Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa nowej Elki ruszyła pełną parą! Pojedziemy aż 18 m nad ziemią [ZDJĘCIA]

Justyna Toros
Wizualizacje nowej Elki
Wizualizacje nowej Elki ARC
Budowa nowej Elki w Parku Śląskim idzie pełną parą. Robotnicy pracują obecnie w trzech miejscach: przy stacjach Stadion Śląski i Wesołe Miasteczko oraz na trasie w miejscach, gdzie staną słupy. W sumie jest ich prawie 60. Dowiedzieliśmy się, jak będziemy wsiadać do nowej kolejki linowej.

- Peron będzie się znajdował około 4,5 metra nad ziemią, dostaniemy się do niego schodami, a niepełnosprawni lub matki z dziećmi w wózkach, windą - wyjaśnia Marcin Góral, kierownik budowy z firmy Doppelmayr, wykonawcy inwestycji. - Najdłuższy słup będzie miał tu 21 metrów wysokości, ale na trasie będziemy jechać niżej, gdyż lina będzie się obniżać.

I tak siedząc w gondoli lub krzesełku będziemy oglądać Park Śląski z wysokości nawet 18 metrów! Średnia wysokość nad ziemią ma jednak wynosić kilka metrów mniej.

Co istotne, nowa Elka będzie miała krzesełka i gondole, które na peronie będą specjalnie wyprzęgane. Wszystko po to, żeby można było bezpiecznie do nich wsiąść. Elka zostanie dostosowana do przewozu niepełnosprawnych oraz matek z dziećmi.
To jeszcze nie wszystko. Prawdopodobnie nie będzie kas, będą za to automaty biletowe. Na każdej stacji będą dwie osoby z obsługi. Jedna będzie siedzieć w sterowni, druga będzie pomagać na peronie wsiadającym.

Kolejka musi być bezpieczna. Jednak w razie niebezpieczeństwa, nie tylko pracownik w sterowni będzie mógł natychmiast ją zatrzymać, ale również korzystający z niej turyści.

- Powstanie specjalny "grzybek", który w razie niebezpieczeństwa będzie mógł być wciśnięty i krzesełka oraz gondole znajdujące się na peronie zostaną natychmiast zatrzymane - wyjaśnia Góral.

Nie zatrzyma się jednak cała kolejka, a dane krzesełko lub gondola. Aby zatrzymać linę główną, będzie inny przycisk.
Przy słupach z kolei ma działać oświetlenie i monitoring. To skomplikowana część inwestycji, bowiem między słupami jest ok. 230 metrów odległości. Dlatego, żeby oświetlić całą kolejkę, trzeba by było dołożyć dodatkowe oświetlenie pomiędzy słupami. To jednak zadanie dla władz Parku Śląskiego. Łukasz Buszman, rzecznik parku, powiedział nam, że decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła. Zapewnia jednak, że Elka będzie przystosowana do jeżdżenia wieczorami.

A co dzieje się na samej budowie? Za niedługo powstaną już pierwsze ściany stacji Stadion Śląski, te z zerowej kondygnacji. Na nich zostanie wykonany strop, który jednocześnie będzie peronem. Co ważne, na całej trasie rozwiezione zostały już części słupów. Teraz będą one ze sobą montowane (każdy słup składa się z trzech części). Za ok. dwa tygodnie powinny być już stawiane.

Przypomnijmy, że Elka będzie jedyną w Polsce kolejką nizinną. Turyści będą korzystać z 15 ośmioosobowych gondoli i 30 czteroosobowych ławeczek. Elka ma ruszyć w sierpniu.


*Strajk generalny 26 marca w woj. śląskim
*Bandycki napad na sklep w Mysłowicach ZOBACZ WIDEO
*ZOBACZ luksusowe samochody prezydentów miast. Po co im to? ZOBACZ ZDJĘCIA
*Serial Anna German [STRESZCZENIA ODCINKÓW]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!