DTŚ SA.

    Umowa pomiędzy konsorcjum firm Eurovia Polska SA i Bilfinger Berger Budownictwo SA a inwestorem zastępczym - spółką skarbu państwa, czyli Drogową Trasą Średnicową SA została dziś podpisana w Ratuszu w Gliwicach. Ma zostać zrealizowana w ciągu 2 lat. Jej koszt to 700 mln zł.

    Przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Pozostałe środki pochodzą z kredytu zaciągniętego przez rząd w Europejskim Banku Inwestycyjnym, z rezerwy subwencji ogólnej oraz z budżetu miasta Gliwic.

    Szerokość średnicówki na terenie Gliwic będzie zróżnicowana - od węzła z DK 88 do węzła z Królewskiej Tamy będzie przypominać miejską ulicę jednojezdniową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Natomiast od węzła z Królewskiej Tamy do węzła z Kujawską będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Trasa na całej długości będzie oświetlona.

    Nie obyło się jednak bez obsunięcia terminu podpisania umowy, okazało się bowiem, że są potrzebne większe pieniądze z rezerwy budżetowej niż pierwotne planowano.

    Jak tłumaczył Adam Matusiewicz, kosztorys przygotowywany był w roku 2007. Zmieniły się od tego czasu ceny. Tymczasem warunki umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym są jasno skonsturowane - ponieważ umowa jest długoterminowa, przy każdym odcinku donawiana - to rząd musi zapewnić środki, których może na przestrzeni lat zbraknąć.
    Finansowanie DTŚ odbywa się z czterech źródeł. Na DTŚ, przypomnijmy, składają się również samorządy śląskie.

    Jak się dowiedzieliśmy - Gliwice na oba "swoje" odcinki wydały ponad 50 mln zł. To ponad dwa razy więcej, niż dotychczas najwięcej wydatkujące Katowice (20 mln zł). Miasto nie chciało już dokładać, skoro piłeczka, zgodnie z umową z EBI była teraz po stronie rządu. Chodziło, bagatela, o 300 mln zł.

    Matusiewicz i Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic pojechali do Warszawy na umówione spotkanie, aby przedstawić sytuację.

    - Mając taki dokument w ręce i po spotkaniu z ministerem Sławomirem Nowakiem dziś spokojnie możemy podpisać umowę - powiedział nam Adam Matusiewicz.




    *Niesamowity Dreamliner w Pyrzowicach ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO
    *Zniewalający wystrój restauracji Kryształowa Magdy Gessler ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO
    *HC GKS Katowice od szatni ZOBACZ ZDJĘCIA TYLKO W DZ
    *Ślązacy zazdroszczą Katalończykom autonomii: prawda czy fałsz? [CZYTAJ I SKOMENTUJ]

    Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ostatni odcinek to w Mysłowicach będzie dopiero

      poinformowany (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 76 / 72

      a nie w Gliwicach
      mam nadzieję że szybko powstanie
      bo czekamy na to już ze 20 lat


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ostatni odcinek poinformowanego w Mysłowicach ,

      Gość z City K. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 54 / 51

      tak ,ale dopiero za 6-lat ,to razem będzie od oddania do użytku przez Gierka i Grudnia pierwszego Wschodniego węzła DTŚ na Wilhelminie w Szopienicach jakieś 40-Lat . Byłem na tym otwarciu w latach...rozwiń całość

      tak ,ale dopiero za 6-lat ,to razem będzie od oddania do użytku przez Gierka i Grudnia pierwszego Wschodniego węzła DTŚ na Wilhelminie w Szopienicach jakieś 40-Lat . Byłem na tym otwarciu w latach 70-tych . Teraz to ten Węzeł to ruina ,tam jest strach wjechać na wiadukt i przejechać pod nim ( rozjechane przęsła na podporach -filarach )-ZGROZA. Myślę ,że on te 6-lat nie wytrzyma,prędzej się zawali. zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama