Obwodnica Zawiercia jest w strategii województwa śląskiego?

    Obwodnica Zawiercia jest w strategii województwa śląskiego?

    Patryk Drabek

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Czy obwodnica Zawiercia i Poręby (droga krajowa nr 78) będzie uwzględniona w strategii rozwoju województwa śląskiego na lata 2014-2020? Posłowie Ruchu Palikota Jerzy Borkowski i Witold Klepacz twierdzą, że mają nieoficjalne zapewnienie wysokich rangą urzędników, że tak się stanie.
    To sprawa istotna dla regionu, bo na inwestycji skorzystają nie tylko mieszkańcy powiatu zawierciańskiego, ale także kierowcy z całego Zagłębia i województwa śląskiego, bowiem jest to tak naprawdę jedyna droga krajowa łącząca nasz region z Kielecczyzną. Niestety, w Zawierciu kierowcy zwykle muszą się liczyć z korkami, bowiem ta ruchliwa trasa biegnie przez środek miasta.

    Jak tłumaczy Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach, obecnie grupa robocza ds. transportu analizuje wszystkie propozycje z województwa śląskiego.

    - Ma to na celu zakwalifikowanie najlepszych na listy projektów kluczowych w ramach RPO na lata 2014-2020 bądź do kontraktu terytorialnego. Kontrakt, jako umowa pomiędzy rządem RP a samorządem województwa, będzie przewidywał najistotniejsze inwestycje z punktu widzenia rozwoju regionu i określał źródła ich finansowania - mówi Witold Trólka. - Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia jako droga krajowa może zostać zarekomendowana do realizacji w ramach kontraktu terytorialnego - dodaje Witold Trólka.

    Jak podkreśla rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach Marek Prusak, będzie można mówić o przełomie dopiero w momencie przyznania dofinansowania na tak duże przedsięwzięcie. Na razie to kolejny krok w kierunku tej inwestycji.

    - Budowa obwodnic Poręby i Zawiercia nie została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Nasz oddział będzie jednak starał się o ujęcie budowy tych obwodnic w Wieloletnich Ramach Finansowych na lata 2014-2020 - zaznacza Marek Prusak z GDDKiA w Katowicach.

    Walka o budowę obwodnicy Zawiercia i Poręby trwa już od wielu lat. Minione święta wielkanocne tylko potwierdziły, jak istotnym odcinkiem na mapie Polski jest DK nr 78, przebiegająca między innymi przez te dwie miejscowości. Natężenie ruchu jest jednak ogromne nie tylko w okresie świątecznym i dlatego inicjatywę budowy obwodnicy popierają nie tylko samorządowcy z Zawiercia i Poręby, ale także parlamentarzyści z naszego regionu, którzy ponad podziałami zdecydowali się utworzyć wspólny front w walce o zrealizowanie tego przedsięwzięcia. Specjalna petycja trafiła już nawet do premiera Donalda Tuska, którego zaproszono też do Zawiercia.

    Już wiele lat walczą o obwodnicę

    W ciągu doby drogą krajową nr 78 w Zawierciu i Porębie przejeżdża nawet kilkanaście tysięcy aut. Dlatego też pomysł budowy obwodnicy nie jest nowy, a walka o tę inwestycję trwa od wielu lat. Na pierwszy ogień miałaby pójść budowa drogi od Siewierza, przez Porębę, do Zawiercia-Żerkowic, a taki odcinek kosztowałby budżet państwa ok. 550 mln zł. Drugi etap to już trasa od Żerkowic do Kroczyc czy Szczekocin.

    W związku z dotychczasowym lekceważeniem sprawy obwodnicy nie wykluczano, że w końcu dojdzie do bardziej drastycznych rozwiązań. Mówi się o proteście, podczas którego uczestnicy mieliby w godzinach szczytu przechodzić przez pasy na drodze krajowej nr 78 i zablokować długi odcinek. O takich planach mówili m.in. przedstawiciele SLD czy też Ruchu Palikota. O tym, jak może być to uciążliwe dla kierowców przekonaliśmy się w przedświąteczny wtorek, gdy DK 78 zablokowali związkowcy "Solidarności", a na ulicy Paderewskiego w Zawierciu utworzyły się ogromne korki.




    *Kutz: Autonomia okazała się oszustwem. Ślązakom należy się status mniejszości etnicznej [WYWIAD RZEKA]
    *TYLKO W DZ: Niesamowite zdjęcia górników i kopalń z XIX w. Maxa Steckla
    *Cygańskie wesele w Rudzie Śl. On - 21 lat, ona 16 lat. ZOBACZ ZDJĘCIA Z ZABAWY
    *Serial Anna German [STRESZCZENIA ODCINKÓW]

    Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      W zestawieniu ze staraniami Zagłębia o DTŚ...

      Ewald (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 60 / 32

      W zestawieniu np. ze staraniami Zagłębia o DTŚ budowa na tak długim odcinku nowego przebiegu DK-78 w ramach kontraktu terytorialnego chyba nie ma szans ani racji bytu.
      Nowa perspektywa unijna nie...rozwiń całość

      W zestawieniu np. ze staraniami Zagłębia o DTŚ budowa na tak długim odcinku nowego przebiegu DK-78 w ramach kontraktu terytorialnego chyba nie ma szans ani racji bytu.
      Nowa perspektywa unijna nie jest już zorientowana na transport, tym bardziej drogowy. Jeśli do KT uda się wrzucić jeden duży projekt, będzie dobrze.
      Jasne, że jest potrzeba, ale przesądzić może chociażby porównanie przepływów na DK-78 w Zawierciu (kilkanaście tysięcy) z korkującą się S86 (ponad 100 tys. pojazdów na dobę).zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama