Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko Pyrzowice: Samolot, który wypadł z pasa startowego, przechodzi kontrolę [ZDJĘCIA]

Dorota Niećko, zdjęcia: Mikołaj Suchan
Wypadek samolotu 12 marca: Boeing 737-800 linii Travel Service, który wypadł z pasa na lotnisku w Pyrzowicach, zostanie tu co najmniej na 3, 4 dni. Trzeba sprawdzic, czy nie jest uszkodzony silnik, system hamowania, system anty-skid.

Co teraz będzie się działo z Boeingiem 737-800 w hangarze w Pyrzowicach, tłumaczy Maciej Tomaszuk, główny inżynier firmy LineTech
Po wyciągnięciu samolotu, został on odholowany do hangaru. Niezbędne jest bowiem wykonanie kilkunastu czynności technicznych, które producent samolotu zaleca przewoźnikowi, a przewoźnik - nam.
Oprócz tego my wykonujemy czynności zalecane przez producenta w instrukcji obsługi samolotu, czyli w Aircraft Maintenance Manual (AMM) po tego typu akcjach. W tym przypadku, producent może też zalecić inne czynności, bo przewoźnik (operator) dostarcza mu zdjęcia i opis sytuacji. Dostaliśmy już wstępny zakres prac od operatora. Co obejmuje? Boroskopię silnika, aby sprawdzić, czy do silnika nie dostały się przedmioty obce, czyli - czy nie zassał czegoś do środka. Po drugie, sprawdzimy szczegółowo cały system hamowania samolotu i system anty-skid (to taki system, jak ABS w samochodach). Przy tych systemach wykonujemy testy operacyjne i wymianę komponentów, zalecane przez producenta, nawet, gdy są sprawne. Do tego dochodzi szczegółowa inspekcja podwozia, wszystkich trzech goleni na okoliczność uszkodzeń, pęknięć, i inspekcja całego systemu chowania i wypuszczania podwozia. Zgodnie z AMM (instrukcją), będziemy obligatoryjnie wykonywać przegląd po wyjechaniu z pasa startowego (taki przegląd robi się zawsze, nawet gdy samolot po wyjechaniu z pasa będzie np. na trawniku i nie zakopie się). Oczywiście robimy również tzw. visual inspection: trzeba obejrzeć skrzydła, kadłub, silnik, bo samolot był przechylony, choć silnik nie dotykał ziemi. Ale był blisko, mogły w niego uderzyć np. kamienie.
Te testy i inspekcja potrwają od trzech do czterech dni. Wyniki przekażemy operatorowi, on przekaże je producentowi. Jeśli go usatysfakcjonują - zakończymy pracę. A jeśli znajdziemy usterkę, operator lub producent podejmą decyzję o naprawie. Jeśli usterek nie będzie, samolot będzie mógł wrócić "do pracy".

ZOBACZ TAKŻE:
Wypadek samolotu Boeing 737 w Pyrzowicach [RAPORT DZ]


*Ranking szkół nauki jazdy 2013
*Restauracja Rączka gotuje otwarta ZOBACZ ZDJĘCIA
*Granica polsko-niemiecka 1922 na Górnym Śląsku [SENSACYJNE ZDJĘCIA]
*Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach działa! [ZDJĘCIA]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!