Kolej do Pyrzowic: Bez efektów po 40 miesiącach rozmów

    Kolej do Pyrzowic: Bez efektów po 40 miesiącach rozmów

    Michał Wroński

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Warianty przebiegu trasy Katowice - Pyrzowice
    1/2
    przejdź do galerii

    Warianty przebiegu trasy Katowice - Pyrzowice ©infografika Marek Michalski

    Wczoraj minęło równo 40 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie dokumentacji dla budowy torów do lotniska w Pyrzowicach. Wyznaczony w niej termin już dawno minął, a tymczasem wciąż nie wiadomo którędy i kiedy pociągi będą dojeżdżać do lotniska.
    Na opłynięcie kuli ziemskiej flotylla Ferdynanda Magellana potrzebowała w XVI wieku blisko trzech lat. Nieco krócej, bo zaledwie niespełna 900 dni trwała blokada Leningradu podczas II wojny światowej. Oba te wydarzenia, choć przeszły do historii, nie mogą się równać z niekończącym się serialem pod tytułem: linia kolejowa z aglomeracji do portu lotniczego w Pyrzowicach. Wczoraj minęło równo 40 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie dokumentacji dla tej inwestycji. Kolejarze wciąż nie potrafią dogadać się z lokalnymi samorządami.

    POZNAJ KONIECZNIE:
    NAJBARDZIEJ OCZEKIWANE INWESTYCJE W WOJ. ŚLĄSKIM W 2013 ROKU


    Tory to dla lotniska być, albo nie być

    Specjaliści od transportu nie mają wątpliwości: linia kolejowa do Pyrzowic to jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w regionie. Prof. Marek Sitarz z Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej stawia sprawę jeszcze ostrzej.

    - Połączenie szynowe centrum aglomeracji z lotniskiem, to dla tego ostatniego być albo nie być. Bez niego bowiem pasażerowie zaczną nam uciekać do Balic lub Wrocławia - mówi prof. Sitarz.

    A jest o co walczyć. W ubiegłym roku pyrzowickie lotnisko obsłużyło ponad 2,5 miliona pasażerów. W kolejnych latach ta liczba ma szanse wzrosnąć. Przyjęta kilka dni temu rządowa Strategia Rozwoju Transportu zakłada bowiem, że w roku 2020 z transportu lotniczego będzie w Polsce korzystać 28 mln osób - 40 procent więcej niż w roku 2010!

    Miała być gotowa na Euro

    Budowę linii kolejowej do Pyrzowic wpisano w roku 2007 na listę inwestycji związanych z Euro 2012. Spośród sześciu zaproponowanych wariantów jej przebiegu, analizowanych na zlecenie Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa wybrano ten, który zakładał poprowadzenie trasy z Katowic po istniejących torach przez Chorzów do Bytomia, a dalej budowę nowej linii przez Piekary Śląskie i Ożarowice do Pyrzowic. Zaletą tego rozwiązania miał być czas przejazdu - z Katowic do lotniska pociąg miał dotrzeć w niespełna 30 minut. Wśród odrzuconych propozycji znalazł się m.in. wariant przeprowadzenia trasy przez Tarnowskie Góry, a także doprowadzenia jej do lotniska od wschodu, przez Sosnowiec i Siewierz. 29 września 2009 roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z konsorcjum trzech firm na wykonanie pełnej dokumentacji oraz pozwolenia na budowę dla tej inwestycji. Wykonawca dostał na zrealizowanie zadania 600 dni. Minęły one jakieś...600 dni temu.

    W tym czasie temat kolei do Pyrzowic ugrzązł w powodzi skarg i protestów, nadsyłanych przez mieszkańców gmin Bobowniki i Ożarowice, niezadowolonych z wybranego przez kolejarzy przebiegu trasy.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (24)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      najpierw przez Zagłębie, a potem odbudujmy tory przez Tarnowskie Góry

      hawk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 5

      do Rekina:
      Mówisz tak jak te głupki które lansują połączenie przez Bobrowniki. I co mają z tego ? Konflikt z mieszkańcami. Jedyne rozsądne połączenie to połączenie przez Zagłębie (Siewierz,...rozwiń całość

      do Rekina:
      Mówisz tak jak te głupki które lansują połączenie przez Bobrowniki. I co mają z tego ? Konflikt z mieszkańcami. Jedyne rozsądne połączenie to połączenie przez Zagłębie (Siewierz, Ząbkowice, Będzin, Sosnowiec). Potem należałoby odbudować torowisko przez Tarnowskie Góry i okrężną pętlą skomunikować całą aglomerację z lotniskiem.
      Najważniejsze by wilk był syty i owca cała !!! zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Za droga zabawa

      Rekin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 21

      Sensowna koncepcja poprowadzenia tej trasy jako odgałęzienia od linii Katowice - Ząbkowice na wysokości Będzina została odrzucona, więc nie bardzo jest o co kruszyć kopie. Puszczanie pociągu z...rozwiń całość

      Sensowna koncepcja poprowadzenia tej trasy jako odgałęzienia od linii Katowice - Ząbkowice na wysokości Będzina została odrzucona, więc nie bardzo jest o co kruszyć kopie. Puszczanie pociągu z Katowic przez Zawiercie do lotniska ze strony grzegorzjaszczura nie ma najmniejszego sensu, bo czas przejazdu byłby dłuższy niż autobusem.
      Mapkę którą wysmarowaliście to do kosza od razu wywalcie, bo to dowód kompletnego ignoranctwa. Jak nie umiecie mapy z siecią kolejową skopiować z sieci to idźcie do kiosku. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      FF

      Rekin: to buduj sobie przez Bobrowniki... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 31 / 14

      A ta kolej to przez 100 lat nie powstanie. Przez Siewierz i Łazy torowisko już jest. Tu niczego nie trzeba budować tylko trzeba remontować to co już jest

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      W dobie spowolnienia gospodarczego, trzeba wydawać środki jeszcze rozsądniej.

      Jacek Mościński (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 47

      Witam proszę zapoznać się z pismem podaję adres:
      http://www.bobrowniki.tv/userfiles/file/Kolej/04_Pismo.pdf
      oraz adres forum kolejowego:
      http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1555184...rozwiń całość

      Witam proszę zapoznać się z pismem podaję adres:
      http://www.bobrowniki.tv/userfiles/file/Kolej/04_Pismo.pdf
      oraz adres forum kolejowego:
      http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1555184
      Pozdrawiamzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kolej na Czeladź

      Czeladzianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 19

      Budujcie przez Czeladź, przyjmiemy was chlebem i solą.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kolej do Pyrzowic

      eryk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15 / 14

      Jesteśmy oburzeni co piszą o nas w Polsce a co my robimy aby mówili o nas lepiej - kłócimy się o wszystko / bilety,aglomeracja,spalarnia, tory do Pyrzowic itd./ Z torami do Pyrzowic będzie podobni...rozwiń całość

      Jesteśmy oburzeni co piszą o nas w Polsce a co my robimy aby mówili o nas lepiej - kłócimy się o wszystko / bilety,aglomeracja,spalarnia, tory do Pyrzowic itd./ Z torami do Pyrzowic będzie podobni jak z ''zakopianką'', którą nie mogą skończyć przez 30 lat przez upartość parę osób. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bawcie sie tak dalej, az zostaniecie sami bez dzieci i wnukow

      Malpa z zegarkiem rzadzi na G.Slasku (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 15

      Liczba ludnosci G.Slaska zmniejsza systematycznie sie z roku na rok.
      Nieudolne rzady doprowadzily woj.slaskie do degradacji.
      :::
      Europa zachodnia i polnocna czeka na wasze dzieci i wnukow,
      tam...rozwiń całość

      Liczba ludnosci G.Slaska zmniejsza systematycznie sie z roku na rok.
      Nieudolne rzady doprowadzily woj.slaskie do degradacji.
      :::
      Europa zachodnia i polnocna czeka na wasze dzieci i wnukow,
      tam infrastruktura jest na wysokom poziomiezwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do małpa z zegarkiem.....

      wera (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 6

      Javol, !

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      KONCEPCJA KOLEI NA LOTNISKO PYRZOWICE - projekt

      OFSADD (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 69 / 14

      Cała koncepcja jest tutaj:

      http://grzegorzjaszczura.pl/?p=21890

      http://grzegorzjaszczura.pl/?p=21893

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A dlaczego nie

      Grzesiuk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15 / 19

      Tory przez siewierz są już nawet położone ładnie sobie leżą, trasa biegnie przez malownicze tereny ? Dlaczego nie lepiej zmodernizowac stary Tor a zbudować nowy niechciany ? Kto tam mieszkał w...rozwiń całość

      Tory przez siewierz są już nawet położone ładnie sobie leżą, trasa biegnie przez malownicze tereny ? Dlaczego nie lepiej zmodernizowac stary Tor a zbudować nowy niechciany ? Kto tam mieszkał w pobliżu Marszałek który by chciał( Matusiewicz) dojeżdżac kolejką do pracy ? Jak ktoś nie chce torów bo nie lubi pociągów to na jaką chol** ę go uszczęśliwiac na siłe. Jak ktoś nie widzi pozytywnych aspektów tego że będa tam tory kolejowe to jego sprawa, sosnowiec, Dąbrowa Będzin i Siewierz z Zawierciem bardzo chętnie zobacza u siebie pociag do Lotniska !zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      niech ktoś pomyśli wreszcie globalnie -część II

      Adam Nocuń (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 71 / 31

      Podsumowanie
      1) Jako obywateli i podatników bulwersuje nas fakt, że bardzo duże środki finansowe zostały już przeznaczone na prace projektowe inwestycji, która spotyka się z tak dużym sprzeciwem...rozwiń całość

      Podsumowanie
      1) Jako obywateli i podatników bulwersuje nas fakt, że bardzo duże środki finansowe zostały już przeznaczone na prace projektowe inwestycji, która spotyka się z tak dużym sprzeciwem społecznym.
      2) Jeżeli nie zostaną nam przedstawione analizy ekonomiczne potwierdzające zasadność kontynuacji inwestycji w projektowanym kształcie, to rozważamy możliwość złożenia zawiadomienia do prokuratury, NIK, CBA o podejrzeniu marnotrawstwa środków publicznych.
      3) W przypadku kontynuacji prowadzenia inwestycji i potwierdzenia po kilku latach jej nierentowności i/lub znikomego wykorzystania niniejsze pismo będzie podstawą do złożenia pozwów sądowych w następujących sprawach :
      a) niegospodarność PKP PLK
      b) niegospodarność Marszałka Województwa Śląskiego
      oraz wystąpienia o odszkodowania za :
      a) nieodwracalne straty w wartości działek na terenie Gminy Bobrowniki ,
      b) nieuzasadnioną uciążliwość dla mieszkańców,
      c) dewastację środowiska przyrodniczego,
      d) pozbawienie gminy dochodów z tytułu przekazanych pod inwestycję gruntów.
      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @ Adam Nocun - czyli mini malpa z zegarkiem, zwolennik skansenu ?

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 26

      Czy to jeden z tych co uwaza, ze jego chata jest wazniejsza niz rozwoj calego regionu ?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      nawet małpy nie walą głową w mur jeżeli obok jest wygodne przejście

      Adam Nocuń (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 20

      Proponuję skupić się na argumentach i ekonomii a osobiste ambicje trochę na bok

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      sam jesteś małpa bo nie rozumiesz co czytasz

      ~ (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 63 / 59

      tak się składa że znam A.Nocunia - mieszka na tyle daleko od planowanej trasy że nie grozi mu wyburzenie chaty, więc nie walczy o swoje interesy tylko reprezentuje swoich sąsiadów. I tak też się...rozwiń całość

      tak się składa że znam A.Nocunia - mieszka na tyle daleko od planowanej trasy że nie grozi mu wyburzenie chaty, więc nie walczy o swoje interesy tylko reprezentuje swoich sąsiadów. I tak też się składa bardzo rzetelnie uzasadnił to co napisał - tyle że ty tego nie przeczytałeś albo nie zrozumiałeś. A nieszczęście polega na tym że PKP i zarząd województwa też sprawiają wrażenie że nic do nich nie dociera - pytanie jak mają w tym interes ? zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      niedołęgi

      alex (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 24

      Górników zatrudnić, jak się nie da na powierzchni to zbudować pod ziemią.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama