Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Średnicówka, drogowy kręgosłup regionu, znowu ominie Zagłębie?

Tomasz Szymczyk
Czy taka DTŚ jak na Śląsku pobiegnie kiedyś przez Zagłębie?
Czy taka DTŚ jak na Śląsku pobiegnie kiedyś przez Zagłębie? Arkadiusz Gola
Co łączy ulicę Dąbskiego na dąbrowskich Mydlicach i aleję Zagłębia Dąbrowskiego w Gołonogu? To fragmenty zagłębiowskiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej, którego budowę planuje się tam od bez mała trzydziestu lat. Niestety, choć pod koniec roku nadzieje na budowę tej trasy w Zagłębiu ożyły, bo ówczesny marszałek Adam Matusiewicz umieścił drogę na liście projektów strategicznych dla województwa, na który powinniśmy do 2020 roku otrzymać unijną pomoc, DTŚ ponownie wypadła z rankingu...

Czy droga, która mogłaby polepszyć życie kierowcom z Zagłębia i stać się częścią budowanego od 30 lat kręgosłupa komunikacyjnego całego województwa, ostatecznie znajdzie się na liście projektów strategicznych rekomendowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020?

Gdy sosnowieccy radni dowiedzieli się, że DTŚ z listy zniknęła, podobnie jak inne ważne zagłębiowskie inwestycje, podjęli uchwałę z apelem do Zarządu Województwa Śląskiego o ponowne przeanalizowanie propozycji projektów kluczowych, zgłoszonych przez gminę Sosnowiec. Niewykluczone, że jutro podobną podejmą radni z Dąbrowy Górniczej.

Razem z zagłębiowską DTŚ-ką o wsparcie walczą inne projekty. To m.in. modernizacja DK 86 i 94, budowa drogi krajowej do Euroterminalu w Sławkowie, przebudowa Egzotarium w Sosnowcu czy utworzenie Zagłębiowskiego Centrum Onkologii w Dąbrowie Górniczej.

- To były projekty z końca 2012 roku. W międzyczasie zmienił się marszałek województwa śląskiego. Priorytety Mirosława Sekuły są inne niż Adama Matusiewicza. Jego zdaniem środki powinny być spożytkowane na wzrost PKB i zmniejszenie bezrobocia - mówi Arkadiusz Chęciński, wiceprezydent Sosnowca, który dodaje, że teraz decyzja powinna zapaść raz jeszcze.
Potwierdza to Aleksandra Marzyńska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach.

- Na obecnym etapie prac nie jest możliwe stworzenie ostatecznej listy projektów przewidzianych do dofinansowania w procedurze pozakonkursowej przyszłego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 - mówi rzeczniczka. - Trwa wciąż ocena zarówno uwag, jak i projektów zgłoszonych do Instytucji Zarządzającej RPO WSL, jako potencjalnych projektów kluczowych - mówi. Jak dodaje, w sprawie dróg mają powstać dwie listy inwestycji rekomendowanych jako projekty kluczowe RPO WSL 2014-2020 na podstawie rankingu opracowanego w oparciu o kryteria otrzymane z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i tych rekomendowanych do wsparcia krajowego w ramach Kontraktu Terytorialnego. Trwają w tej sprawie prace specjalnej grupy roboczej ds. transportu.

Zdaniem zastępcy prezydenta Sosnowca, w tym kontekście ważne byłoby też połączenie trasy S1 z DK94 przez tereny w pobliżu sławkowskiego Euroterminalu.

- To ożywiłoby nasze tereny inwestycyjne i szeroki tor - argumentuje.

Zagłębiowski odcinek DTŚ w planach miał prowadzić z Mysłowic przez sosnowieckie ulice Mikołajczyka, Narutowicza i Staszica przez fragment Będzina na dąbrowskie Mydlice, a potem między dawną kopalnią Generał Zawadzki a Hutą Bankową i wzdłuż torów kolejowych do alei Zagłębia Dąbrowskiego.

Bogdan Piotrowski z Sosnowca byłby zachwycony budową DTŚ. - Może znikną dzięki temu korki. Teraz na S86 nie jest źle, ale jak się wjedzie do Sosnowca, to przy Sobieskiego swoje trzeba czasem odstać - mówi sosnowiczanin.

Na Śląsku DTŚ-ka już niemal cała

25 lat temu, 19 grudnia 1985 roku, ruszyły pierwsze prace przygotowawcze przy DTŚ-ce. - Ten symboliczny moment bez przesady można nazwać chwilą historyczną - pisał "Dziennik Zachodni" w grudniu 1985 roku. - Po latach oczekiwań rozpoczyna się budowa tej ogromnej i unikatowej inwestycji.

Pierwszym odcinkiem Drogowej Trasy Średnicowej była trasa między ul. Bracką w Katowicach a Rudą Śląską-Chebziem, na granicy ze Świętochłowicami. Od Katowic aż do Gliwic trasa będzie liczyć 31 km. Miała być gotowa w 2002 roku i kosztować prawie 100 mld ówczesnych złotych (to 10 mln obecnych złotych). Obecnie trasa dotarła do centrum Zabrza, do ulicy de Gaulle'a. Trwa budowa odcinka od centrum Zabrza do granicy tego miasta z Gliwicami, trwają również prace przy odcinku gliwickim.

Pierwotne plany dotyczące przebiegu Drogowej Trasy Średnicowej mówiły także o jej przedłużeniu w kierunku wschodnim - do miast Zagłębia Dąbrowskiego oraz Jaworzna. Plany te pozostały dotychczas na papierze.
DN, MAO, TOS


*Ranking szkół nauki jazdy 2013
*Restauracja Rączka gotuje otwarta ZOBACZ ZDJĘCIA
*Granica polsko-niemiecka 1922 na Górnym Śląsku [SENSACYJNE ZDJĘCIA]
*Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach działa! [ZDJĘCIA]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!