Postępowanie UOKiK sprawdzi umowy nC+. Skończy się karą...

    Postępowanie UOKiK sprawdzi umowy nC+. Skończy się karą finansową?

    Joanna Pieńczykowska

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Postępowanie UOKiK sprawdzi umowy nC+. Skończy się karą finansową?

    ©Materiały prasowe

    2 kwietnia, po analizie skarg napływających od klientów platformy nc+, powstałej z połączenia platform n i Cyfra+, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował się wszcząć postępowanie przeciwko spółce ITI Neovision. Postępowanie ma wykazać, czy firma - jednostronnie zmieniając cenę i ofertę programową telewizji n na ofertę nc+ tym abonentom, którzy zawarli umowy na czas oznaczony - nie naruszyła zbiorowych interesów konsumentów.
    Postępowanie UOKiK sprawdzi umowy nC+. Skończy się karą finansową?

    ©Materiały prasowe

    Reakcja Urzędu była wyjątkowo szybka: lawina skarg ruszyła kilka dni temu, po tym jak 21 marca platforma nc+ przedstawiła warunki oferty dotychczasowym klientom platform n i Cyfra+. - Ze skarg wynika, że gdy konsument nie zrezygnuje do 19 kwietnia z dotychczasowej umowy, zostanie ona od 1 maja automatyczne zastąpiona ofertą nc+ obowiązującą przez 18 miesięcy - relacjonuje Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.


    Tymczasem według Urzędu konsument, zawierając umowę na czas oznaczony, ma prawo do jej realizacji na niezmiennych warunkach do końca obowiązywania kontraktu. - Jednostronna zmiana warunków umowy może naruszać dobre obyczaje, ponieważ uzależniona jest wyłącznie od woli przedsiębiorcy. Konsument w takiej sytuacji, jaką przedstawiła firma ITI Neovision, może przyjąć propozycję lub ją odrzucić, nie ma możliwości realizacji usług na dotychczasowych zasadach - tłumaczy powody wszczęcia postępowania rzecznik. Jak dodaje, postawienie klienta w takiej sytuacji tym bardziej budzi wątpliwości, gdyż aby móc skorzystać z oferty platformy n, musiał on ponieść koszty zakupu i instalacji dekodera oraz anteny satelitarnej. - Nieodzyskanie pieniędzy za sprzęt w przypadku rozwiązania umowy może skutecznie zniechęcać konsumentów do wycofania się z kontraktu - dodaje.

    Wątpliwości prezes UOKiK wzbudził także bardzo krótki termin na złożenie rezygnacji oraz informowanie o nowej ofercie listem zwykłym. - Taki sposób informowania nie gwarantuje, że każdy abonent będzie miał możliwość skutecznego zapoznania się z nowymi warunkami i podjęcia świadomej decyzji o korzystaniu z usług. Warto podkreślić, że w przypadku braku odpowiedzi konsumenta nowa oferta zaczyna go obowiązywać automatycznie - dodaje.

    Postępowanie może zakończyć się nałożeniem kary finansowej do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

    Tymczasem Dawid Zieliński, twórca profilu Anty NC+ na Facebooku, który skupia już ok. 55 tys. niezadowolonych klientów platform n i Cyfra+, odmówił spotkania z prezesem nc+, na które w ubiegłym tygodniu został zaproszony. Uważa, że nie ma prawnego umocowania, by reprezentować wszystkich abonentów. "Nie jestem żadnym przywódcą i nie jestem w stanie reprezentować 2,5 mln osób" - napisał w liście Dawid Zieliński,

    Dodał, że założył profil Anty NC+, aby klienci mogli bez przeszkód między sobą się komunikować. "Zrobiłem to, bo wcześniej zablokowano możliwość dopisywania komentarzy na oficjalnym profilu platformy na Facebooku" - napisał. "Propozycję spotkania traktuję jako zaproszenie dla wszystkich, którzy polubili tę stronę" - dodał. W liście wytknął, że firma nie podjęła do tej pory żadnych działań na rzecz niezadowolonych abonentów n i Cyfry+, które pokazałyby dobrą wolę wobec nich. Do listu dołączył płytę CD z pytaniami klientów.

    Dawid Zieliński ma świadomość, że jego inicjatywa doprowadziła do jednej z najskuteczniejszych w ostatnim czasie akcji społecznościowych. - Nasza akcja to przykład tego, że w grupie możemy więcej zdziałać niż w pojedynkę - powiedział "Polsce" Dawid Zieliński. Ma 22 lata, jest studentem dziennikarstwa z Poznania, prowadzi też stronę internetową nienagrani.pl.

    Czytaj także

      Komentarze (5)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      jak wyrejsteować canał +

      jerzy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 12

      nie mogę się do dzwonić mam też n w informacji napisali ze mam czekać przyśla informacje dotycząćą rozwiązania umowy

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Abonent telewizji N

      Krystyna Wlodarczyk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 34

      Jesli w marcu przedluzylam telefonicznie umowe abonamentowa na kolejny rok nie wiedzac co sie swieci to czy NC+ ma prawo ja anulowac bez mojej zgody i narzycic swoja cene za odbior ptogramow. Dodam...rozwiń całość

      Jesli w marcu przedluzylam telefonicznie umowe abonamentowa na kolejny rok nie wiedzac co sie swieci to czy NC+ ma prawo ja anulowac bez mojej zgody i narzycic swoja cene za odbior ptogramow. Dodam ze non stop korzystam z pokietow za kwote 99zl miesiecznie. Prosze o wiadomosc na stronie Facebookzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Niezła zadymka

      lucjan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 35 / 43

      Niezła zadymka się zrobiła. Dobrze, że mnie to ominęło, bo na upc się zdecydowałem. I jak pokazało życie to był dobry wybór, bo za więcej płacę mniej i nie przeżywam teraz tego całego zamieszania ;)


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      UPC

      Kapi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 36 / 15

      gosciu jak bym mial mozliwosc wziecia upc , to tez bym wzial , a to ze wogole myslales o wzieciu NC+ , to znaczy ze jestes baran i nieudacznik !!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      upc?

      krizz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 51 / 48

      Twoje UPC ma 17% udziału w tym dziele ...

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama