Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Potrzebna kasa na połączenie

Agnieszka Klich
Szybki pociąg do Pyrzowic może jechać przez Bytom
Szybki pociąg do Pyrzowic może jechać przez Bytom Lucyna Nenow
Gdyby udało się pozyskać pieniądze, byłaby to największa inwestycja kolejowa w regionie. Chodzi o uruchomienie szybkiego połączenia z Katowic na lotnisko w Pyrzowicach. Temat aktualny, bo Śląsk potrzebuje nowych rozwiązań komunikacyjnych.

- Niewiele jest tak dużych lotnisk, które nie mają kolejowego połączenia z miastami - mówi Cezary Orzech, rzecznik portu lotniczego w Pyrzowicach. W zeszłym roku przez lotnisko przewinęło się ponad 2 mln 400 tys. pasażerów.

Ale uruchomić szybkie połączenie nie jest łatwo. Potrzeba na to pieniędzy, a suma jest niebagatelna, bo 1 mld 234 mln zł. Na razie PKP Polskie Linie Kolejowe mają pieniądze na wykonanie dokumentacji przedprojektowej i projektowej. To kosztuje 107 mln zł. Projekt wsparła Unia Europejska. - Z funduszy unijnych pochodzi 69 mln zł. Pozostała część to nasze środki własne - mówi Zbigniew Młokosiewicz, kierownik kontraktu linii Katowice-Pyrzowice. Wciąż trwają procedury przetargowe, w wyniku których zostanie wybrana firma, która tę dokumentację opracuje. Być może w marcu lub kwietniu postępowanie zostanie zakończone.

Po sporządzeniu projektu można rozpocząć inwestycję. Pod warunkiem, że ma się pieniądze. PKP chce pozyskać je z budżetu państwa. - 12 grudnia poszedł aneks w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury - mówi Młokosiewicz. Teraz trzeba czekać. Gdyby państwo wyłożyło kasę, szybka kolej mogłaby powstać do 2012 roku.

Według koncepcji na lotnisko pojedziemy z Katowic, przez Chorzów, Bytom i Piekary Śląskie. W Bytomiu powstałby tak zwany dworzec zintegrowany, taki, na którym pasażerowie mogliby przesiadać się z jednego środka transportu na drugi. - Na przykład z autobusu na pociąg lub z jednego pociągu na drugi - tłumaczył prof. Sylwester Markusik, szef Katedry Transportu Przemysłowego Politechniki Śląskiej. Nad projektem połączenia miast aglomeracji i budowy dworca zintegrowanego specjaliści z politechniki pracowali od 2005 roku i to właśnie ich projekt PKP chce wprowadzić w życie.

Na inwestycji zależy nie tylko kolejom, ale także Bytomiowi i pyrzowickiemu portowi. - Rozwinięty system komunikacyjny oznacza rozwój dla miasta - mówi Katarzyna Krzemińska-Kruczek, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Bytomiu. - Autobusy już nie wystarczą. Takie połączenie ułatwiłoby życie pasażerom, ale i podniosło atrakcyjność lotniska - mówi Orzech.
Tymczasem swój pomysł połączenia Katowic z Pyrzowicami zgłosiło także Zawiercie. Według tej koncepcji to właśnie jadąc przez to miasto można by dostać się na lotnisko. - Projekt jest na razie w fazie rozmów. Dla nas połączenie z Pyrzowicami oznaczałoby szybszy rozwój - mówi Iwona Witlik, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Zawierciu.

Jednak zdaniem Jacka Karniewskiego, rzecznika PKP PLK w Katowicach, linii, która biegłaby przez Zawiercie nie należy traktować, jak szybkiego połączenia. - To byłaby linia osobowa. Infrastruktura już jest. Wystarczy ją odnowić. Teraz na trasie prowadzony jest transport paliwa. Tańsze jest uruchomienie połączenia przez Bytom i Piekary Śląskie - mówi Karniewski. Trasa z Katowic przez Bytom do Pyrzowic to 28 km. Szybki pociąg pokonywałby ją w pół godziny. Trasa przez Zawiercie to 50 km i około godziny jazdy.

Będzie szybciej

Jest też szansa, że za kilka lat zmodernizowana zostanie słynna Magistrala Węglowa ze Śląska na Pomorze.

Nie stanie się to szybko, bo przygotowanie samego tzw. studium wykonalności może zabrać dwa lata. Linia C-E 65 z Pszczyny przez Tarnowskie Góry, Zduńską Wolę, Inowrocław, Bydgoszcz i Tczew do Gdyni powstała 76 lat temu. Miała służyć do przewozu węgla z kopalń do portów w Gdańsku i Gdyni. Ostatnią poważną modernizację przeszła w latach 60., kiedy ją zelektryfikowano. PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do kolejnej inwestycji. Projekt zakłada, że pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać na niej prędkość od 160 do 200 km/h, a towarowe do 120. Gdyby się udało, to np. z Tarnowskich Gór do Katowic moglibyśmy koleją dojechać w 35 minut, a nie w 90, jak teraz. PLK chce pozyskać na tę inwestycję pieniądze z Unii Europejskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Potrzebna kasa na połączenie - Dziennik Zachodni