Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Dąbrowie trwa przegląd reklam. Potem będą kary [WYRZUĆMY SZPETNE SZYLDY]

Piotr Sobierajski
Od kilkunastu tygodni na łamach DZ zastanawiamy się, jak walczyć z chaosem reklamowym w przestrzeni publicznej, jak wyrzucić z niej nachalne szyldy i pstrokate transparenty, jak pozbyć się bylejakości i bijącej w oczy szpetoty, jak w końcu uporządkować przynajmniej centra naszych miast. A takie problemy od dawna towarzyszą także mieszkańcom Dąbrowy Górniczej i Sosnowca.

Co z tym fantem zamierzają zrobić władze tych miast? W Dąbrowie Górniczej wprowadzony został 15 listopada 2012 r. specjalny regulamin. Na razie miasto weryfikuje położenie szyldów i banerów reklamowych, a kary mogą się posypać po 30 czerwca tego roku. Najbardziej upstrzone są nimi kamienice i budynki m.in. przy ulicach: Sobieskiego, 3 Maja, Bandrowskiego, Okrzei i Królowej Jadwigi.

- Regulamin, ograniczający umieszczanie reklam, został przyjęty, by zachować ład przestrzenny oraz zapobiegać niszczeniu, w szczególności parków, skwerów, zieleńców. Wskazuje obszary gminy, na których umieszczanie reklam oraz informacji wizualnych jest ograniczone, a także zabronione - mówi Iwona Dalach, zastępca naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej UM.

Dąbrowa Górnicza została podzielona na trzy strefy, które charakteryzują się zróżnicowanym zurbanizowaniem, co spowodowało wprowadzenie odmiennych stawek opłat za umieszczanie reklam.

- Osoby zainteresowane umieszczeniem reklamy na nieruchomościach powinny zwracać się z takim wnioskiem do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej UM, który indywidualnie rozważy możliwość wyeksponowania reklamy w proponowanym miejscu. Po pozytywnej opinii wydziału, trzeba w Wydziale Urbanistyki i Architektury UM zgłosić roboty budowlane związane z wykonaniem w terenie nośnika reklamowego, bądź uzyskać pozwolenie na budowę takiego obiektu - dodaje Iwona Dalach.

Wszyscy przedsiębiorcy mają czas do 30 czerwca, by dostosować reklamy do wymogów regulaminu lub je usunąć.

- Dlatego dotychczas nie rozpoczęliśmy procedur, zmierzających do usuwania obecnie wyeksponowanych reklam - tłumaczy Dalach. - Obecnie przeprowadzana jest inwentaryzacja nośników reklamowych na terenie gminy - dodaje.

- W ubiegłym roku z terenu Dąbrowy Górniczej usuniętych zostało około 150 reklam przedsiębiorców reprezentujących różne branże, znajdujących się w pasie drogowym - informuje Małgorzata Patykiewicz ze spółki MZUM.PL.

Sami właściciele kamienic ostrożnie podchodzą do tematu reklam i szyldów. Na dąbrowskiej kamienicy przy ul. Sobieskiego 19 mamy dziś m.in. duże reklamy w kolorach ciemnego różu i czerwieni, które szpecą elewację.

- Zezwoliłem na ekspozycję reklam na elewacji najemcom lokali, bo daje im to większy komfort, większe szanse na pozyskanie klientów. Nie upieram się jednak, że muszą tam być, choć nie mam szyldów wystających nad ulicę, a te nikomu nie przeszkadzają - mówi Maciej Warmus, właściciel kamienicy. Do niego należy też m.in. kamienica przy ul. Warszawskiej 14 w samym centrum Sosnowca, której elewacja w całości pokryta jest ogromnym banerem reklamowym o wymiarach 14 na 15 metrów.

- I tej reklamy będę bronił, choć może zdaniem plastyka miejskiego nie wygląda to najlepiej. Są bowiem wyższe akty prawne niż ustalenia władz miejskich - tłumaczy.

W Sosnowcu właśnie opracowany został plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Sosnowiec-Śródmieście, który będzie wyłożony wkrótce do publicznego wglądu. To w nim regulowane są częściowo kwestie montażu reklam.

- Szyldy i reklamy będą w nim regulowane na tyle, na ile pozwala nam prawo, czyli ich wysięg, powierzchnia, lokalizacja i to, w której części elewacji mogłyby się znaleźć - mówi Przemysław Wacławczyk, sosnowiecki plastyk miejski. - Mam nadzieję, że po jego wprowadzeniu znikną chociaż reklamy stojące w obszarze pasa drogowego, o które się potykamy. To ciężki temat, bo musi być zrozumiały społecznie. Nie zawsze jest tak, że reklama jest dźwignią handlu. Reklama może równie dobrze odstraszać, jeśli jest źle zlokalizowana - dodaje.

Współpraca: TOS


*Kutz: Autonomia okazała się oszustwem. Ślązakom należy się status mniejszości etnicznej [WYWIAD RZEKA]
*TYLKO W DZ: Niesamowite zdjęcia górników i kopalń z XIX w. Maxa Steckla
*Cygańskie wesele w Rudzie Śl. On - 21 lat, ona 16 lat. ZOBACZ ZDJĘCIA Z ZABAWY
*Serial Anna German [STRESZCZENIA ODCINKÓW]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: W Dąbrowie trwa przegląd reklam. Potem będą kary [WYRZUĆMY SZPETNE SZYLDY] - Dziennik Zachodni