Ważne
    Chudniesz-Wygrywasz: Nie warto bać się jajek [KONKURS...

    Chudniesz-Wygrywasz: Nie warto bać się jajek [KONKURS KULINARNY]

    Konrad Gaca

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Chudniesz-Wygrywasz: Nie warto bać się jajek [KONKURS KULINARNY]
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Agnieszka Kozłowska/Gaca Centrum

    Wracamy do walki o cenne nagrody. "Chudnij ze smakiem" to szansa zdobycia bezpłatnego dostępu do wszystkich możliwości, jakie daje program dietetyczno-treningowy Gaca System. Zasady są proste: konkurs wygrywa autor najciekawszego przepisu. W marcu czekamy na Wasze pomysły dań, przygotowanych z wykorzystaniem jajek. Liczy się każdy pomysł zgodny z założeniami Gaca System.
    Z racji zbliżających się świąt znowu będzie głośno o jajkach. Jedni będą zajmować się ich symboliką, mówiącą o odradzającym się życiu, inni będą zachwycać się pięknem pisanek. Dla nas najważniejszy jest jednak ich wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Uczciwie trzeba przyznać, że niewiele jest produktów, które cieszyłyby się tak złą opinią. Wiele osób nadal uważa jaja za źródło wielu problemów. Napiszmy jasno: zarzuty są nieprawdziwe i zostały obalone przez współczesną naukę. Jajka są zdrowe i eliminacja ich z diety jest nierozsądna i może nam zaszkodzić. Przyjrzyjmy się najczęściej powtarzanym mitom, dotyczącym jajek.

    Bomba cholesterolowa?

    Ileż to razy słyszeliśmy ten zarzut. Jajka obwiniano za podnoszenie poziomu złego cholesterolu i łączono ich jedzenie z rozwojem choroby wieńcowej i miażdżycy. Prawdą jest, że w żółtku znajdują się niewielkie ilości cholesterolu, ale stanowi on niewielką część jego masy. Poza tym paniczny lęk przed cholesterolem sprawił, że zapomnieliśmy, jakie naprawdę ma on znaczenie dla organizmu. W rzeczywistości na dłuższą metę nie moglibyśmy bez niego żyć. To on odpowiada między innymi za budowę błon komórkowych, pomaga w produkcji hormonów i wspiera trawienie. Zwróćmy uwagę, że rozróżnia się dwa rodzaje cholesterolu, powszechnie zwane dobrym i złym (szkodliwy). Jajka zawierają tylko ten pierwszy. Ich spożywanie powinny ograniczyć osoby z poważnymi dolegliwościami wieńcowymi lub kłopotami z gospodarką tłuszczową, ale także one nie powinny całkowicie z nich rezygnować.

    Kaloryczność?

    To kolejny grzech przypisywany jajkom. Jak jest naprawdę? Z jajkami jest podobnie jak z każdym innym pokarmem: w nadmiarze będzie tuczyć. W rzeczywistości jedno jajko ma około 80 kalorii. Prawda, że to nie jest jakaś zawrotna ilość? Zauważmy także, że jajka należą do bardzo sycących produktów, gdyż po ich zjedzeniu długo nie chce nam się jeść, co jest bardzo cenną właściwością dla osób, które mają problemy z uleganiem pokusie podjadania między zaplanowanymi posiłkami. Dlatego w wielu przypadkach są one polecane jako jeden z elementów prawidłowo skomponowanej diety odchudzającej. Pamiętajmy jednak, że niewłaściwie przygotowane mogą niekorzystnie wpłynąć na naszą formę. Dlatego pod żadnym pozorem nie sólmy ich, także dodatek różnych odmian majonezów i tych reklamowanych jako "light", może skutecznie utrudnić proces redukcji wagi.

    Co jest pod skorupką?

    Jedząc jajka, dostarczamy naszemu organizmowi białko o znakomitej przyswajalności. Znajdują się w nich także witaminy A, D, E, K oraz B2 i B12, a także wiele składników mineralnych takich jak fosfor, magnez, wapń i żelazo. To nie koniec listy cennych składników. W jajkach znajduje się także lecytyna, która wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu, układu nerwowego i serca oraz pomaga organizmowi w gospodarce cholesterolem. Jedząc jajka, dostarczamy organizmowi także lecytynę, korzystnie wpływającą na wzrok oraz lizozym, który ma działanie bakteriobójcze. Jeśli czegoś brakuje jajkom, to jest to witamina C. Tę jednak z powodzeniem możemy dostarczyć organizmowi, dodając do posiłku duże ilości warzyw.

    Konrad Gaca
    prezes Stowarzyszenia Walki z Otyłością, specjalista żywieniowy, trener klasy Master Propta


    Konkurs dla Czytelników Wygraj atrakcyjne nagrody

    1}Wybierz, co chcesz i przygotuj danie

    Składnik GŁÓWNY: jajka

    Składniki dodatkowe: warzywa świeże lub suszone owoce świeże lub suszone, ryba świeża lub mrożona mięso: wołowina, wieprzowina cielęcina kurczak indyk jogurt kefir mleko cukier brzozowy bakalie miód mąki: gryczana, kukurydziana, orkiszowa, owsiana, ryżowa, sojowa, żytnia płatki: owsiane, żytnie, orkiszowe, kukurydziane otręby: owsiane, żytnie olej lniany, rzepakowy, oliwa z oliwek przy-prawy i zioła świeże lub suszone bez soli kiełki drożdże żelatyna

    Sposób przyrządzania: każdy oprócz: smażenia i dodawania soli oraz cukru.

    2}Nagrody miesiąca

    Autor najlepszego przepisu miesiąca otrzyma w nagrodę bezpłatny, 28-dniowy, indywidualnie opracowany żywieniowo-treningowy program odchudzający oraz wsparcie motywacyjne. Usługa będzie dostępna przez nowoczesny system wideokonferencji na platformie www.sos-odchudzanie.pl. Wyróżnienie miesiąca będzie przepustką do walki o nagrodę główną.

    3}Nagroda główna

    3 tysiące zł i tytuł Mistrza Zdrowego Gotowania
    Otrzyma go autor przepisu wybranego przez kapitułę, w składzie: Konrad Gaca, znany polski kucharz, przedstawiciel grupy Polskapresse.

    Omlet z rukolą według przepisu Konrada Gacy

    Składniki:
    3 jajka garść świeżej rukoli 4 pomidorki koktajlowe 2 pieczarki ząbek czosnku kruszona papryczka chili

    Wykonanie:
    Jajka roztrzepujemy widelcem. Sparzone i obrane ze skórki pieczarki i pomidorki koktajlowe kroimy na cienkie plasterki.
    Czosnek miażdżymy w prasce. Rukolę drobno siekamy. Czosnek, pieczarki i połowę pozostałych produktów wrzucamy na patelnię i "podduszamy" pod przykryciem z kilkoma łyżkami wody, następnie odkładamy kilka plasterków pieczarek, a resztę dodajemy do roztrzepanych jaj, przyprawiamy kruszoną papryczką chili i wylewamy na beztłuszczową patelnię. Czekamy aż masa jajeczna się zetnie, wówczas układamy na wierzchu odłożoną część pieczarek i pomidorków, przykrywamy pokrywką tak, aby ścięła się góra omletu. Na koniec omlet posypujemy świeżą rukolą.

    Najlepiej smakuje jedzony z patelni.

    Pisz do nas

    Na propozycje przepisów czekamy do 25.03.2013. Można je nadsyłać:
    mailem: dziennikzachodni@chudniesz-wygrywasz.pl
    lub pocztą na adres: Gaca Centrum, ul. Fabryczna 2, 20-301 Lublin. Z grona Czytelników co miesiąc wybierzemy autora najlepszego przepisu.

    Przeczytaj regulamin konkursu na stronie http://www.chudniesz-wygrywasz.pl /aktualnosci/konkurs-kulinarny.
    Organizatorem konkursu i sponsorem nagród jest KM Magnum Sp. z o.o.




    *Ranking szkół nauki jazdy 2013
    *Restauracja Rączka gotuje otwarta ZOBACZ ZDJĘCIA
    *Granica polsko-niemiecka 1922 na Górnym Śląsku [SENSACYJNE ZDJĘCIA]
    *Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach działa! [ZDJĘCIA]

    Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama