Świerklaniec: System z Formuły 1 sprawdzi się w komunikacji...

    Świerklaniec: System z Formuły 1 sprawdzi się w komunikacji miejskiej?

    T. Klyta, R. Kostecki

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Świerklaniec: System z Formuły 1 sprawdzi się w komunikacji miejskiej?
    Pojęcie hamowania rekuperacyjnego znane jest kibicom Formuły 1. Ta sama myśl techniczna jest teraz testowana m.in. w PKM Świerklaniec
    Świerklaniec: System z Formuły 1 sprawdzi się w komunikacji miejskiej?
    O hamowaniu rekuperacyjnym zrobiło się głośno w 2009 r., kiedy do bolidów Formuły 1 wprowadzono system KERS. Najkrócej mówiąc, polega ona na zamianie energii cieplnej, wytwarzanej podczas hamowania, w energię elektryczną, którą można ponownie wykorzystać. Marka Mercedes Benz Citaro postanowiła sprawdzić, jak ten system sprawdzi się w komunikacji miejskiej. W Polsce jest jak na razie jeden tego typu autobus. Obecnie można go zobaczyć w Tarnowskich Górach, gdzie do 20 września będzie testowany przez PKM Świerklaniec.

    Tzw. moduł rekuperacyjny, który jest wykorzystywany w pojeździe Mercedesa ma nieco inne zastosowanie niż w F1 (w wyścigach chodziło o chwilowe zwiększenie mocy silnika). W autobusie, energia pozyskiwana z hamowania, jest wykorzystywana we wszystkich odbiornikach elektrycznych, takich jak oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, klimatyzacja czy monitorig. Dzięki temu, zużycie paliwa spada o ok. 2 - 3 proc. Do tego dochodzą oszczędności związane z zastosowaniem nowatorskich rozwiązań silnika Euro 6.

    - Testowany autobus wyróżnia się nie tylko modułem rekuperacyjnym, jednak przede wszystkim jest świetnie wykonany. Obsługa autobusu jest intuicyjna, a kabina kierowca bardzo wygodna - zachwala kierowca Stanisław Plewka, który jako jeden z pierwszych mógł zasiąść za sterami nowego Mercedesa.

    Na razie producent autobusu nie podał, ile kosztuje jego najnowszy pojazd. Jak szacują w PKM Świerklaniec, będzie to na pewno kwota przekraczająca 1 mln zł. W bardzo podobnej cenie były autobusy hybrydowe, które ponad rok temu zasiliły flotę świerkanieckiego przewoźnika. Który lepszy?

    - To zależy od charakteru trasy - odpowiada Grzegorz Wystemp, prezes PKM Świerklaniec. - Wstępnie mogę powiedzieć, że hybrydy są lepsze na liniach miejskich. Na trasach przelotowych, lepiej byłoby mieć autobus z modułem rekuperacyjnym. Potencjalnie zainteresowany przewoźnik, musi wiedzieć, czy i kiedy zwróci mu się zakup takiego pojazdu. - dodaje.
    Prezes PKM nie deklaruje, czy przewoźnik postara się o zakup pojazdu nowego Mercedesa - Unia Europejska na pewno będzie inwestowała w transport niskoemisyjny. Jak pojawi się odpowiedni program, warto go przemyśleć. Najpierw musimy jedna zakończyć testy i ocenić, czy nam się opłaci - kończy Grzegorz Wystemp.


    *Pod Wałbrzychem odkryto podziemne miasto. Złoty pociąg będzie wydobyty ZDJĘCIA
    *Nowy Supersam w Katowicach zaprasza na wielkie otwarcie
    *Uchodźcy z Syrii już na Śląsku. Rodziny mieszkają w Chorzowie
    *Tak się okrada w sklepie. Uważajcie na zakupach WIDEO Z MONITORINGU

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      DZ poleca

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Gry On Line - Zagraj Reklama